Szombathely

Durva változások a vasúti menetrendben

  • Rózsa Melinda
  • 2012. augusztus 8.

Kis-Magyarország

Tovább romlik és drágul Szombathely megközelíthetősége az új vasúti menetrendtervben. A vasi megyeszékhely már most is az utolsó azon a listán, amely a 10 legnépesebb településre Budapestről induló InterCityket mutatja, miközben az egyetlen, amelyet nem köt össze a másik kilenccel autópálya.

Aki szokott vonattal utazni Szombathelyre, tudja, hogy az ezredforduló óta sokkal nehezebb oda eljutni: egyre több helyen állnak meg a vonatok, a szükségesnél kevesebb, kényelmetlen, fűtetlen vagy éppen működésképtelen légkondicionálóval közlekedtetett kocsikkal. A tervezett új menetrend szerint, amely decembertől lép életbe, az InterCityk útvonalát Szombathely rovására változtatnák, a Veszprémen át közlekedők pedig jóval hosszabb menetidőre számíthatnak. Az egyre lassabb vonatozás ugyanakkor folyamatosan többe kerül.

Bő 10 évvel ezelőtt az InterCity Budapestről Szombathelyre még 3 közbenső megállással közlekedett, ma már 5 helyen áll meg. Gyorsvonattal akkor még két irányból is lehetett Szombathelyre utazni, Győr–Pápán, illetve Veszprém–Ajkán át. Előbbi 11, utóbbi 10 helyen állt meg útközben. Ma már csak Veszprémen át közlekedik gyorsvonat (3 óra 35 perces menetidővel), a Győrön át közlekedő inkább nevezhető gyorsított személyvonatnak 23 közbenső megállásával (4 óra 9 perces menetidő).

Ritkán, drágán

A Szombathelyre vonatozás nemcsak a saját múltjához hasonlítva mutat lesújtó képet, de az ország többi részéhez viszonyítva is szembeötlő az elmaradás. A 10 legnépesebb településre átlagosan napi 14 InterCity vonat közlekedik Budapestről, de Szombathely az utolsó ezen a listán, az átlag felénél is kevesebb, mindössze 6 IC-vel (lásd a táblázatot). Ráadásul a legrosszabb szolgáltatáshoz a legdrágább jegyár párosul. Szombathelyre az IC-vonatjegy ára a 234 km távolságra, másodosztályon 4720 forint, míg a hasonló távolságra lévő Pécsre, illetve Debrecenbe majd’ tizedével alacsonyabb áron, 4330 forintért lehet elutazni. Ennek oka, hogy Budapestről Pécsre és Debrecenbe a teljes úton a MÁV-START Zrt., míg Szombathelyre Győrtől már a GYSEV Zrt. a szolgáltató.

 


 

A MÁV-leányvállalatot kisebb, a GYSEV-et nagyobb mértékben, de végső soron mindkét szolgáltatót ugyanaz a magyar állam támogatja a magyarországi közszolgáltatás végzéséért. Az állam mégis eltűri, hogy Budapestről Szombathelyre – és a GYSEV területén mindenhová máshová is – drágább legyen az eljutás, mint hasonló távolságra az ország más területein bárhová. Sőt, az új díjrendelet következtében a helyzet hamarosan tovább rosszabbodik.

Ugyancsak romlik decembertől a szolgáltatás színvonala is az új menetrend tervezete szerint. Immár Veszprém felé is megszűnik a gyorsvonati kiszolgálás, Szombathely decembertől már ezen az útvonalon is csak gyorsított személyvonatokkal lesz elérhető (délelőtt 17, délután 23 közbenső megállással). Ráadásul amióta Szombathely a GYSEV szolgáltatási területére került, azóta rendszeresen felmerül, hogy az InterCity vonatok ne Répcelakon, hanem Sopronon keresztül közlekedjenek a főváros és Szombathely között. A soproni székhelyű vasútvállalat terveinek haszonélvezői lennének a soproni utasok, akiknek csökkenne a menetidejük 5-10 perccel, a szombathelyi utasoknak azonban további 20-30 perccel nőne, és a jelenlegi tarifák alapján további ezer forinttal a menetdíjuk (5730 forintra – másodosztályon) a hosszabb út miatt.

A közút sem jobb

Különösen fájó Szombathely átlagosnál rosszabb és drágább vasúti elérhetősége annak fényében, hogy a város közúti megközelíthetőségének színvonala is jóval elmarad a hozzá hasonló városokétól. Nemcsak társadalmi hasznosság, de üzleti megfontolások alapján is itt kellene versenyképes szolgáltatással vasútra csábítani a közlekedőket, hiszen az ország 10 legnépesebb települése közül Szombathely az egyetlen, amelyet nem köt össze a másik kilenccel autópálya. A térség vasúti infrastruktúrája ugyanakkor az ország átlagánál sokkal jobb, erre szinte nem ismertek a sebességkorlátozások, és Budapestről az ország egyetlen 160 km/h sebességű pályáján át vezet az út. Igaz, ezt a sebességet az InterCity vonatok nem tudják kihasználni, mert csak a MÁV-START kocsijai alkalmasak ilyen sebesség elérésére, a GYSEV kocsik miatt csak 140 km/h sebességgel közlekedhetnek a szerelvények. (Persze, nem lenne akadálya annak, hogy a teljes szerelvényt a MÁV állítsa ki a GYSEV-kocsik olyan más vonalakon való közlekedtetése mellett, ahol a pálya sem tesz lehetővé gyorsabb közlekedést.) A fő probléma azonban nem ez, hanem a menetrend, azt meg mintha tudatosan rontanák tovább.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre. 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.