A Halott Könyvtár

KOmplett

Izgalmas projektbe csöppentem megint, a Halott Könyvtár – könyvek olvasatlanul címűbe. Az egész voltaképpen egy több mint 5000 kötetes könyvinstalláció, videókkal megspékelve. Ezeken a felvételeken a felkért alanyok (közöttük én) beszélnek az úgynevezett Halott Könyvtár könyveihez, meg úgy általában a könyvekhez, könyvtárakhoz kapcsolódó viszonyukról.

Olyan könyvekről van itt szó, amik 1945 után magyar nyelven jelentek meg, és 1989 óta senki, de senki nem kölcsönzött ki. Amikor megkaptam a hosszú listát, elsőre megborzongtam: hát igen, vannak olyan szerzők és művek, amik jogosan lelték meg helyüket a feledésben… Ám mellettük ott van jó pár igazán remek munka, amik mind a mai napig érdekesek lehetnek. Aki elmegy erre a kiállításra, a polcokon megtalálja ezeket, belelapozhat, és elmerenghet azon: miért éppen ez a szerző, ez a verseskötet, szakkönyv vagy album nem érdekelt senkit a szerzőjén kívül…

(Hogy mi is az az OSA, célszerűbbnek látszott a honlapjukról kipattintani, íme: „Az OSA Archívum a budapesti Közép-európai Egyetemen működő kutatási és kulturális intézmény, a közelmúlt és a jelenkor világtörténelmének egyik legjelentősebb sajtóarchívuma és audiovizuális gyűjteménye. Fontos kutatóhely mindazon történészek, jogászok, szociológusok, gazdaság- és társadalomkutatók, ökológusok, emberi jogokkal foglalkozó kutatók és egyetemi hallgatók számára, akiket a jelenben is nyomon követhető jelenségek, fejlemények közvetlen történeti előzménye, a máig ható folyamatok előtörténete is foglalkoztat.”)

A kötetek lapozgatása közben elfoghat minket a teljes reménytelenség érzése is: hogy hát a szerzők minek írnak ennyit, minek jelenik meg ennyi könyv, ha nincsen közönsége?! Ez alkotóként külön nyomasztó, főképp akkor, ha célunk a halhatatlanság… (Szerencsére én ilyen illúziókba nem ringatom magam.) Olvasóként pedig azért nyomaszthat az egész, mert látjuk, mennyi mindennek kéne még beleférnie az életünkbe, holott így is alig-alig akad időnk olvasni. Borzalmas.

A videók a polcok között vannak elhelyezve, úgy nézhetjük meg őket, mintha csak egy olvasósarokba kucorodnánk. A mellékelt felvételen én beszélek. Hosszúnak tűnik első blikkre, de még én magam is élveztem. Jó kis könyveket választottam, és jó volt az alapfelvetés is. Néha át kell gondoljuk a viszonyunkat kedvenc szerzőinkkel (én ugye most folyamatosan ezt teszem itt a blogon péntekenként), és fontos, hogy egymásnak is ajánlgassunk műveket, mert ebben a hatalmas kavalkádban olyan könnyű elveszni, és ki tudja, egy-egy mű mivel ajándékozhat meg minket…

http://www.osaarchivum.org/index.php?option=com_hwdvideoshare&task=viewvideo&Itemid=66&video_id=347&lang=hu

A kiállítás megtekinthető 2012. április 22-ig, hétfő kivételével mindennap 10 és 18 óra között, a belépés ingyenes.

Centrális Galéria
1051 Budapest, Arany János utca 32.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.