Jennifer Lawrence sikongatva járja meg a poklot az év legelborultabb filmjében

  • Gera Márton
  • 2017. október 19.

Mikrofilm

Szürreálisan formabontó, mégis remek pszichothriller lett az anyám! Itt a heti Mikrofilm.

Kész őrület, ami ebben a két órában zajlik: Javier Bardem válságban szenvedő költője és a felesége (Jennifer Lawrence) éldegél valahol a semmi közepén, aztán bekopog a házukba néhány idegen, hogy a film második felére végérvényesen elszabaduljon a sok-sok allegóriával és bibliai utalásokkal teli téboly. Darren Aronofsky elméje mélyéről előtört minden, ami ott lapult, így a vásznon csak úgy repkednek az emberi szívek, jönnek a képtelenebbnél képtelenebb jelenetek és metaforák, és bár vannak pillanatok, amikor totál őrületnek tartjuk ezt a fickót, az anyám! mégiscsak az a pszichothriller, amelytől simán eldobjuk az agyunkat. Nem szimpla horror ez; nem attól félünk, amit láttunk és hallunk, hanem attól, ami a történések mögött van.

anyám! – magyar feliratos előzetes

Országos bemutató: 2017. október 19. Az idősödő költő (Javier Bardem) és fiatal felesége (Jennifer Lawrence) egy nagy viktoriánus házban élnek vidéken. Egy nap egy idegen és felesége (Ed Harris és Michelle Pfeiffer) beköltöznek a házba, megzavarva a pár nyugodt életét… Darren Aronofsky (Fekete hattyú, Requiem egy álomért) legújabb pszichothrillere szerelemről, hűségről és áldozatról.

Kinek érdemes beülni rá? Aki a Rekviem egy álomért és a Pi Aronofsky-rendezésen nevelkedett, már szaladjon is a moziba, de az is, aki Jennifer Lawrence pokoljárására kíváncsi.

via GIPHY

Az általában rémesen megosztó filmeket (A pankrátor, Fekete hattyú, Noé) készítő Darren Aronofsky saját bevallása szerint mindössze öt nap alatt írta meg az anyám! forgatókönyvét: azt mondta, hogy egyik reggel felébredt, és szinte ott volt előtte a teljes film vázlata. Azt persze ő sem tagadja, hogy a film műfaját majdhogynem lehetetlen meghatározni, és azon sem lepődött meg, hogy sokan teljesen kiakadtak az anyám! megtekintése után, mert valami egészen mást, például egy klasszikus thrillert-horrort vártak. Szerinte azonban pont az volt a cél, hogy meghökkentse a nézőt, készítsen egy botrányos filmet.

 

 

 

 

 

 

anyám! (mother!). Amerikai film, 121 perc, 2017. Forgalmazza a UIP-Duna Film.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely minden csütörtökön és hétvégén új tartalommal jelentkezik.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.