Szilvás csirke

  • 2012. március 24.

Film

Marjane Satrapi emigráns perzsa rendezőnő (és alkotótársa, a francia Vincent Paronnaud) debütáns animációs filmje, a Persepolis azért volt átütő, mert naiv, mégis kifejező rajzainak gyermeki ártatlanságú és egyértelműségű látásmódja igencsak szomorú felnövekedéstörténethez, nagyon is valóságos emberi drámához társult; a melankolikus hangulatú, vidám mese egyszersmind metszően pontos képet mutatott egy távoli, szomorú országról.


Élő szereplőkkel, de ugyanolyan fabulás elrajzoltsággal dolgozik új filmjében is a páros. A boldogtalan hegedűművész, akinek hangszerét eltöri a családi szeretetlenségtől őrjöngő feleség, többé a legcsodásabb Stradivarin sem tud úgy játszani, hogy abban örömét lelje, ezért szobájába zárkózva várja, nem is hiába, hogy érte jöjjön a halál angyala. Ott megelevenedik elrontott élete, beteljesületlen szerelme, szenvedésből táplálkozó művészetének története. A mese lehetne szentimentális giccs vagy szájbarágós tanmese, ám a hibátlan ízlés és a pontos arányérzék értékes filmet eredményez, amely nem ábrázol, inkább megteremt egy világot - akár a Persepolis. A díszletszerűség, a fény-árnyék képregényes tónuskülönbségei, a színészi játék szélesebb gesztusai képesek az emberi élet nagy kérdéseinek esszenciális felmutatására, miközben a burleszkes humor megmutatja, milyen esendően, kisszerűen éljük meg e nagy kérdéseket. Nem is tagadható, milyen sokat tanult a szerzőpáros az Amélie-ből vagy Jeunet más munkáiból - de a Szilvás csirke megközelítése mélyebb; költészetről van benne szó voltaképpen.

A Szuez Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.