Könyv

Gerőcs Péter: A betegség háza

  • Pogrányi Péter
  • 2013. november 3.

Könyv

A szerző két elbeszéléskötete után megjelentetett első regényében folytatja megkezdett prózapoétikai útját: para- és metatextusokkal sűrűn körbeszőtt, irodalomelméleti problémák explicit felvetését kedvelő írásmódját egyfajta kényszeres pontosságra való törekvés irányítja, amely magának az elbeszélői nyelvnek a működtetésében, a szerkesztésmódban és az olykor körülményesnek, önironikusnak ható elbeszéléstechnikai mutatványokban is megmutatkozik.

A regény a fikció szerint "megtalált kézirat". A mizantróp, akinek - az alcím szerint - a feljegyzéseit olvassuk, Schwartz Barnabás, egy világ iránti gyűlöletét gondosan ápoló, zseniális figura, akinek istenhez való ambivalens viszonyulása már az első mondatokban megfogalmazódik: "Nem hiszek istenben, de imádkozom, hogy megtartsa életemet, amíg be nem fejezem ezt az írást." A regény egyik szólama az ő önterápiás írásgyakorlata, életútjának bemutatása, megannyi gyermekkori és családi trauma elbeszélése, mizantróppá érésének története - a kortárs kulturális és politikai élet elleni pamfletszerű kirohanásokkal tarkítva.

A másik szólam egy emlékezetétől megfosztott, az örök jelen pillanatába zárt elbeszélő megrázó feljegyzéseiből áll. A töredékesen egymás után fűzött szálak összeérnek: az isten és a világ elleni démonikus lázadás (nem véletlen a Doktor Faustus-mottó) az öngyilkosság egy különös formájában ér tetőpontjára: a főhős saját maga okozta agykárosodása miatt válik a körülötte levő világot mániákusan leírni kívánó zombivá. "Le kell írni mindent. Mindent leírok, hogy megtörténjen. Amit nem írok le, az nem történik meg" - magyarázza grafomániájának lételméleti aspektusait. A nem lineáris, a kelleténél kevésbé feszes, szerteágazó elbeszélésmód nemcsak az elbeszélői tudat töredékességét képezi le, de izgalmas ritmust is ad a szövegnek, így lesz belőle valóban megrázó utazás a tudat mélyére.

Kalligram, 2013, 262 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.