A választások előtt további negyedmilliárddal segítik Habony üzlettársai a szlovén szélsőjobbot

szerző
Keller-Alánt Ákos
publikálva
2018. máj. 29., 12:05
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Orbán Viktor mindent bevet, hogy győzelemre segítse szlovén barátját. Választások előtt hatalmas összegek áramolnak Habony közeléből a szlovén jobboldal médiájába, ahol felbukkant a Macedóniában is bevásárló Adamik Ágnes is.

Hogy hogyan segíti Habony Árpád és pár üzlettársa a szlovén jobboldali SDS kampányát, többször írtunk. Habony Árpád és két társa, Schatz Péter és Halkó Gabriella még tavaly vásárolták meg a Nova24TV többségi tulajdonrészét. Schatz, a Ripost tulajdonosa Szlovéniában is alapított egy Ripost nevű társaságot, mellyel bevásárolta magát a Nova Obzorja kiadóba, amely két hetilap tulajdonosa (Demokrcija, Skandal24). Mindkét cégben, melyben többségi tulajdonosok lettek a magyarok, a Janez Janša vezette SDS, illetve a párt tagjai a kisebbségi tulajdonosok, Habonyék tehát pártmédiát vásároltak. Arról, hogy Orbán és Habony miként segíti Janšát és pártját, márciusban részletesen írt a Magyar Narancs.

Barátom, Janša

Orbán Viktor komolyan támogatja a szlovén szélsőjobboldal vezérét, Janez Janšát. A magyar adófizetők százmilliói és a NER kulcsfigurái is Janša rendelkezésére állnak, aki még az idén visszakerülhet a hatalomba. A furcsa pénzmozgások miatt a helyi ügyészség már vizsgálódik.

Ma azonban további fejleményekről számolt be a Večer szlovén lap.

Azt írják, a magyar választások másnapján, április 10-én Schatz személyesen ment be egy közjegyzőhöz, és emelte meg a Ripost Založništvo d.o.o. nevű szlovén cégének tőkéjét 380 ezer euróval (121 millió forint). Húsz perccel később pedig Adamik Ágnes is megjelent ugyanannál a közjegyzőnél, és berakott 403 ezer eurót (128 millió forint) a Crecol Media, medijska in holdinška družba d.o.o. nevű reklámcégébe, melyet tavaly novemberben alapított. Az időzítés nem a magyar, hanem a szlovén választások miatt érdekes: most vasárnap lesznek ugyanis az előrehozott parlamenti választások Szlovéniában, a pénz pedig pont a hivatalos kampánykezdet előtt érkezett a pártközeli cégek számlájára. (A csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban részletesen foglalkozunk a szlovéniai választásokkal, és Janez Janša esélyeivel.)

Schatz Péter

Schatz Péter

 

Schatz és Adamik tehát összesen 800 ezer eurót (255 millió euró) pumpált a két cégbe, ám nem csak ez köti össze őket. Schatz Ripostja és Adamik Crecolja ugyanarra a ljubljanai címre van bejegyezve, ahová a többi más SDS-közeli médiacég is. Ráadásul, ahogy arról a Magyar Narancs beszámolt, Schatz és Adamik a macedón médiapiacon is megvetették a lábukat. Adamik nyolc híroldalt vásárolt májusban, Schatz pedig egy országos hírcsatornánál lett többségi tulajdonos és elindította – szlovén cégével – a macedón Ripostot. Csakúgy mint Szlovéniában, Macedóniában is a nacionalista jobboldalhoz erősen kötődő kiadványokat vásároltak fel a magyarok. Schatz és Adamik sokáig együtt dolgoztak a köztévénél, és szinte egyszerre távoztak onnan. A Večer egyik forrása azt állítja, Adamik azóta Schatznak dolgozik. Azt, hogy Adamiknak miből telik külföldi médiabefektetésekre, nem tudni, mert egyetlen cég van a nevén, mely a veszteséges 2015 után 2016-ban mindössze 744 ezer forint nyereséget termelt.

A Večer szerint a két, összesen 800 ezer eurós tőkeemelés hatalmas összeg a szlovén piac méretéhez képest, és nem magyarázható mással, csak politikai okokkal. Orbán és Janša régóta segítik egymást, Schatzt pedig Habony köreihez sorolja a szlovén lap is.

Adamik Ágnes Szkopjében szelfizik

Adamik Ágnes Szkopjében szelfizik

Fotó: Facebook

Az elmúlt két évben már 2,2 millió euró (több mint 700 millió forint) áramlott Habony köreiből az SDS pártmédiájába: Habonyék 800 ezer eurót fizettek a Nova24TV többségéért, Schatz 630 ezer euróért vásárolta meg Nova Obzorja kiadót, és ehhez jött még a két cég összesen 803 ezer eurós tőkeemelése. A lap emlékeztet, hogy a mostani választások előtt különösen erős az SDS kampánya, melyet minden bizonnyal nem csak pénzzel segítenek Habonyék.

Habonyék felbukkanása óta Szlovéniában is megjelent az a módszer, hogy a bulvárt ötvözik a politikai propagandával mint itthon teszi azt például pont Schatz Péter Ripostja. Ahogy arról a Magyar Narancs is beszámolt, áprilisban az SDS pont olyan nemzeti konzultációt postázott a választóknak, melyet a Fidesz-kormányoktól megszokhattunk. Arról is írtunk, hogy a magyarok birtokolta szlovén médiacégek nem csak azzal segítik az SDS-t, hogy a párt propagandáját terjesztik: fizetett Facebook és Instagram hirdetésekben terjesztik a párt reklámjait. Ráadásul az SDS migránsok megállítására felszólító plakátja pont úgy néz ki, mint amivel a magyar kormány is kampányolt. Orbán Viktor pedig maga is beszállt a kampányba, május elején személyesen utazott el az SDS nagygyűlésére, hogy Janša mellett szólaljon fel.

Habony Árpádék fizetik a szlovén szélsőjobb kampányát

Hamarosan választások lesznek Szlovéniában, elkél a segítség. Újabb szintre lépett Orbán Viktor és Janez Janša barátsága. Ahogy arról a Magyar Narancs is beszámolt, Habony Árpád és két hozzá köthető magyar társaság tavaly bevásárolta magát a Szlovén Demokrata Párt (Slovenska Demokratska Stranka, SDS) médiájába.

szerző
Keller-Alánt Ákos
publikálva
2018. máj. 29., 12:05
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 1
    rworse
    2018. május 29., kedd 16:18
    A macedónok beintettek a NER-nek, remélem, a szlovének is így tesznek.

Komment írásához vagy regisztrálj

Legfrissebb Narancs

„Veszélyes precedens”
Interjú Sarkadi Balázs akadémikussal
Hol tart a vizsgálat?
Trump és Oroszország
Interjúk
Wim Wenders, Rutkai Bori, Ziggy Marley
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

Kis-Magyarország

még több Kis-Magyarország...

best of Narancs

Vélemény

még több Vélemény...