Nem a Testről és lélekről kapta az Oscart

  • Gera Márton
  • 2018. március 5.

Mikrofilm

Az Akadémia A Fantastic Womant találta a legjobbnak.

Magyar idő szerint hétfő hajnalban a chilei az A Fantastic Woman kapta a legjobb idegen nyelvű filmnek járó díjat a 90. Oscar-díjátadón. Ez sajnos azt jelenti, hogy nem lett meg zsinórban a harmadik magyar Oscar, nem Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmje zsebelte be a díjat. De persze ez igazából semmit sem jelent, a Testről és lélekről ettől függetlenül ugyanolyan erős film marad: megvette a Netflix, bekerült a legjobb öt alkotás közé, és szerencsére elég sokan nézték meg az elmúlt hónapokban. Szépen szerepelt a legkülönfélébb európai filmmustrákon is: tavaly Berlinben elnyerte a legjobb filmnek járó Arany Medvét, de Enyedi Ildikó kapta a sydney-i filmfesztivál fődíját is, a film főszereplője, Borbély Alexandra pedig Európai Filmdíjat nyert.

Eleve erős mezőnyben indult az Oscaron (az esélyekről itt írtunk részletesen), a svéd A négyzettel, az orosz Szeretet nélküllel, a chilei A Fantastic Womannel és a libanoni The Insulttal versenyzett. Magyar film az elmúlt két évben kétszer nyert Oscar-díjat: 2016-ban Nemes Jeles László a Saul fiával, tavaly pedig Deák Kristóf a Mindenki című kisfilmjével. Az idei magyar versenyzővel, a Testről és lélekről rendezőjével, Enyedi Ildikóval nemrég izgalmasat beszélgettünk, és a filmről is írtunk (kritikánk itt olvasható).

A győztes chilei film a partnerét gyászoló transzszexuális Marináról szól, az előzetese itt nézhető meg:

A Fantastic Woman | Official Trailer HD (2017)

A FANTASTIC WOMAN is the story of Marina, a waitress and singer, and Orlando, an older man, who are in love and planning for the future. After Orlando suddenly falls ill and dies, Marina is forced to confront his family and society, and to fight again to show them who she is: complex, strong, forthright, fantastic.

Magyar film az elmúlt két évben kétszer nyert Oscar-díjat: 2016-ban Nemes Jeles László a Saul fiával, tavaly pedig Deák Kristóf a Mindenki című kisfilmjével. Az idei magyar versenyzővel, a Testről és lélekről rendezőjével, Enyedi Ildikóval nemrég izgalmasat beszélgettünk, és a filmről is írtunk (kritikánk itt olvasható).

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.