Kiállítás

Vivát Szalon, avagy a három V

Itt és Most – Nemzeti Szalon a Műcsarnokban

  • Hajdu István
  • 2015. június 7.

Képzőművészet

Pillanatig sem hiszem, hogy legendássá tehetem a V betűt, különösen nem a valaha volt T-k ragyogásának fényével szemben, de végtelenül leegyszerűsítve a helyzetet úgy látom, a Nemzeti Szalon rendezése és léte, valamint jövendője körülményeinek leírásához a három V: voluntarizmus, véletlen, vereség alkalmas a leg­inkább.

„A Magyar Művészeti Akadémia s magam is, bizakodással várjuk azokat a látogatóezreket és -tízezreket, akik a művészetek megváltó szerepében bíznak inkább és nem a mindennapi utcai nihilizmusok vagy önimádó magánfilozófiák életben tartásának fontosságában. Kérem Önöket, hogy látogatások meditá­cióiban nyissák ki szíveik ajtóit, hogy a művek mondanivalói az alkotók szándékai szerint találjanak igazi otthonaikra, mert ennek jött el rendelt ideje.” Ezt óhajtotta a kiállítás megnyitóján elmondott beszédében Fekete György az MMA honlapja szerint.

Az egyszerre nyájas és smirglis, ürmös borba és ecetbe áztatott szavak nyelvi kacifántja ellenére nagyjából értettem is, mi a vágy tárgya, szívem ajtajait kitártam: a pitvarokba befogadtam, s most a kamrákból kiárasztom, megváltódtam-e vajon a Nemzeti Szalon 209 kiállítójának majd 450 művét látva?

Nem.

Az épület megszállásának és a kiállítás ki­erőszakolásának története eléggé ismert ahhoz, hogy ne bíbelődjünk vele, szögezzünk csak le annyit, roppant igyekezet és láthatólag példátlan materiális „nagyvonalúság” segítette a kurátort (N. Mészáros Júliát) és a Műcsarnok alkalmazottait, hogy viszonylag rövid idő alatt összehozzák a hatalmas tárlatot és a vaskos katalógust, mely „A kortárs magyar művészetet, a progresszivitás fogalmát a radikálisan új művészeti invenciónál és az avantgárd expanziónál szélesebben értelmezi. A képzőművészet belső folyamatait meghatározó egyéni alkotói stratégiák innovatív mozzanataira koncentrál: a friss gondolatokat, újító ötleteket és eredeti kritikai reflexiókat megtestesítő művek speciális sajátosságait térképezi fel. (…) A bemutatott művek kiválasztásának főbb szempontjait az egyéni alkotási módszerek, az indirekt intellektuális teljesítmény, a művészi gondolkodás, nézőpont és látásmód egyedisége, a téma feldolgozásának kivételessége, a formai, technikai és anyaghasználati különlegesség, a technológiai újítás, az eltérő nyelvi minták vagy új nyelvhasználat, kétnyelvűség jelentette. A tárlat tudatosan törekszik arra, hogy összekapcsolja azokat a generációkat, amelyek tapasztalatai azonos irányba mutatnak. Nem a műalkotások egyéni jegyeiből kibontakozó közös vonásokat keresi, hanem a művészeti hagyományok folyamatosságát kívánja kitapintani a művészet mai formái­ nak változása mögött” – olvashatjuk a nem túl fitten megfogalmazott kurátori hitvallásban a bal oldali teremsor élén, s meg is békélhetnénk a sorsunkkal, hiszen nem keresztény-konzervatív, népnemzeti program íródott, hanem korszerű-semmilyen, éppen olyan, amit napjaink művészettörténészeinek bármelyike szívfájdalom nélkül megírhatna.

N. Mészáros Júlia a reménybeli kiállítókat levélben hívta meg; néhányuktól pontos adatokkal megjelölt művet-műveket várt (kitől egyet, mástól többet), és akadtak művészek, akik számára laufot, biankó csekket adott: az elmúlt tíz évben készült munkáikból maguk választhattak. Nem ismerjük a számokat, nem tudjuk, hány művész kapott felkérést, hány ilyet és hány olyat, s azt sem, mennyien utasították vissza a részvételt, és kikkel töltődtek fel az „üres helyek”, az azonban bizonyos, hogy az eljárás nem épp comme-il-faut. Amint az sem, hogy egyetértésre vagy tiltakozásra képtelen művészt is kiállítottak: nem hiszem, hogy Hantaï Simon szerepelni vágyott volna itt.

Persze a kiállítás a rengeteg tárgy révén összeállt, látható és nézhető, feszül az ív a nagyon jó művek (például Kovács Péter Rom-rajza) és a már-már meghatóan-szomorúan rossz munkák (ilyen Máthé Krisztiáné) között, mindenki találhat kedves kedvére valót vagy utálatos irritálót.

Ám a véletlen, a kiszámíthatatlanság lengi át és vonja rossz párába a tereket: nyilvánvalóan kalkulálhatatlan volt ezzel a szisztémával a művek száma, mérete (akad, akitől több mű vagy számtalan apró szegmensből álló, hatalmas sorozat, s akad, akitől egyetlen árva kép függeszkedik a falon vagy hever a padlaton), következésképpen kiismerhetetlenné váltak a tárlat eredeti koncepciójának belső arányai. A rendezés ezért is kiegyensúlyozatlan; indokolatlan műegyüttesek, aránytalan párosítások, kínos félreértések lepik meg a nézőt. Egyetlen példa: Bernát András alig több mint egy négyzetméteres képe eltörpül a mellé akasztott, legalább tíz négyzetméteres Kovács Attila-munka mellett, arról nem is beszélve, hogy a két mű teljesen indokolatlanul került egymás szomszédságába.

A koncepció ugyanis műfajok, társadalmi-pszichológiai és materiális fogalmak jelölte fejezetekre, szekciókra igyekezett bontani az anyagot, ám szeszélyesen, teljes következetlenséggel vágott rendet a művek között. Bernát a példa megint: festménye a Művészet és tudomány szekcióban virít, egy tökéletes félreértést illusztrálva, hiszen a képnek köze nincs a tudományhoz. Követhetetlen a szisztéma, a kategóriák hol tovább bomlanak kisebb egységekre (mulatságos címekkel-alcímekkel: Napok, hónapok, női világok; Mindennapi súrlódások, társadalmi lét), hol tautologikusan ismétlik magukat (ilyen a sokféle tájfejezet), s a nézőnek végül is az az érzése, hogy a rendező kínjában ide-oda taszigálta, így-úgy osztotta vagy szaporította a szekciókat, hogy aztán végre minden munka címkét kaphasson. Jó szerencse, semmi más…

Nem magyar, hanem nemzeti a szalon – ha jól számoltam, 15 szlovákiai, 11 romániai, 4 szerbiai és 12 Nyugat-Európában élő művész vesz részt a tárlaton. Könnyelműség lenne bármilyen következtetést levonni az arányokból, s az lenne, ha megpróbálnánk pró vagy kontra érvelni jelenlétükkel, valamint annak az összképre gyakorolt hatásával kapcsolatban, s eljutni bármiféle konzekvenciához. Itt vannak, jól vannak, a „gesztusérték” oda-vissza jelentős.

A kiállítást vaskos katalógus kíséri és örökíti át a jövőnek, de úgy is mondhatjuk: megkoronázza. Valóságos kudarc. Vereség. A kötet dokumentumként, adattárként – ami a katalógusok legfontosabb funkciója – használhatatlan, inkább valamiféle esszéisztikus, túlbonyolított emlékkönyv, kevéssé praktikus, fekvő formájával is ezt a benyomást erősíti. Nem szerepelnek benne a reprodukált művek adatai, nem találhatók meg benne a nem közölt, de bemutatott munkák címmel és persze adatokkal sem, mindenkitől egyetlen kép látható (akad olyan is, akitől épp nem a kiállításon szereplő).

A tanulmányokat Szegő György, N. Mészáros Júlia és Wehner Tibor írta, igen nagy, tekintélyelvű kultúrtörténeti és művészetszociológiai apparátussal megmagyarázva, hogy ez a szalon miért nem olyan, mint amilyennek a képzetével az ellendrukkerek hónapok óta riogatták a világot, s miért épp olyan viszont, mint minden más szalon (vagy biennále, esetleg országos tárlat). A szövegek valami rejtélyes okosság és tipográfiai innováció révén egymásba is indáznak, olykor montázsként működnek, s befogadnak idézeteket az 1957-es Tavaszi Tárlat dokumentumaiból is, de ami a legérthetetlenebb: Tóth Krisztina és Forgách András 2012-ben a Műcsarnokban eljátszott duettjét is beintarziázzák a dolgozatok közé. Követhetetlen.

Végül is: úgy érzem, a Nemzeti Szalon – s nem a művek! – 2015-ben a kettős-hármas árokásás és a „művelet” kínossága miatt érzett bűntudat, az intellektuális kompromisszumkészség felsebző példája.

Műcsarnok, nyitva július 19-éig

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.