Várhegyi Éva

Leszerel a forintgyár

A Magyar Nemzeti Bank veszteségéről

Publicisztika

Egyszer fent, egyszer lent. A jegybankok hol nyereségesek, hol veszteségesek, de ez semmiféle értékítéletre nem ad okot.

Az üzleti vállalkozásokkal szemben ezeknek az intézményeknek nem az a dolguk, hogy profitot termeljenek, hanem az, hogy biztosítsák az ár­stabilitást, ennek alárendelve lássák el a gazdaságot a fenntartható fejlődéséhez szükséges pénzzel. Közben arra is ügyelniük kell, hogy se a nemzeti valuta, se a bankrendszer iránti bizalom ne roppanjon meg. Mindez nagy körültekintést igénylő feladategyüttes, ezért is fontos a függetlenségük, az, hogy ne terheljenek rájuk további elvárásokat. Nem jó, ha egy kormány politikai nyomást gyakorol a jegybankra azért, hogy az export ösztönzése és a gazdaság élénkítése érdekében meggyengítse az ország valutáját, vagy azért, hogy nyereségével segítse meg az állami költségvetést.

A törvényes céljai eléréséhez irdatlan összegekkel pénzügyi műveleteket végző jegybankok nyeresége és vesztesége zömmel e tevékenységükből származik; ehhez képest eltörpülnek a működési költségeik. A jegybanki eredményt döntően kétféle hatás alakítja: az eszközeire (követeléseire) kapott és a forrásai­ra (kötelezettségeire) fizetett kamatok különbsége, illetve az ország devizatartalékának kezelése során bekövetkező árfolyamváltozások eredője. Az MNB eszközeinek legnagyobb részét (ma több mint felét) a csekély kamatot hozó devizatartalékok teszik ki. Emellett a bankoknak 0 kamattal nyújtott növekedési hitelek állományának aránya is jelentős – 10 százalék – benne. A források egyik legnagyobb tétele a forgalomban lévő készpénzállomány, ám hasonló összegűek a bankok által önként vagy kötelezően elhelyezett betétek, azokra viszont ma már jókora kamatot fizet az MNB.

A monetáris politika fő eszköze ugyanis az irányadó kamat. (A jegybankok többségénél ez az alapkamatot jelenti, amelyhez egy kamatfolyosó társul, hogy a piaci kamatok ezen a sávon belül maradjanak: a folyosó alsó széle a betéti, a felső pedig a hitelkamatokat limitálja. Az MNB azonban évek óta az alapkamattól eltérő, azt több százalékponttal meghaladó irány­adó kamatot alkalmaz, amely most éppen a bankok számára rendre meghirdetett egynapos betéti kamat.) Ha túl sok, már inflációs veszélyt hordozó pénz van a gazdaságban (mint manapság), akkor kamatának emelésével buzdítja a jegybank a vállalatokat és a háztartásokat arra, hogy fogják vissza költekezésüket, és növeljék megtakarításaikat. Mivel azonban velük nem áll közvetlen kapcsolatban, a monetáris politikát közvetítő bankrendszer viselkedését igyekszik befolyásolni: a magasabb irány­adó kamatával jegybanki betételhelyezésre ösztönzi a bankokat, hogy szűkítse a gazdaság likviditását. Ezzel egyúttal saját kamatkiadásait is megnöveli. A kamatemelés többnyire erősíti a nemzeti valutát, aminek hatására a devizatartalékok veszítenek értékükből, és ez szintén eredménycsökkenést okoz a jegybanknál. Fordított esetben, amikor a gazdaság túlzott lehűlését előidéző defláció veszélye miatt a likviditás bővítésére van szükség, kamatot csökkent a jegybank, ami következményeiben mindkét említett csatornán keresztül növeli az eredményét.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.