Trafó: Tarlósék számára vállalhatatlan volt Nagy József pályázata

  • narancs.hu
  • 2012. június 26.

Színház

Újabb kultúrpolitikai botrányt akart megelőzni a Fővárosi Önkormányzat azzal, hogy érvénytelenítette a Trafó ügyvezető igazgatói pozíciójára kiírt pályázatot. Nem felelt meg a pályázati kiírásnak Nagy József pályázata, pedig ő volt a kormányzat és a főváros új kiszemeltje a Trafó igazgatói posztjára.

Indoklás nélkül érvénytelennek minősítette a Trafó ügyvezető igazgatói pozíciójára kiírt pályázatot a Fővárosi Önkormányzat ­– értesült a szinhaz.hu. A hírt a Fővárosi Közgyűlésben tevékeny informátoraink is megerősítették, sőt a kormányzati portálon már meg is jelent az új – szövegében változatlan – pályázati felhívás.

Az önkormányzati döntés számos kérdőjelet hagy maga után. Mint ismert, az első pályázaton győztesként kihirdetett Bozsik Yvette – a személyét ért támadásokra hivatkozva – márciusban visszalépett a pozíciótól. Az önkormányzat mégis egészen május 7-ig várt az új pályázat kiírásával, ami már önmagában találgatásokra adott okot, hiszen erre akár a rákövetkező héten sor kerülhetett volna, figyelembe véve, hogy egy ilyen pályázat ismételt kiírása nem a Fővárosi Közgyűlés hatáskörébe tartozik. Az új igazgatónak (az új pályázati kiírás szerint) elvileg szeptember 1-jén kellene munkába állnia, megbízatása pedig öt évre szól majd.

Nagy József


Nagy József

Fotó: MTI

Miként arról a narancs.hu is részletesen beszámolt, az újonnan kiírt pályázatra három beadvány érkezett. Nagy József táncos, koreográfus és rendező mellett – aki külsős művészeti vezetőként már Bozsik pályázati tervében is helyett kapott – Haraszti Zsolt, a Trafó igazgatóhelyettese és Kardos József, a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa volt programigazgatója nyújtott be érvényes pályázatot. A budapesti kultúrpolitikát közelről ismerő forrásaink szerint a kormány és a fővárosi vezetés mindenképpen Nagy Józsefet szerette volna a művészház vezetői székében látni. A tisztánlátást nehezíti, hogy – mint arra cikkünkben is említést tettünk – Nagy József, ellentétben a másik két pályázóval, az érvényes elbírálásig senkinek nem volt hajlandó nyilatkozni, pályázatát nem publikálta. További találgatásokra adott okot, hogy Bozsik a nyilvánosságra hozott pályázati anyagából épp a Nagy József művészi szerepvállalására utaló sorokat tartotta fontosnak kitakarni.

József, Péter, Attila

Több, egymástól független informátorunk is úgy tudja, hogy Nagy József vállalhatatlan, még Bozsikénál is jóval rövidebb, összesen négyoldalas pályázatot adott be, amiből hiányoztak az elvárt, csatolandó mellékletek is. Ezek szerint a kiírás érvénytelenítésével a főváros csak egy újabb kínos kultúrpolitikai botrányt próbál meg elkerülni. A narancs.hu Nagy József környezetéből úgy értesült, hogy az 1980 óta Franciaországban dolgozó művész nem szívesen hagyná ott orléans-i munkahelyét. A kulturális színtéren terjedő pletykák szintén ezt támasztják alá, hiszen ezek szerint Nagyot elsősorban a Fidesz kultúrpolitikai vezetése szerette volna a Trafó ügyvezetői székében látni, mivel azonban őt magát nem különösebben motiválja a feladat, könnyen elképzelhető, hogy ezt egy komolytalan pályázati anyaggal szerette volna a döntéshozók tudomására hozni. A pályázati folyamatot jól ismerő forrásunk feltételezése szerint a Nagy pályázatában első számú helyettesének jelölt Gemza Péter, Nagy korábbi táncosa, a debreceni Csokonai Színház koreográfusa lett volna a kedvetlen igazgató helyett a Trafó valódi irányítója − esetleg rajta keresztül az ő jelenlegi főnöke, Vidnyánszky Attila.

A narancs.hu értesülései szerint az elbíráló bizottság előtt fel sem merült, hogy a másik két pályázó valamelyike legyen a befutó. Ennek elsődleges oka, hogy Kardos Józsefről ellenfelei sikerrel híresztelték el, hogy a távozó ügyvezető, Szabó György embere, míg Haraszti Zsolt eleve a Trafó második arca volt Szabó vezetése idején, ráadásul Barda Beáta művészeti vezetővel és Molnárné Kuskó Szilvia gazdasági igazgatóval tervezte volna tovább folytatni a munkát.

Mint a Malév

„Egy ilyen intézmény pont olyan, mint a Malév: ha egyszer leáll, soha többet nem fogod tudni újraindítani” − szemléltette a helyzet súlyosságát az egyik forrásunk, utalva arra, hogy a kaotikus pályáztatás eredményeként a Trafó már ez év végére működésképtelenné válhat. Szeptember 1-jéig az ügyvezetői tevékenységet Molnárné Kuskó Szilvia látja majd el. A stáb jelentős része ugyanakkor már távozott, vagyis az állományt fel kellene tölteni, januártól pedig továbbra sincs tervezhető programja az intézménynek. Ebből vélhetően érzékelnek valamit a döntéshozók is, legalábbis erre utal, hogy a mai nappal a kormányzati portálon már meg is jelent az új pályázati kiírás – az eddigiekkel megegyező – szövege.

A mostani helyzet egyértelműen a Fidesz-kormány kultúrpolitikájának eredményeként állt elő. Emlékezhetünk rá, hogy tavaly márciusban Szőcs Géza − azóta lemondott − kulturális államtitkár dobta be annak ötletét a parlamentben, hogy Szabó mandátuma lejártával Bozsik Yvette és Markó Iván irányítsa a Trafót. Ez arra utalt, hogy a kulturális tárca át akarta venni az intézmény vezetését, azzal együtt, hogy a pályáztatást (tekintettel Szabó mandátumának közelgő lejárására) meghagyták a fővárosnak. Most azonban, mikor két botrányos (és egyben eredménytelen) pályáztatás eredményeként a Trafó működése veszélybe sodródik, L. Simon László frissen kinevezett kulturális államtitkár már azzal jön (az index.hu kérdésére válaszolva), hogy „nincs felhatalmazása arra, hogy beleszóljon a Fővárosi Önkormányzat alá tartozó intézmények ügyeibe".

Figyelmébe ajánljuk

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.