THEALTER Fesztivál

  • 2012. július 16.

Snoblesse

Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója.


Megújulást hirdetett az immár 22. alkalommal jelentkező nemzetközi színházi találkozó, s ennek jegyében idén hagyományteremtő céllal bevezetik „A fesztivál díszvendége” címet, amelynek első viselője Pintér Béla és Társulata, s díszvendéghez méltó módon több előadásukat (Tündöklő középszer, Kaisers Tv, Ungarn) is  közszemlére teszik. Az idei válogatás Szabó Györgynek (hosszú interjúnk vele itt) köszönhető, az ő ajánlásával öt független színházi előadás került a programba, s nem hiányozhatnak a külön a fesztivál felkérésére készült produkciók, miként a nemzetközi kitekintés sem. Fürkésző tekintetüket a szervezők keleti és déli irányba vetették, elsősorban Kelet- és Dél-Európa színházi kezdeményezései közül válogattak a szegedi THEALTER-re, és a meghívottak között számos határon túli alkotó is szerepel.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.