A 3-as metró pótlása

Garázsvásár

Lokál

Óriási létszámhiánnyal vág bele a BKV a 3-as metró felújításába, jelenleg is csak sok-sok túlórával biztosítható az elégséges szolgáltatás. Miközben a bértárgyalás 20 perces érdemtelen találkozóra redukálódott, a cég olyan buszokat vásárol az eredeti árnál drágábban, amelyeket korábban pont emiatt nem akart megvenni.

Október végén a fővárosban megkezdődnek a hármas metró északi szakaszán lévő állomások (Újpest-Központ – Lehel tér), illetve a teljes alagút felújítási munkálatai. Ha ez meglesz, végre nem túlélőtúraként vagy szabadulójátékként kell tekinteni egy hétköznapi metrózásra a hármas vonalon (lásd: Elfüstölög még, Magyar Narancs, 2016. január 7.). A rossz hír viszont az, hogy elképesztő káosz alakulhat ki az északi szakaszon, hiszen jelentős változások lesznek a megszokott forgalmi rendben, továbbá a középső és déli szakaszon közlekedni vágyók is lemondhatnak a metrózásról hétköznap esténként, illetve a hétvégeken egész nap.

A naponta 500 ezer utast szállító vonalat érintő változásokra a BKV felkészültnek érzi magát, legalábbis a hivatalos álláspont szerint a cég a „metrópótlási feladatok ellátásához szükséges járművekkel, járművezetőkkel és minden egyéb infrastruktúrával rendelkezni fog, a metrópótlási feladatot meg tudja kezdeni”. A kezdéssel valószínűleg nem is lesz nagyobb probléma, a kivitelezéssel annál inkább: jelenleg 300 sofőr hiányzik a vállalattól, a pótlásra szánt buszok egy része pedig még el sem készült.

 

Tarlóst megnyugtatták

A BKK szeptemberben társadalmi egyeztetésre bocsátotta metrópótlási terveit, de azt szakmabeliek hamar szét is szedték, hiszen a tervezet elsősorban „az igen sűrűn induló” metrópótló buszokat ajánlja, ami várhatóan szép kis dugót eredményez majd. Persze, más útvonalak és járművek is lesznek, de azok meghosszabbítása, illetve sűrítése elmarad a szükségestől. Vitézy Dávid, a Budapest Közlekedési Központ (BKK) korábbi elnöke szerint nagy tehermentesítő hatása lenne az Angyalföldön, Újpesten egészen Káposztásmegyerig végigmenő 14-es villamos ideiglenes vágányokkal való meghosszabbításának, hogy a járat elérhesse a körúti villamosokat és a Nyugati pályaudvart. Erre azért is szükség lenne, mert egyre nagyobb gond, hogy nincs kellő számú buszvezető. Miközben Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója arról biztosította Tarlós István főpolgármestert, hogy lesz elég ember a feladatra, a Fővárosi Közgyűlés napirendre tűzte a 3-as metró pótlása körüli problémákat, mivelhogy a létszámhiány miatt több száz új ember kellene (lásd: Még kiállnak, Magyar Narancs, 2017. április 13.). A BKV egy ideje különböző módokon próbál buszvezetőket csábítani a céghez: forgattak két kisfilmet arról, hogy milyen jó a belvárosban furikázni 200 ezer nettóért, a vidéki munkatársaknak pedig munkásszállót is kínálnának, ezen felül házon belül fejpénzzel jutalmazzák azt, aki új dolgozót hoz a vállalathoz. Ám több szakszervezeti vezető is úgy látja, hogy ezek meglehetősen gyenge próbálkozások, a megoldás a versenyképes bérezés lenne. A nyáron többen is jelezték a vezetőségnek, hogy szeretnék előrehozni a 2018-as bértárgyalásokat, tekintettel a 3-as metró felújítására; ezek mindenki meglepetésére szeptember elején meg is kezdődtek, ám az öröm korai volt. „Magam is meglepődtem, amikor Bolla Tibor jelezte, hogy nemcsak azért hívja össze a szakszervezeteket, mert ők azt kérték, hanem mert a cég is komolyan gondolja a bérfejlesztést. Viszont a megbeszélés mindössze 20 percig tartott, és nem történt érdemben semmi, azt leszámítva, hogy a mi szakszervezetünk 15 százalékos bérfejlesztési igényt nyújtott be. Egyelőre nem tudtunk megegyezni” – mondja Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Arról nincs hír, hogy komoly tárgyalások mikor lesznek, pedig az idő egyre szorít. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke korábban azt nyilatkozta, hogy a pótlás idejére kialakuló helyzetet jelentős túlórákkal lehet megoldani, viszont félő, hogy így az éves túlórakeret idő előtt kimerül. Ez esetben más vonalakról kell pótolni a sofőröket, azaz egy-egy adott vonalon kevesebb busz lesz. Az egyéb okokból (baleset, üzemzavar, meghibásodás) előálló pótlási feladatokat szintén pótlóbuszokkal oldanák meg, erre azonban nincs külön járműtartaléka a BKV-nak – újabb buszvezetőkről nem is beszélve.

A főpolgármester nemrég azt nyilatkozta, hogy nem kíván konkrét számokat mondani, pontosan hány járműre lesz szükség a metrópótlás miatt. A BKV úgy tájékoztatta lapunkat, hogy a „zavartalan teljesítés érdekében” 31 darab újonnan bevont Mercedes-Benz csuklóst állított forgalomba, illetve 40 darab alacsony padlós busz is kilátásban van. Ezen felül vásárolnak még 30 darabot abból a magyar gyártású buszból is, amelynek már a pályáztatási folyamata is meglehetősen botrányosra sikeredett. Mi több, a járművek a szerződésben szereplő határidőre nem készültek el, a végső ár pedig magasabb lett az eredetinél.

A buszbeszerzés körüli hercehurca azzal kezdődött, hogy az erre vonatkozó tendert a lengyel Solaris és a magyar Mabi-Bus (újabb nevén Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft.) nyerte meg: mindettő 75-75 buszt szállított volna, viszont míg a lengyelek azonnal bevethető új buszokat kínáltak olcsóbban, addig a Mabi félig összeszerelt járműveket szállított volna le drágábban. A BKV vezetése egy ideig próbált észszerű végeredményt kihozni: 115 Solarist vettek volna és csak 15 magyar buszt, s az utóbbira még árengedményt is kértek, azonban a Mészáros Csaba érdekeltségi körébe tartozó cégnek ez a felállás nem tetszett. Aztán „rejtélyes” módon mindkét tendert érvénytelennek nyilvánították.

Mivel a BKV-ra nem sikerült rásózni a drága félkész magyar buszokat, később a Volánbusz írt ki hasonló tendert 180 buszra, amit eredetileg a 3-as metró pótlására használtak volna, az Ikarus Egyedi Kft. azonban a közelmúltban megélt pár tulajdonosváltást, és a cégnél komoly leépítések történtek, ezért sokáig kérdéses volt, hogy elkészülnek-e időre a legyártással. Mindenesetre a vállalat megnyerte a 15 milliárdos állami üzletet, s azt idén nyárra kellett volna teljesíteni, viszont az egészből nem lett semmi, egyetlen darab busz sem készült el. A Volánbusz mégsem bontott szerződést, sőt kötbért sem követelt, ugyanis a határidő környékén megjelent egy jogszabály-módosítás, amelynek értelmében minden olyan városi buszba, amely 22 főnél több utas szállítására alkalmas, automata tűzoltó berendezést kell beszerelni. Erre a munkára további 240 nap haladékot kapott a gyártó. Ám a jelek szerint nem a változtatás miatt nem tudott a cég szállítani a Volánbusznak; a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület augusztus közepén közzétett egy fotót, amely állításuk szerint a cég gyárában készült, és amelynek a tanúsága szerint a készülő 180 buszból 5 darab üres váz van csak készen. A hirtelen jött jogszabályi előírás nem csak időnyerésre volt jó, a tűzoltó berendezés beszerelése megdobta az árat is (darabonként 86 millióra a korábbi 85 millió helyett).

 

Csuklós helyett két keréken

A ráfizetéses és problémás buszbeszerzés, illetve a drasztikus sofőrhiány mellett apró örömhír, hogy a BKK hajlandó együttműködni a Magyar Kerékpárosklubbal (MK) a 3-as metró biciklis pótlásában. Az ötletet Bécsből vették, ahol a helyi közlekedési vállalat a kerékpárosokkal közösen dolgozta ki az alternatív közlekedési módot és annak népszerűsítési kampányát. Az MK hasonló akcióba kezdett, a társadalmi egyeztetés ideje alatt a Facebookon buzdították az embereket arra, hogy minél többen küldjék be javaslatként a kerékpáros ötletet, de a szervezet külön is felvette a kapcsolatot a BKK-val. „A következőket kértük: közös kommunikáció – közleményektől a közös eseményeken át a Futár kijelzőkig –, bringás kerülőútvonalak kijelölése, pontosabban táblázást szeretnénk, amit közös logó megjelenítésével, rendes kihelyezéssel és felfestésekkel tennénk hivatalossá, bringás kerülőútvonalakon javítások elvégzése, tárolók telepítése, illetve a Mol Bubi reklámozása és felpörgetése az érintett állomásokon” – mondta Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub munkatársa. Nyilván mindenki tisztában van azzal, hogy a kerékpár nem fogja számottevően tehermentesíteni a felszíni forgalmat, de a bringás útvonalak javítása és a kerékpározás népszerűsítése hosszú távon kedvező hatású lehet. Bereczky Ákos, a BKK innovációs főmunkatársa úgy nyilatkozott, hogy megfontolták az MK javaslatait és készek támogatni a kampányt kommunikációval, kisebb útjavításokkal és mobil kerékpártárolók kihelyezésével.

Az 3-as vonal északi szakaszának lezárásával párhuzamosan megkezdik a teljes alagút rekonstrukcióját, ezért a vonalon három évig nem lehet majd éjszaka, illetve hétvégén utaz­ni, az északi szakasz állomásainak felújítása miatt pedig e szakaszt egy évig egyáltalán nem lehet használni. A további szakaszok felújítására egyébként egyelőre se pénz, se érvényes tender nincs.

Figyelmébe ajánljuk