Orbán János Dénes újabb pozíciót kapott a kormánytól

  • - urfi -
  • 2016. március 16.

Könyv

A kormánypárti napilap szerkesztője dönthet arról, ki kapjon József Attila-díjat. Ezzel eddig valamiért nem dicsekedett.

A holnap megjelenő Magyar Narancs átfogó cikkben mutatja be azt a folyamatot, ahogy a József Attila-díjat besározta a politika. Míg a Kossuth-díjat mindkét politikai oldal kedvvel osztogatta kegyeltjeinek, addig a még mindig rangosnak számító József Attila-díj a kommunizmus bukása óta, két évtizeden keresztül megmaradt valóban szakmai díjnak. Egészen addig, amíg Szőcs Géza államtitkárként el nem kezdte lehúzni a listáról a gyakorlatilag a teljes magyar irodalmat képviselő írószervezetek jelöltjeit, és helyette a neki szimpatikusoknak adott díjat. Cikkünkből azonban kiderül, hogy Szőcs távozása után ez az arrogáns politikusi magatartás nem szűnt meg.

Szőcs Gézának szerencséje volt

Szőcs Gézának szerencséje volt

Fotó: MTI

Orbán János Dénes, a fideszes kultúrpolitika új csillaga, a szakmai szervezetek által hevesen támadott állami tehetséggondozó vezetője korábban nem verte nagydobra, hogy meghívták a József Attila-díj kuratóriumába. A kurátorok listája nem is volt nyilvános, de a minisztérium kérésünkre elküldte a névsort, és azt is, milyen szervezetek jelölték őket: Tóth Erzsébet (elnök, MMA), Ágh István (MMA), Bertha Zoltán (Írószövetség, Írók Szakszervezete), Térey János (FISZ, JAK), Orbán János Dénes.

Igen, a listán két furcsaság szúr szemet rögtön. Az egyik a Magyar Művészeti Akadémia túlsúlya. A másik, hogy – a többiekkel ellentétben – Orbán János Dénest nem jelölte senki. A harmadik furcsasággal akkor találkozunk, ha magunk elé vesszük az idei díjazottak listáját…

További részletek a holnapi Magyar Narancsban, ahol megszólal a JAK, a FISZ és a Szépírók Társasága vezetője, továbbá egy lemondott és egy még mindig aktív kurátor: Halasi Zoltán és Térey János.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.