Az ál-Semjén

Publicisztika

Emlékeznek a régi viccre? Valaki felírta egy közfalra krétával, hogy: hüje Kádár. Elkapták. S kapott hat évet: egyet azért, mert pontos jével írta, kettőt azért, mert gyalázta pártunk vezetőjét, hármat meg azért, mert államtitkot adott ki. Nincs új a nap alatt! Gőzerővel nyomoz a Központi Nyomozó Főügyészség egy magát Semjén Zsoltnak kiadó pernahajder után.

Emlékeznek a régi viccre? Valaki felírta egy közfalra krétával, hogy: hüje Kádár. Elkapták. S kapott hat évet: egyet azért, mert pontos jével írta, kettőt azért, mert gyalázta pártunk vezetőjét, hármat meg azért, mert államtitkot adott ki.

Nincs új a nap alatt! Gőzerővel nyomoz a Központi Nyomozó Főügyészség egy magát Semjén Zsoltnak kiadó pernahajder után. Felmerül ugyan a kérdés, hogy miért nem a főügyészség ideg- és elmeosztálya nyomoz az ügyben, hisz csak egy elmebeteg lehet ilyenre képes - ha még Hende Csabának adná ki valaki magát, azt megértenénk, olyan helyes ember, de Semjénnek?

Csakhogy az eset messzebbre mutat, mint ameddig bárminő élcelődés elér. Itt többről van szó, megsértették Semjén Zsolt személyiségi jogait! Történt ugyanis, hogy valaki Semjén_KDNP néven vezetett twitteres mikroblogot, efféle bejegyzésekkel:

"Elképesztő! Most mondja a könyvelőm, hogy jövőre emelkedik a fizetésem. És még mondja az ellenzék, hogy válság van. Hülyék."

"Beszélgettem egy szegénnyel a minap. Kérdeztem, miért nem keres többet, azt mondta, mert nem tud. Milyen magyar az ilyen? Undorító."

Nem válogattunk, a legfelső kettőt másoltuk ide, de a többi is ilyen. Elsőre kiszúrja bárki, de bárki, hogy ezeket nem Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes írta. Ha másról nem, hát onnan, hogy ő soha életében nem bírt közel ennyire sem szellemes lenni. Nem mintha ezek olyan nagy viccek lennének, inkább kíméletlenül megfogalmazott, sarkos politikai üzenetek - nagyon is valós tartalommal.

De már szorul a hurok! A nyomingerek sorra idézik be a blog regisztrált követőit, hogy a kapcsolati hálót követve jussanak el a célszemélyig. Egy-két jól irányzott keresztkérdés, és kézre kerül a nyomorult!

Mert Semjén Zsolt nem késlekedett, és feljelentette az ismeretlen tettest. Jogi képviselője meg közölte, hogy Semjén azért tett feljelentést, mert az ugyan a napnál is világosabb mindenki előtt, hogy nem ő írta a bejegyzéseket (Semjén vajon miből jött rá, biztos ő is a humorból), de a tartalmuk sérti ügyfele személyiségi jogait. Tehát nem az a baj, hogy jogtalanul használták esetleg a nevét, és az csúnya dolog. Hanem az, hogy politikai bírálatok érik, az bántja őt, nyomozzák ki azonnal! És a fényképével is visszaélt az a mocsok, rendőrt gyorsan!

Nem az a főbaj ebben a történetben, hogy Semjén Zsolt mit gondol saját magáról, szerepéről, fontosságáról, helyéről a világban, mert az nyilvánvaló: csupa fals dolgot. S még csak az sem, hogy mit gondol a szólásszabadságról, semmit, nem is létezik az az ő számára. Inkább az a főbaj ebben a történetben, hogy mi lehet a fejében a Központi Nyomozó Főügyészség feladatairól. Mi lesz, ha elszökik a kutyája? Behívják a tartalékosokat is?

Ne intézzük el annyival, hogy egy magas kormányzati szintű idióta megint nevetségessé tette magát, még ha ez történt is. Inkább jegyezzük meg jól, hogyan gondolkodik Magyarország kormányának egyik legmagasabb rangú figurája: felfuvalkodottan, sötéten és gonoszul. Jegyezzük meg jól, mert előbb-utóbb ez is államtitok lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.