A Felcsút és Alcsútdoboz között már átadott kisvasút folytatásaként egészen Etyekig fektetnék le a síneket úgy, hogy a település határában olyan ingatlanokon is keresztülvezetne a nyomvonal, amelyek magánkézben vannak – erről két hete írt a magyarnarancs.hu. A SpeciálTerv megvalósíthatósági tanulmánya és a beruházást előkészítő bizottság által is javasolt elképzelés szerint a bicskei központi vasútállomás közeléből indulna a sínpár, áthaladna a város peremén, majd az egyik halastó mellől az etyeki kőbánya felé venné az irányt, megkerülné a szőlőültetvényeket, elhaladna az Etyekhez tartozó Botpuszta mellett, és így jutna el az etyeki pincesorhoz.
|
Ezt a szakaszt nagyjából nettó nyolcmilliárd forintból lehetne megépíteni, és további nettó egymilliárdba kerülne, ha a Bicske és Felcsút közötti részt is kialakítanák. Hogy biztosan megépül-e, azt még nem lehet tudni, az viszont biztos, hogy a munkálatok előkészítésére egy egészen komoly bizottságot rántottak össze, amelyet Tessely Zoltán, a térség országgyűlési képviselője és miniszterelnöki biztosa vezet. Az origo.hu értesülései szerint ebben a testületben ott vannak a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF), a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK), a Magyar Államvasutak (MÁV), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) munkatársai és az érintett települések küldöttei is.
Nem baj, ha másé
Az Etyekhez tartozó Botpusztát Bicske felől elérő nyomvonal keresztülmenne olyan ingatlanon, ahol egy családi ház és egy lovarda is található, a vonat a ház sarkától néhány tíz méterre haladna el. De nem ez az egyetlen magánkézben lévő terület, amit bekebelezhet a beruházás, hiszen a lovardához közel az egyik megállót is olyan helyre tervezték, amely tulajdonosának esze ágában sincs megválni a birtokától. Innen a vonat a botpusztai Kolumbusz utca házai mögött menne tovább az etyeki pincesorhoz megálmodott végállomás irányába. Kerényi Ferenc a lovarda és a családi ház tulajdonosa hetekkel ezelőtt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) budapesti központjában meg is nézhette a tervezetet, de hiába kérte el a dokumentumot, akkor nem kapott másolatot, még fotókat sem készíthetett az útvonalról.
A magyarnarancs.hu azonban hozzájutott a tervrajzokhoz, amelyekről pontosan leolvasható, hogy a sínpár tényleg kettészeli az Etyek határában élő család udvarát és a tőlük nem messze található, másik magánterületet is. Lentebb mutatjuk is a hivatalos térkép azon részletét, ahol ott van a két ingatlan; a preferált nyomvonal fehérrel látható, Kerényiék birtokát bekarikáztuk, a mellette lévő, szintén magánkézben lévő ingatlant – az oda tervezett megállóval – pedig körberajzoltuk.
|
A környéken élők – akik már egy egyesületet is alapítottak, hogy azon keresztül próbálják védeni az érdekeiket – nem értik, miért kell bevezetni a síneket magánterületekre, hiszen a közeli kőbányába járó teherautóknak már régen kialakítottak egy murvás utat, amely mentén a vonat egyenesen roboghatna a végállomás felé. (Piros vonallal jelöltük a lakók szerint egy fokkal ésszerűbb megoldást.) Habár azért az sem tetszik többüknek, hogy a kimondottan csendes övezetbe kaphatnak egy hangosan zakatoló, és a környezetet is károsító dízel hajtású vonatot. A térképen kevésbé látható, de ahogy az első etyeki megállóról elindul a szerelvény a település pincéi felé, nagyon közel elhalad egy olyan magánszálláshely mellett is, amely úgy ajánlja magát, hogy ott megtapasztalható a „csend hangja”.
|
A környéken élők már Orbán Viktornak is írtak egy levelet, de a miniszterelnök nem válaszolt - ahogy nekünk sem az előző cikkünk óta, pedig a sajtósán keresztül próbálkoztunk mi is. Kerényi Ferenc néhány hete feljelentést tett a Fejér Megyei Főügyésznél, de nem járt sikerrel, keresetét elutasították. Az erről szóló hivatalos értesítést furcsa körülmények között kapta meg: sima levélként érkezett meg hozzá az általában ajánlott küldeményként és tértivevényként kézbesített irat, és a borítékon lévő pecsét szerint február 11-én a posta lepecsételte Székesfehérváron, majd február 16-án a Szarvas mellett található Legyesbényén, ezután néhány nappal jutott el Etyekre. „Nem számítottam másra, hiszen már a NIF-ben is gyakorlatilag kinevettek, amikor fennakadtam azon, hogy mindenféle előzetes értesítő nélkül készítenek és fogadnak el egy olyan nyomvonalat, amely a saját területemen megy keresztül” – hangsúlyozta a magyarnarancs.hu-nak Kerényi, akiben nő a gyanú, hogy tudatosan akarják tőlük elvenni az ingatlanjaikat. Ezt erősítheti az is, hogy közvetlenül a botrány kirobbanása előtt az egyik tulajdonosnál érdeklődött egy kormányzati körökben otthonosan mozgó ismerőse arról, hogy eladná-e a területét.
Bicskén is?
Azok közül, akik a Nemzeti Infrastruktúra Zrt.-nél megnézték a terveket, többen is azt állítják, hogy az általuk látott térképen alig lehetett látni a kisajátításra is esélyes ingatlanokat. Ahogy a szőlők, a közeli bánya vagy éppen a Korda Filmpark is külön jelzést kapott, úgy a magáningatlanokat is ki lehetett volna emelni – állítják.
Erre hívta fel a figyelmünket Kerényi Ferenc is, aki szerint a NIF-nél nekik bemutatott változat alkalmas lehetett arra, hogy a helyismerettel nem rendelkező döntéshozókat abban a hiszemben hagyja, hogy a nyomvonaltervezet „indokolatlanul aránytalan mértékben nem sért magántulajdont, lakóingatlant vagy vállalkozást”. Vagyis a projekt-előkészítő bizottság tagjai nem is biztos, hogy tudták: az Etyekre érkező és onnan Bicskére visszainduló kisvasút például egy családi ház mellett haladna el. Azt mondják az ott élők, hogy már beszéltek erről a település polgármesterével is, aki benne van a beruházást előkészítő bizottságban, de amikor nyomvonalról szavaztak, ő állítólag kivonult. Garaguly Tibor településvezető egy magánbeszélgetés alkalmával úgy nyilatkozott a helyieknek, hogy a döntés alkalmával látott dokumentumokban szerinte sem voltak egyértelműen felismerhetők az ingatlanok. Etyek első emberét korábban mi is kerestük, de érdeklődésünkre csak annyit mondott, hogy korai még a felháborodás, közel sem biztos, hogy a bizottság által is megszavazott nyomvonalon fog haladni a kisvasút. A polgármester azt is közölte velünk, hogy ő nem adhat bővebb információt az ügyben, mert ez egy állami ügy, de amikor megkapja a felhatalmazást, tájékoztatja majd a lakosságot és a nyilvánosságot. A NIF pedig azt reagálta portálunknak, hogy a „SpeciálTerv Kft. által készített megvalósíthatósági tanulmány 7 különböző, 8-15 kilométeres nyomvonalváltozatra tett javaslatot. A nyomvonalvezetést a vasút kötött pályája és a domborzati viszonyok határozzák meg. Sem a végleges nyomvonalról, sem a további feladatokról, sem a kivitelezésről nem született döntés”. Tehát szerintük, ha a projektet előkészítő testület már dönt egy előzetes nyomvonalról, még akkor sem szabad aggódni senkinek attól, hogy kisajátíthatják az ingatlanát.
Ugyanakkor nem csak Etyeken, de a szomszédos Bicskén is okozhat kellemetlenséget a kisvasút – derül ki a magyarnarancs.hu birtokába került dokumentumokból. A Fejér megyei város szélén ugyanis olyan helyen is elhalad majd a vonat a dokumentumok szerint, ahol közel lesz a lakóházakhoz. Az Aradi vértanúk és a Hunyadi között található utcák végénél jobb esetben is csak néhány tíz méter lesz a sínpár és az ingatlanok között. Bicskén lakossági tiltakozásról – Etyekkel ellentétben - jelenleg még szó sincs, igaz, több helyi lakóssal is beszéltünk, akik meglepetéssel fogadták a hírt: lehet, hogy kertjük mellé kisvasutat kapnak.
|