Tömény unalom, semmi meglepetés: ilyen volt az idei Oscar

  • Gera Márton
  • 2018. március 5.

Mikrofilm

Ez volt a 90. gála, ahol szinte semmi izgalmas nem történt. 8 pontban az idei díjátadóról.

Mégsem volt ez izgalmas gála

Amikor január végén bejelentették a jelölteket, azt írtuk, hogy végre talán egy izgalmas Oscar-gálában lesz részünk. Nem is tévedhettünk volna nagyobbat: az idei, 90. Oscar-gála kifejezetten álmosító volt, izgalmas pillanatokban csak ritkán volt részünk, és nagyjából minden szinten bejött a papírforma. Beszédes, hogy a legizgalmasabb pillanat alighanem az volt, amikor a show felénél elénekelték a Coco című animációs film betétdalát a színpadon. Sajnos, idén még a borítékokat sem cserélték össze, így a tavalyihoz hasonló fiaskónak sem voltunk tanúi.

Jimmy Kimmel mint házigazda

Jimmy Kimmel unalmas házigazda. Ami simán viccesnek hat esténként a Jimmy Kimmel Live-ban, nem biztos, hogy működik az Oscaron. Kimmel idén is trumpozott, utalt Weinsteinre, elmondott néhány értékelhető poént, színpadra hívta a kilencéves énjét, és még Steven Spielbergtől is megkérdezte, hogy mégis ki ő, de sajnos képtelen volt megmenteni az unalomba fulladó gálát.

Jimmy Kimmel

Jimmy Kimmel

 

#MeToo

Ahogy a #MeToo és a sokszínűség előkerült a gálán, az valóban nagyon szép volt. A legfontosabb díjak átadása előtt, magyar idő szerint úgy fél öt körül három olyan színésznő (Annabella Sciorra, Ashley Judd és Salma Hayek) lépett színpadra, akik mind Harvey Weinstein áldozatai voltak. Közülük talán Salma Hayek mondta a legerősebbeket, aki a változás fontosságáról beszélt, majd egy tényleg jól szerkesztett videós összeállítás jött, amely a sokszínűség mellett tett hitet, és olyan remek figurák szólaltak meg benne, mint Kumail Nanjiani. Az is erős pillanat volt, amikor Frances McDormand felállította a gálán jelen lévő női jelöleteket, hogy így mutassák meg az összefogás erejét.

via GIPHY

Bejött a papírforma

Amikor Guillermo del Toro bezsebeli a legjobb rendezőnek járó díjat, és Gary Oldman megkapja a mindenki által várt szobrát Churchillért, pont akkor ne beszélnénk papírformáról? Az idei Oscaron majdnem minden úgy történt, ahogy azt várni lehetett: Frances McDormand megkapta az amúgy megérdemelt díját a Három óriásplakátért…, a legjobb animációs film pedig a Coco lett. Izgulni csak a legfontosabb kategóriánál lehetett, de kiderült, hogy felesleges volt, mert a favoritnak tartott A víz érintése (a film 13 jelölésből négyet váltott díjra) nyert végül – a papírforma, ugye.

via GIPHY

Egy díj, aminek nagyon lehet örülni

A nagyon jó, és a díjátadókon talán némileg még alul is értékelt Szólíts a neveden esetében is bejött a várakozás, mert a négy jelölés közül a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriában kapott díjat a kamaszkori szerelmet csodásan feldolgozó mozi. Méghozzá az idén 89 éves James Ivory (őt rendezőként anno többször is jelölték Oscarra, de mindig beelőzte valaki) vehette át a szobrot, aki ezzel a legidősebb Oscar-győztesnek számít.

James Ivory átveszi a díjat

James Ivory átveszi a díjat

Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

A legnagyobb rejtély

Nehéz megérteni, mi az oka, de a helyzet az, hogy a Tűnj el! című filmért sokan odavoltak már az Oscar előtt is. Voltak, akik egyenesen arról beszéltek, hogy újradefiniálja a horrort, pedig igazából Jordan Peele egy középszerű, aktuális kérdéseket kissé banálisan pedzegető filmet készített. Ennek ellenére a Tűnj el! négy jelölést kapott, és a legnagyobb rejtély az, hogy hogyan zsebelhette be a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó szobort.

Guillermo del Toro átveszi a legjobb filmnek járó díjat

Guillermo del Toro átveszi a legjobb filmnek járó díjat

 

Végre elismerték a Szárnyas fejvadász 2049-et

Két díjat is kapott a Szárnyas fejvadász 2049 is, amit a kritikusok baromira, a nézők viszont nem annyira szerettek. A legjobb vizuális effektusok díja persze nem valami jelentős elismerés, ám valószínűleg fontos jelzés az alkotóknak, akik nem lehettek túl boldogok az alacsony nézőszámok miatt. Annál fontosabb azonban a legjobb operatőrnek járó díj, amit Roger Deakins vehetett át, aki a budapesti forgatás közben végzett elég jó munkát.

Ne szomorkodjunk!

Bár nem a Testről és lélekről nyerte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó díjat, ahogy azt már hajnalban leírtuk, szomorkodni semmiképpen sem érdemes. Egyrészt az Oscar-jelölés még több külföldi néző figyelmét hívhatja fel a filmre, másrészt a Netflix-terjesztés mindenképpen segít abban, hogy még többen lássák Enyedi Ildikó remek filmjét.

A győztesek listáját itt lehet megtekinteni.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.