Tartalom

MaNcs, XIII. évf. 25. szám, (2001.06.21. (2001-06-21)

Egotrip

Egotrip

Podmaniczky Szilárd: Déli verő (Anyák napalmja 2.)

Már a külvárosban haladt a busz, mikor súlyos teher nehezedett a mellkasomra, mintha kívülről és belülről feszülne egymásnak lét és nemlét, a tégla és a tégla árnya. Asszonyom, mondtam, uram, mondta, poggyászát leemelte a csomagtartóról, s mellkasomra támaszkodó kezét huncut szavakkal követte: milyen magasan ül maga, az ember eltéveszti a funkcióját. Az asszony körmein zöld és lila lakkcsíkok húzódtak, melyek a kézfején át a csuklójára fordulva folytatódtak. Versenyző vagyok, mondta, és nekem be kellett érnem ezzel a magyarázattal.

Egotrip

Nádasy Ádám: Modern Talking (Az agglutináció)

A magyart gyakran nevezik szokatlan, az európai átlagtól eltérő nyelvnek. Ez nemcsak az alapszókincs finnugor (tehát egzotikus, az Urálból hozott) volta miatt van így, hanem a nyelvtani szerkezet is nagyon más (például nincs hímnem-nőnem). Van azonban egy mindezeknél alapvetőbb, de titokzatosabb szerkezeti sajátság: a magyar úgynevezett "agglutinatív" nyelv, ami a szavak egyfajta sajátos felépítését jelenti. Az agglutináció megértéséhez egy percre meg kell kérdeznünk, mit is értünk "szón" - hiszen az egész dolog nyilván sokkal régibb, mint a nyelvtani tudatosság (maga a szó szó is legalább ezer éve él a magyarban). A nyelvközösség tehát tudta (ez más nyelveknél is így van), hogy van szó, mielőtt írásbeliség vagy pláne könyv alakba foglalt, tételes nyelvtan létezett volna.

Para

Egotrip

Kovács Imre: A horror vakui

Menyét leszek, a hód túl messze van, ha már szőrös állat akarok lenni, de nem fent, inkább lent, ahol az aljnövényzetben, kicsit a halál előtt, egy kicsit a halál után kell megkeresni a mindennapi betevőt, ott akarok turkálni, kutakodni az avarban, megkeresni az igazit a rothadó mohában, ahol csak a legnagyobbak vesznek el, a kisebbek meg megmaradnak láthatatlanságuk okán, észre sem veszik őket, nemhogy megölnék, szabadíts meg a gonosztól, Uram. Aztán az egyszerű emlősök viszonylag összeállnak, viszonylag megkeresik a lejtőt, ahonnan csak egy irányba lehet, aztán az emlősök mozit csinálnak, szétbasszák a fennálló rendet, mintha levernének egy poharat.

Publicisztika

Publicisztika

Ki volt a hibás?

4. A közönség, mert azt mondta, "táncolj, Kokó, üsd ki", és belehajszolták a biztos vereségbe.

Publicisztika

Lajos, a hun

A Postabankról szóló hírekre egy ideje már senki nem kapja fel a fejét. A "milliárd forint" szóösszetételről, ha a hányatott sorsú pénzintézettel egy mondatban találja magát, mintegy automatikusan leoldódik minden kötelék, amely a valóságos gazdaság, a "reálszféra" elemeivel - egy valóságos bank veszteségével vagy nyereségével, valós hitelekkel, vállalati mérlegekkel, egy létező ország létező parlamentje által jóváhagyott költségvetéssel - akár távoli összefüggésbe is hozhatná. A Postabank milliárdjai legendává váltak: a 153 milliárd, amennyi veszteséget a mostani kormány által a tárgyban tett első, 1998-as közlések szerint a bank felhalmozott; aztán a 191 milliárd, amennyibe a Postabank konszolidációja a kormány egy későbbi közlése szerint került; aztán az a 34 milliárd forint értékű Postabank-portfólió, aminek a Reorg Rt. környékén veszett nyoma. Ezeket a pénzeket, miként a Szent Grált vagy a Csodaszarvast, beavatatlan soha nem látta, útjukat soha nem követhette senki; de azt, hogy a bankot - mint Lehel kürtjét - megfújták, sokan hallani vélték. Miként végül senki nem látta azt a 25 milliárd forintot sem, amit a már talpra állított pénzintézetért az OTP fizetni hajlandó lett volna, még akkor is, ha jobbára csak OTP-részvényekben, és ha egyetlen ajánlattevőként, mindenfajta verseny szabályainak fittyet hányva is. Nagy üzlet ez sem lett volna, de mégiscsak több, mint a semmi: pont 25 milliárddal, a költségvetés bevételi oldalán. De a kormány végül úgy döntött, hogy a Postabank ne legyen Csányi Sándoré. A Postabank a Magyar Postáé lesz, aminek következtében nemhogy egy vas sem térül meg a konszolidációra fordított összegből (és mindegy, hogy a Posta fizet-e majd a részvényekért, vagy sem: hisz a Posta is állami tulajdonú cég), de a bank működéséhez szükséges újabb befektetések is csak állami forrásból lesznek finanszírozhatók.

Belpol

Belpol

"Kártyázni is kell" (Vass Nándor, a Környezetvédelmi Minisztérium integrációért felelős államtitkára

Magyar Narancs: A tárgyalások lezárását a szkeptikusok úgy is értelmezhetik, hogy a környezetvédelmet presztízskérdésnek tekintő svédek (Svédország az EU soros elnöke - M. Cs.) erősen szorgalmazták az áttörést épp ezen a területen, továbbá a megtorpant csatlakozási folyamatot is tovább akarták lendíteni ily módon. A másik oldalról viszont úgy tűnik, az eredetileg kilenc mentességi kérelem közé el volt rejtve néhány, amelyet - a megfelelő lélektani pillanatban - eleve ejteni akartak.

Belpol

Demszky Gábor lemondása: Búcsúkeringők

Abban nagyjából mindenki egyetértett, hogy Demszky stratégiája nem vált be, vagy legalábbis nem elégséges, de az Országos Tanács (ot) június 9-i gyűléséig még kevesen vonták kétségbe, hogy a szükséges változásokat Demszky Gábor elnöklete alatt képzelik el.

Belpol

Emelkedő infláció: Mindig magasabbra

Aköltségvetés tervezésekor az egyik neuralgikus pont az éves inflációs előrejelzés, amelyre majd a bevételi és kiadási sarokszámok épülnek. A mindenkori ellenzék ilyenkor rendre az inflációs adat szándékos alultervezésével vádolja a mindenkori kormányt, amelyre az viszontfikáz (hogy mindez hazugság, meg hogy tik is ezt csináltátok). A tervezettnél nagyobb pénzromlás természetesen növeli az államháztartás bevételeit; a nagyobb adóbevételeknek persze részben megvan a maguk helye, elvégre egyes kifizetések mértéke is függ az inflációs ütemtől (gondoljunk csak a nyugdíjakra), a többit meg rakják, ahová szokták: a kormány számos olyan célra is betervezett pénzt, ami a költségvetésből rohadtul nem olvasható ki (ezeket most az MFB-autópálya-biznisz kivételével hely hiányában nem soroljuk fel). E kiadások utólag (esetleg) felbukkannak a költségvetés zárszámadásában - legközelebb 2003-ban, elvégre kétéves költségvetésben élünk.

Belpol

Húsármelkedés: Még drágább az ételed

a húsáru: egy kiló sertéskarajért a pár hónappal ezelőtti 750-800 HUF-fal szemben manapság 1200 egységet kell kipengetni a piacon. Módfelett kellemetlen, mondhatnánk, hiszen országunkban a kiegyensúlyozott lakossági húsfogyasztás immár évtizedek óta a közbéke egyik záloga: Kádár János rendszerét például e nélkül nem is hívhatták volna annak, aminek. És bízvást állíthatjuk, ez még csak a kezdet: nyomott áras pörköltünknek, abált szalonnánknak, gusztusosan remegő fejhúsunknak az uniós csatlakozás közeledtével, pláne utána pát inthetünk.

Külpol

Külpol

Kulturális hírek

A HABSBURG ÉVSZáZADTavalyi trieszti premierje után Budapestről indul európai, jórészt az egykori Monarchia nagyvárosait érintő vándorútjára a Habsburg évszázad - Egy birodalom fotográfiái 1848-1916 című kiállítás, melyet az Alinari testvérek fotográfiai múzeuma szervezett Friuli Venezia-Giulia tartománnyal és Trieszt városával közösen. A Néprajzi Múzeumban július 1-jéig látható tárlat több mint kétszáz képe a birodalom arisztokráciájának és polgárainak ünnepi és hétköznapi pillanatait, ma már külön országokhoz tartozó tájait és városait mutatja Ferenc József uralkodása idején.

Külpol

Cyber hírek

Mobilcsörgést utánoznak a madarakAz ausztrál madarak a készülékek széles körű térhódítása nyomán elkezdték utánozni a mobiltelefonok csörgését - állítják az ornitológusok. Ausztráliában hat olyan madár őshonos, amely természeti hangokat, főleg más madarak hangját utánozza párzáskor vagy területük megjelölésére.

Külpol

II. Szimeon győzelme: Bulgária? Király!

Atörténet 1946-ban kezdődött, amikor a kilencéves uralkodót egy "népszavazás" után elzavarták az országból. A kis Szimeon meg sem állt Spanyolországig, ahol felcseperedett, polgári állást vállalt egy pénzintézetnél, feleségül vette a spanyol arisztokrácia egyik csinos hölgytagját, majd született öt kis királyfija. ´ maga időnként

Könyv

Könyv

Tízéves az Írók Boltja Kft.: A hely szelleme, a szellem helye

Az addig magánügy, hogy a Nyugatiba megérkezvén első utam egy évtizede ide vezet. Adnak bort, kávét vagy ásványvizet, megkérdezik, de tisztára úgy, mintha nekik fontos volna, mintha éppen akkor nem volna számukra semmi fontosabb: hogy vagyok, mit csinálok, meddig maradok. Mire elmondom, olyan jól megülök, hogy egyfolytában azon gondolkozom, hogy lehetne megúszni azt, amiért voltaképpen jöttem, miként kéne lemondani az aznapi programot. Hova is rohannék, mint aki megőrült - morfondírozok -, mikor előbb-utóbb úgyis ide fog az jönni, akivel találkozni akarok. És ez már a dolog személyes érzéseken túlmutató része: tíz perce érkeztem, s máris az események centrumában vagyok.

Zene

Zene

Könyv: Gondolkozzunk! (Szvjatoszlav Richter Magyarországon)

A Papp Márta által rendkívüli gonddal és odaadással szerkesztett kötet az elmúlt évek valószínűleg legérdekesebb magyar klasszikus zenei kiadványa. Egyrészt példásan elővezetett dokumentumtár - 1954-től 1993-ig éves lebontásban közli Richter összes Magyarországon adott hangversenyének műsorát, nem feledkezve meg a ráadásokról sem, másrészt a magyarhoni Richter-befogadás és -legendárium kompendiuma. Bánkódjunk és gondolkozzunk, ahogy Kocsis Zoltán írta Richter-nekrológjában.

Zene

Könyv: Csöndbe zárt szavak (Oravecz Imre: Héj)

Bár jómagam tízévesen mással voltam elfoglalva, meg az Avas amúgy sem volt az események centruma, minden nehézség nélkül el tudom képzelni sokak tekintetét, amikor 1972-ben Oravecz Imre a Marsról a magyar irodalomba megérkezett. Abba a környezetbe máshonnan ugyanis nem jöhetett, hiszen itt, a Földön épeszű ember így nem beszélt. Nézték erről, nézték arról, de sehogy sem értették,

Zene

Film: Dumaújváros (Bernáth Zsolt: Sohasevolt Glória)

Kezdjük a kályhánál! Milyen kályhánál? Anyád kályhájánál, amiben a használt falvédőkkel fűtött. Egyszer, mer´ ideges volt a szomszéd meg a vízdíj miatt, véletlenül eltüzelte a fater fél könyvtárát is, valami szótárfélét, Hungárizsa A-K vagy mi, azóta folyton a maradékot (L-Zs) falod, ha bekrepál a videó.

Zene

Film: A kapunál a pun áll (Ridley Scott: Hannibal)

Tanár úr, én készültem. (Milyen tanár úr? Hannibál. Ámbár a filmművészet teli van tanarakkal.) Persze nem nagyon kell odalenni ezzel a készültséggel, nem sokba van az egész, csak azért mesélem el, hátha beleszaladnak egy feleltetésbe mozi után. Sziasztok, a Rajongótól vagyok, bejön nektek az emberevés? Az ilyesmire azért illik valami okosságot mondani. A filmekről való beszéd azért jó, mert a nagy kérdésekre adandó helyes válaszok már megvannak rég, még csak válogatni se nagyon kell közülük, csekély hibaszázalék mellett kapkodhatjuk le ezeket a polcról. A készület tehát: tudhattuk, A bárányok hallgatnak nem kerülhette el a sorsát, bizonyos volt, előbb-utóbb kis folytatása lesz neki. Ilyen időket élünk, csak az okozhat némi fejtörést, hogy eztán Ridley a Gladiátort vagy a Radiátort folytatja örömünkre.

Zene

Lemez: Varázsgitár (Depeche Mode: Exciter)

Afelszínesek meg a cinikusok ma is úgy tekintenek a Depeche Mode-ra, mint arra a szintipop-szabadcsapatra, amely tengernyi feketébe bújt tinilány szívét törte darabokra a nyolcvanas évek közepén Magyarországon, és amely nélkül nem jöhetett volna létre Kovács Ákos.

Zene

Lemez: Puha vagy, Jenő (Big Bud: Late Night Blues)

Fene tudja, miért, de LTJ Bukemet meg az ő istállóját (Good Looking Records) kifejezetten szeretik mifelénk a népek. Pedig eredetileg jórészt bálnazenéket adtak ki, melyeket finomkodva atmoszferikus drum ´n´ bassnek nevezett a szaksajtó: ezek ama darabok, melyek korai Pink Floyd-os szintiszőnyegen úsznak (Cousteau kapitány és nehézbúvárai lábtengóznak a tengerfenéken), azután beindulnak az ultrafinom tört ütemek, a hallgató pedig öt perc múlva garantáltan belezuhant a semmibe, és/vagy mély álomba szenderült. Ez azonban csak a kiadó egyik arca, s a kezdetektől meglévő másik profil (lásd Bukem: Vocal Tune) idővel csak erősödött - Bukem és bűntársai beengedték a funk-, soul-, jazz- sőt a jazzrockhatásokat zenéjükbe, s ennek egyik legkitűnőbb bizonyítéka (a falkavezér utóbbi időkben megejtett próbálkozásain kívül) Big Bud Late Night Blues című darabja. Bud gyerek (van neki polgári neve is, de azt csak az anyja ismeri) bő egy évtizeddel ezelőtt indult az akkor oly népszerű hardcore-rave szcénában, azután, amint az ifjúság ráunt a tablettás zenére, Bud is másba fogott, s végre nekiláthatott saját zenéi legyártásához és kiadásához, egy percig sem feledve saját jazzfunk-, soul- és reggae-gyökereit. Az első maxi 1994-ben jött ki, melyet még számos item követett - 1998-tól már Bukem kiadójánál, a Good Lookingnál. Az eleddig legfrissebb, mindjárt dupla nagylemez tavaly jelent meg, s a két CD mintegy reprezentálja a kiadóban dúló radikális dualizmust. Az első s messze jobb korongot Bud a souljazzlegenda Weldon Irvine segedelmével és szíves közreműködésével vette föl, igyekezvén azt a hatást kelteni, mintha egy élő koncert felvételét hallgatnánk (a közönség két szám között kötelezően üdvrivall, majd jön Weldon, és felkonferálja a következő darabot). A míves zenét hallgatva szinte el sem hisszük, hogy egy neves darenbéz producer és alkotó szerzeményei ezek: a számok közt van jazzhop, garage, vokális house, afroőrület, latin funk és mutatóba egyetlen darab jazzes D&B. Az összeállítás több mint csábító: a mindent gondosan megkomponáló Bud gyerek egy percig sem hagyja, hogy unatkozzunk, emellett persze kiválóan szól az anyag, s nemcsak a fület simogatja, de a lábat is megmozgatja. Összhatásra olyan, mintha alkotónknak kötelező iskolai feladatként egyfajta zenei stílusgyakorlatot kellett volna összerántania, ám az túl jól sikerült, összegyűl hát a tanári kar, kezébe nyomják a papírt, s Big Budnak eztán aligha kell több vizsgán átmennie.

Zene

Lemez: Kis lépések politikája (Natacha Atlas: Ayeshteni)

Natachát annyiszor láthattuk, és annyiszor kaseroltuk már, hogy a felvezető biografikus kört engedelmükkel lerövidítem. Kiindulópontnak így a tavalyi év kínálkozik, mikor is Natacha már nem a Trans-Global Underground, hanem külön bejáratú muzsikusok társaságában lépett fel a Szigeten, no és amikor ideje java részét nem Londonban, hanem Kairóban töltötte, hiszen ez az aprócska fordulat akár azt is jelezhette volna, hogy a következő albumával új fejezet nyílik vonzó karrierjében.

Zene

Lemez: Máshonnan ugyanaz (Tarika: Soul Makassar)

Az egy pillanatig sem vitás, hogy - amiként a Zöld-foki-szigeteknek Cesaria Evora - Madagaszkárnak a Tarika zenekar a szinonimája. Kérdésként legfeljebb csak az merülhet fel, hogy jobbára napsütötte-egzotikus-érzéki dalai mögött elegendő fedezet van-e ahhoz, hogy kétévenként újabb - no és változatlanul hatásos - albumot készítsen.

Tranzit

Tranzit

Terepcsere (Vasútmodell Fesztivál, MOM Művelődési Ház)

Ilyenkor nagyon kedvesen azt szoktam mondani, hogy nincs igazán más vágyam, mint egy tizenöt-húsz perces beszélgetés nyugdíjbiztosítás- ügyben, majd kedvesen bediktálom főszerkesztőnk nevét és telefonszámát. Most sem történt ez másképp, és a napi jó cselekedetet letudva, végre a terepasztaloknak szentelhettem figyelmemet. A MOM felső terme tulajdonképpen egyetlen hatalmas terepasztal volt, amin vonatok közlekedtek igazi magyar tájban, azaz rozsdásodó markolók, kiégett mezők és könnyedén az útra ragasztott Trabantok között. Egy Habók nevű állomásra emlékszem, mert éppen ott álldogáltam, amikor az egyik szerelvény lerobbant, akárcsak a valóságban: a tehervonat nem akart elindulni, mire vezetője felemelte, és áttette a kocsisor másik oldalára, ami viszont a gyakorlatban nem igazán kivitelezhető.

Tudomány