Válasz Kaáli Gézának a Lombikbébik: kinek teher? című cikkel kapcsolatban

  • Falus Ferenc
  • 2017. szeptember 22.

Materia Medica

Kaáli Géza megtisztelő figyelmének köszönhetően pontosítom korábban írt blogomat.

Kaáli Géza sokat tett az IVF kezelés magyarországi elterjesztéséért. Igen sikeresen és hatékonyan szervezte meg országos hálózatát. Jelenleg a Magyarországon végzett beavatkozások felét, de lehet, hogy kétharmadát az ő intézeteiben végzik. Az OEP finanszírozása mellett jelentős bevételük volt a kivizsgálásokból, illetve a nem közvetlenül az OEP finanszírozott IVF ciklusokból. Az elmúlt években eredményes munkájuknak köszönhetően milliárdos osztalékot vehettek fel.

Tavasz óta fenyegették a magán-lombikbébiprogramot végző vállalkozásokat azzal, hogy helyzetüket meg fogják nehezíteni. Semjén Zsolt név szerint is Kaáli intézeteiről beszélt, mint olyanokról, amelyeket meg kell rendszabályozni.

A lombikprogram kérdései aztán újra és újra előkerültek, és most nagyon úgy tűnik, hogy amikor ismertették a rendelet tervezetét, még más volt az elképzelés, mint amikor a rendelet ténylegesen megjelent.

Az előkészítési szakaszban villámgyorsan megtörtént, amit a blog írása során feltételeztem, de bizonyítani nem tudtam: az a hibrid finanszírozási rendszer, amelyről korábban beszéltek, tartósan nem maradhat fent, mert amint az érdekek megváltoznak, csendben ezt a finanszírozási különbséget meg fogják szüntetni. Meg is szüntették.

Lombikbébik: kinek teher?

A gyermeket kívánók számára megváltás az utóbbi 30 évben iparszerűvé vált mesterséges megtermékenyítés lehetősége. Mégsem egyszerű élni vele, az új finanszírozási szabályozás pedig különbséget tesz kórház és kórház között. A mesterséges megtermékenyítés költségei Magyarországon lényegesen nagyobb részben terhelik a párokat, mint a közösséget. Ezeket a terheket a befolyó adók újraelosztásával lehetne átvállalni.

Még most sem minden részlet ismert

A rendelet csak október 1-én lép hatályba, és csak ezt követően derül ki pontosan, hogyan működik a jelentési rendszer, és a gyakorlatban ez hogyan érinti a gyermekre vágyókat. Ezen túl még látnunk kell majd azt is, hogy a meddőségi kezeléseknél és a mesterséges megtermékenyítés elősegítésére használt gyógyszerek közül pontosan melyiket fogják a 90-70-55 vagy 0 százalékos támogatási csoportba sorolni.

Rögzítsük a jelenlegi helyzetet

Csak és kizárólag azok a nők jogosultak kiemelt támogatásra (tehát olcsóbban vásárolhatják meg a gyógyszert), akik bekerültek az országos nyilvántartásba. Ez jelenleg évi hatezer ciklust jelent, tehát átlagosan évente kétezer nő számára biztosított az olcsóbb gyógyszer. Ennek a keretnek a dupláját, azaz 12 ezer ciklus támogatását ígérték, ám ennek elosztása még nem ismert. A nyilatkozatok szerint ebből a plusz keretből a jelenleg három állami tulajdonú központ fog részesülni. Ha csak ők kapják meg, akkor a nagy kérdés az, hogy képesek-e kellő mértékben növelni a kapacitásukat, és növelni a nagy gyakorlattal rendelkező szakembereik számát.

Vegyünk egy példát

Tételezzük fel, hogy az egyik központ, amelynek van szerződése a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel, havonta 30 ciklust tud indítani a finanszírozási keretösszegből. Aki ebbe a harmincba belefér, annak a szükséges gyógyszerek egy részét tényleg 90 százalékos támogatással rendelhetik. Ebben a centrumban most (még) van várólista. Jelenleg egy év a várakozási idő, tehát ugyanannyian várnak a finanszírozott ciklusok lehetőségére, mint ahány elvégzését finanszírozza a biztosító. Ez azonban e központ kapacitásának csak egy részét köti le. Lehetőségük van arra, hogy további párok kivizsgálását, kezelését elkezdjék, akik már az eljárás teljes költségét kénytelenek fizetni. Ráadásul – és ez az újdonság a jelenlegi rendeletben! – számukra már nem lehet 70 százalékos támogatással rendelni a gyógyszereket, hanem a támogatást (de nevezhetnénk akár büntetésnek is) 55 százalékra csökkentették. Tehát az a beteg, aki belefér az állami keretbe, az egy tízezer forintos gyógyszerért a korábbi háromezer helyett most ezer forintot fizet. Az összes többi beteg pedig háromezer forint helyett 50 százalékkal többet, 4500 forintot kénytelen kiadni.

Összegezve

Az állam úgy emeli meg „nagylelkűen” a betegek támogatását, hogy az ehhez szükséges pénz egy részét a többi betegtől szedi be. Itt tartunk ma, október után pedig meglátjuk, hogy a gyakorlatban ez hogyan néz ki. Egy biztos: a két kicsi magán IVF-centrumhoz képest óriás Kaáli Intézet a látszat szerint kikerült a politikai támadások első vonalából.

Olvasói levél a Lombikbébik: kinek teher? című cikkhez

Szakmai észrevétel a magyarnarancs.hu-n 2017. szeptember 20-án megjelent Lombikbébik: kinek teher? című Falus Ferenc-cikkhez. Az utóbbi időben szinte naponta jelenik meg a lombikbébitémában egy-egy cikk, és ezeket, mint évtizedek óta ezzel a területtel foglalkozó szakember, mindig érdeklődéssel olvasom.

 

Figyelmébe ajánljuk