THEALTER Fesztivál

  • 2012. július 16.

Snoblesse

Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója.


Megújulást hirdetett az immár 22. alkalommal jelentkező nemzetközi színházi találkozó, s ennek jegyében idén hagyományteremtő céllal bevezetik „A fesztivál díszvendége” címet, amelynek első viselője Pintér Béla és Társulata, s díszvendéghez méltó módon több előadásukat (Tündöklő középszer, Kaisers Tv, Ungarn) is  közszemlére teszik. Az idei válogatás Szabó Györgynek (hosszú interjúnk vele itt) köszönhető, az ő ajánlásával öt független színházi előadás került a programba, s nem hiányozhatnak a külön a fesztivál felkérésére készült produkciók, miként a nemzetközi kitekintés sem. Fürkésző tekintetüket a szervezők keleti és déli irányba vetették, elsősorban Kelet- és Dél-Európa színházi kezdeményezései közül válogattak a szegedi THEALTER-re, és a meghívottak között számos határon túli alkotó is szerepel.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.