Üzenet az égből (Koncz Zsuzsa és Cipő)

KOmplett

Nem vagyok az a „koncertensírós” típus. Koncz Zsuzsa turnéjának váci állomásán mégis kicsordultak a könnyeim. Az előadás gyönyörű búcsú volt Cipőtől.

A kilencvenes évek közepén egy Republic-koncerten a még nagyon fiatal Cipő lelkesen és büszkén mondta a közönségnek, hogy a legnagyobb magyar énekesnőnek szerepelhet az albumán. (Sokszor nyilatkozta, mennyire fontos neki Koncz Zsuzsa előadó-művészete.) Ez a Miénk itt a tér című duettlemez volt, ahol együtt adták elő a Szeretni valakit valamiért című slágert. Az a dal számomra akkor szólalt meg először igazán, de persze akkor még nem lehetett sejteni, hogy egy igazi és mélyre ható alkotói kapcsolat veszi kezdetét. Az együttműködés következő állomása rögtön Zsuzsa új sorlemezének címadó dala lett, az Ég és föld között, 1997-ben. (A rá egy évre megjelenő Csodálatos világ is Cipő szerzeménye.)

Koncz Zsuzsának eddig 37 albuma jelent meg, az életműve hatalmas. (Ebben nincsenek benne az idegen nyelvű sorlemezek.) Én is őt tartom a legnagyobb magyar énekesnőnek, olyan állócsillagnak, akinek nincsen párja. Pályáját mindvégig következetesen építette, sosem voltak kínos kitérői, vállalhatatlan megnyilvánulásai. Ő az, akinek mindvégig megmaradtak a tiszta vonásai, mind művészete, mind személyisége ugyanazt az üzenetet hordozta a kezdetektől. Olyan énekes, akinek máig elsődleges, hogy a dalokkal érvényes dolgokat mondjon, olyan, aki nem hajlik semmiféle divat felé. Ezért lehet, hogy a legrégebbi dalai is éppúgy hatnak ma, mint egykoron.

A koncerteken is ügyes arányokkal vegyíti az újat a régiekkel. Legátot most először sikerült elvinnem egy koncertre, és őt is lenyűgözte Zsuzsa karizmatikus színpadi jelenléte. „Ő lett a magyar popzene Törőcsik Marija – mondta a végén –, lebilincselő volt.” A koncert két részből állt, és mindkét felvonás egy-egy Cipő-dallal indult (Ég és föld között; Üzenet az égből). A második részben emlékezett meg szavakban is egykori alkotótársáról, és felcsendült a legújabb lemez egyik végtelenül szomorú dala, amit még sosem énekelt élőben, a Szállj című. A Cipő-szerzemények közül még az ütős Szabadság (Heltai Jenő versének részleteire írott) hangzott el.

Nekem ezen a koncerten lett világos, hogy mit veszített el Zsuzsa. Hogy Cipővel, Cipő dalaival tudott egy olyan mást építeni az életművébe, amit a régi – általam persze nagyon szeretett alkotótársak, elsősorban Bródy János – már nem tudott volna hozni. Egy, az addigiakhoz tökéletesen illeszkedő hangot, ami mégis teljesen más. És nagyon passzol Koncz Zsuzsa karakteréhez. Mert ezek a dalok lendületesek, vagányak, de időtlenek, játékosak, de nem viccelődőek, komolyak és szépek, de semmiképpen nem érzelgősek. Legszebb példája ennek a 2006-os verslemezen megjelent (sajnos érthetetlen módon valahogyan elsikkadt) dal Tóth Krisztina Fényvándor című versére, ami szerintem az egyik legszebb és leghatásosabb versmegzenésítések egyike. Nehéz előadói feladat színpadon engedni el valakit, aki ilyen közel állt hozzánk. Álló taps a végén. És hallgatni kell a dalokat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.