Közbeszerzés nélkül építenék meg a római-parti mobilgátat

  • Narancs.hu/MTI
  • 2017. július 21.

Lokál

A választott cég sosem tervezett még ilyen létesítményt.

Olyan vállalkozással terveztetné meg a világ leghosszabb mobilgátját a Római-parton a fővárosi önkormányzat, amelynek semmiféle gyakorlata nincs a hasonló létesítmények terveinek elkészítésében. Mivel az érthetetlen megbízást a közbeszerzés megkerülésével írták ki, a Párbeszéd a Közbeszerzési Hatóság vezetőjéhez fordult – írja Jávor Benedek, a Párbeszéd EP-képviselője. E szerint a Fővárosi Önkormányzat a Csillaghegyi-öblözet árvízvédelmének tervezésére a vonatkozó uniós szabályok teljes figyelmen kívül hagyásával, mindenféle nyílt, versenyszerű közbeszerzési eljárás nélkül, egy vízügyi körökben eddig szinte teljesen ismeretlen, kertészeti és tájépítészeti céget, a Tér-team Kft.-t bízott meg.

A Párbeszéd EP-képviselője az amúgy is sok sebből vérző mobilgát-tervezés újabb gyanús fordulatára hívta fel a figyelmet levelében, emlékeztetve rá: a főváros korábban egyszer már közbeszerzést írt ki a feladatra, de akkor sem sikerült botrány nélkül lebonyolítani az eljárást, hiszen a két jelentkező közül az előnytelenebb pályázatot beadót választották, ami miatt a tendert vissza kellett vonni.

Ezúttal úgy próbálták megkerülni a közbeszerzést, hogy a munkát a Fővárosi Csatornázási Művekre bízták, az önkormányzati cég pedig egy olyan alvállalkozót vont be a Tér-team Kft. személyében, amelynek nincsenek mobilgát-tervezési illetve árvízvédelmi referenciái, sőt a jogszabályban előírt feltétellel, a Magyar Mérnöki Kamaránál bejegyzett, vezető vízügyi tervezői jogosultsággal bíró mérnökkel sem rendelkezik. Ezzel szemben komoly szerepet játszott a közelmúlt fővárosi természetpusztításainak, így az Orczy-kert, a Városliget és a Múzeum-kert átépítésének előkészítésében.

A Párbeszéd szerint a trükközés ellenére ténylegesen a főváros kötött tervezési szerződést a Tér-team kft.-vel, méghozzá közbeszerzési eljárás nélkül, ami a magyar jog előírásainak sem felel meg, de különösen súlyos problémává válhat akkor, amikor a mobilgát-beruházást megkísérlik kifizettetni az EU-val. Felszólítjuk a Közbeszerzési Hatóság vezetőjét, hogy vizsgálja meg az ügyet, és tegye meg a szükséges lépéseket, mielőtt a magyar államot és az adófizetőket komoly kár érné a szabálytalan megbízás miatt.

Néhány hónappal ezelőtt Tarlós azt nyilatkozta, hogy már belefáradt a mobilgát építésének ügyébe, csak szakmai becsületből és politikai szükségszerűségből viszi véghez.

Szegény Tarlós belefáradt a római-parti mobilgát ügyébe

A főpolgármester szerint a kérdés eldöntéséhez nincs szükség szociológusokra meg természetvédelmi szakemberekre. Ellenzéki képviselők nyílt levélben kérték Tarlós Istvánt, hogy halassza el a szerdán esedékes fővárosi döntést a római-parti mobilgát ügyében, és várja meg a helyi népszavazás eredményét.

A mobilgát ügyéről részletesen írtunk nyomtatott kiadásunkban:

A gazdagok játszótere - Eldől a Római-part sorsa

A mobilgát-beruházás a végére fölemészthet akár 20 milliárd forintot, tönkretesz egy kivételes ökoszisztémát, viszont megnöveli néhány befolyásos vállalkozó ingatlanjának az értékét. E tényeket Tarlós István arroganciája sem leplezheti már.

Figyelmébe ajánljuk