Épp a szemünk láttára írja ki magát a filmvilágból a szuperhősmozik agyonsztárolt rendezője

  • Gera Márton
  • 2018. július 22.

Mikrofilm

Pedofil Twitter-posztok miatt repül. De tényleg álszent a Disney viselkedése?

James Gunnt péntekig valószínűleg a Disney–Marvel szórakoztatógyár egyik legfontosabb figurájaként tartották számon. Elkészítette A galaxis őrzőit, ami anyagilag és kritikailag is siker volt, majd jött a folytatás, és már azt is lehetett tudni, hogy két év múlva érkezik a harmadik rész. Gunn ráadásul nemcsak rendezéssel foglalkozott, abba is beleszólása volt, merre menjen az évtized minden bizonnyal legnagyobb hatású filmsorozata, a Marvel Moziverzum. Ha van sikeres karrierút, az ő övé biztosan az: kezdetben független filmeket készített, de csinált televíziós pornósorozatot (James Gunn's PG Porn), aztán teljesen váratlanul felkérte a Marvel Studios, hogy ő rendezze a képregénymozik könnyed, beszélő állatot is felvonultató darabját, A galaxis őrzőit (a filmről írt kritikánk itt olvasható)

James Gunn

James Gunn

Fotó: MTI/EPA/Franck Robichon

Gunn ráadásul a közéletre is rendszeresen reflektált, nem az a típusú hollywoodi figura volt, aki elvonul az elefántcsonttoronyba, és a pénzét számolgatja. Az idén 51 éves filmes többek között Orbán Viktort is kritizálta a Twitteren, februárban azt írta, hogy Orbán kezében halt meg a demokrácia Magyarországon, és szerinte Trump éppen azt csinálja az Egyesült Államokban, mint Orbán itthon: rájátszik az emberek félelmeire, leépíti a független sajtót, és belenyúlt a választási rendszerbe.

Mennie kell

James Gunnt pénteken azonnali hatállyal menesztette a Disney, és bejelentették, hogy minden együttműködést megszakítanak vele, a jövőre kezdődő harmadik A galaxis őrzői epizód forgatást már biztosan nem ő fogja irányítani. Az ok a múltban keresendő, Gunn ugyanis a 2010-es évek elején pedofil posztokat tett közzé a Twitter-csatornáján. Bár ezek ma már nem elérhetők, képernyőmentések anno készültek róluk, most pedig a közösségi média és egy jobboldali portál felkapta őket.

A posztok egyébként ilyen stílusúak voltak:

false

Ezek után egyáltalán meglepő, hogy a családbarát szemléletét erősen hangsúlyozó Disney lépett, Alan F. Horn vezérigazgató azt írta, ezek a posztok védhetetlenek, és ellentétben állnak azokkal az értékekkel, amelyeket a Disney képvisel. Gunn azt írta, vállalja a felelősséget a korábbi posztjai miatt, elfogadja a stúdió döntését, de ma már más emberré vált, és ezek a posztok nem tükrözik a mai James Gunnt. Megszólalt Gunn testvére is, a szintén a Marvel Mozivezumban dolgozó Sean Gunn, aki azt írta, hogy a bátyja jobb ember lett, miközben a szuperhősfilmeket csinálta, és reméli, hogy az emberek a jövőben is megnézik majd ezeket a filmeket, még úgy is, hogy a rendezőjük a múltban egy seggfej volt.

Álszent Disney?

Az internet persze két részre szakadt, és többen is azt vetették fel, hogy bár jogos Gunn kirúgása, a Disney viselkedése elég álszent, mert nekik tudniuk kellett Gunn egykori posztjairól, amikor 2012-ben felvették. Erre jut a Washington Post elemzése is, amely azt is felveti, hogy Gunn számára aligha van visszaút a mainstream filmezés világába. Sokkal valószínűbb, hogy Gunn ismét a független filmezéshez térhet vissza, ha egyáltalán a jövőben akar rendezéssel foglalkozni.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.