Jennifer Lawrence sikongatva járja meg a poklot az év legelborultabb filmjében

  • Gera Márton
  • 2017. október 19.

Mikrofilm

Szürreálisan formabontó, mégis remek pszichothriller lett az anyám! Itt a heti Mikrofilm.

Kész őrület, ami ebben a két órában zajlik: Javier Bardem válságban szenvedő költője és a felesége (Jennifer Lawrence) éldegél valahol a semmi közepén, aztán bekopog a házukba néhány idegen, hogy a film második felére végérvényesen elszabaduljon a sok-sok allegóriával és bibliai utalásokkal teli téboly. Darren Aronofsky elméje mélyéről előtört minden, ami ott lapult, így a vásznon csak úgy repkednek az emberi szívek, jönnek a képtelenebbnél képtelenebb jelenetek és metaforák, és bár vannak pillanatok, amikor totál őrületnek tartjuk ezt a fickót, az anyám! mégiscsak az a pszichothriller, amelytől simán eldobjuk az agyunkat. Nem szimpla horror ez; nem attól félünk, amit láttunk és hallunk, hanem attól, ami a történések mögött van.

anyám! – magyar feliratos előzetes

Országos bemutató: 2017. október 19. Az idősödő költő (Javier Bardem) és fiatal felesége (Jennifer Lawrence) egy nagy viktoriánus házban élnek vidéken. Egy nap egy idegen és felesége (Ed Harris és Michelle Pfeiffer) beköltöznek a házba, megzavarva a pár nyugodt életét… Darren Aronofsky (Fekete hattyú, Requiem egy álomért) legújabb pszichothrillere szerelemről, hűségről és áldozatról.

Kinek érdemes beülni rá? Aki a Rekviem egy álomért és a Pi Aronofsky-rendezésen nevelkedett, már szaladjon is a moziba, de az is, aki Jennifer Lawrence pokoljárására kíváncsi.

via GIPHY

Az általában rémesen megosztó filmeket (A pankrátor, Fekete hattyú, Noé) készítő Darren Aronofsky saját bevallása szerint mindössze öt nap alatt írta meg az anyám! forgatókönyvét: azt mondta, hogy egyik reggel felébredt, és szinte ott volt előtte a teljes film vázlata. Azt persze ő sem tagadja, hogy a film műfaját majdhogynem lehetetlen meghatározni, és azon sem lepődött meg, hogy sokan teljesen kiakadtak az anyám! megtekintése után, mert valami egészen mást, például egy klasszikus thrillert-horrort vártak. Szerinte azonban pont az volt a cél, hogy meghökkentse a nézőt, készítsen egy botrányos filmet.

 

 

 

 

 

 

anyám! (mother!). Amerikai film, 121 perc, 2017. Forgalmazza a UIP-Duna Film.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely minden csütörtökön és hétvégén új tartalommal jelentkezik.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.