Az álom féltestvére

  • 2013. január 7.

Snoblesse

Ulickaja-feldolgozás: Nagy Zsolt mint haldokló kungfubajnok.


Most már egészen bizonyos, hogy Ulickaja-reneszánsz van, és ezt nem a kincstári optimizmus, hanem a színházműsor mondatja velünk. Az orosz falvak asszonyai című novellából éppúgy előadás (Rövid) született, mint az Odaadó hívetek, Surik című regényből, és nem kerülhette el sorsát a Vidám temetés, Ulickaja magyarul 2005-ben megjelent regénye sem. A könyv lapjain Alik, a New Yorkba emigrált orosz-zsidó festőművész haldoklik, a Titkos Társulat és a Tünet Együttes közös előadásában viszont Zsolt (Nagy Zsolt) az, az örök győztes kungfubajnok, akinek halálos ágya mellett sorra felbukkannak régi szerelmei, rokonai, barátai, tanítványai. Az előadás minden, csak nem szöveghű feldolgozás; a Trafóban bemutatott produkció szövegét a benne szereplő színészek és táncosok improvizációiból Sebők Bori és Kárpáti Péter írta. Szolgálati közlemény: bármilyen hasonlóság az Alkésztisz-mítosszal nem a véletlen műve.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.