Szilvás csirke

  • 2012. március 24.

Film

Marjane Satrapi emigráns perzsa rendezőnő (és alkotótársa, a francia Vincent Paronnaud) debütáns animációs filmje, a Persepolis azért volt átütő, mert naiv, mégis kifejező rajzainak gyermeki ártatlanságú és egyértelműségű látásmódja igencsak szomorú felnövekedéstörténethez, nagyon is valóságos emberi drámához társult; a melankolikus hangulatú, vidám mese egyszersmind metszően pontos képet mutatott egy távoli, szomorú országról.


Élő szereplőkkel, de ugyanolyan fabulás elrajzoltsággal dolgozik új filmjében is a páros. A boldogtalan hegedűművész, akinek hangszerét eltöri a családi szeretetlenségtől őrjöngő feleség, többé a legcsodásabb Stradivarin sem tud úgy játszani, hogy abban örömét lelje, ezért szobájába zárkózva várja, nem is hiába, hogy érte jöjjön a halál angyala. Ott megelevenedik elrontott élete, beteljesületlen szerelme, szenvedésből táplálkozó művészetének története. A mese lehetne szentimentális giccs vagy szájbarágós tanmese, ám a hibátlan ízlés és a pontos arányérzék értékes filmet eredményez, amely nem ábrázol, inkább megteremt egy világot - akár a Persepolis. A díszletszerűség, a fény-árnyék képregényes tónuskülönbségei, a színészi játék szélesebb gesztusai képesek az emberi élet nagy kérdéseinek esszenciális felmutatására, miközben a burleszkes humor megmutatja, milyen esendően, kisszerűen éljük meg e nagy kérdéseket. Nem is tagadható, milyen sokat tanult a szerzőpáros az Amélie-ből vagy Jeunet más munkáiból - de a Szilvás csirke megközelítése mélyebb; költészetről van benne szó voltaképpen.

A Szuez Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.