Gaal Ilona Bozsik Yvette-ről

Visszatánc

  • Gaal Ilona
  • 2012. március 23.

Publicisztika

Alighanem jól megtalálta őt a politika. Hisz’ az a tévelygőket keresi, a felhasználhatókat, majd eldobhatókat. Bozsik Yvette ékesítette már Demszky valamelyik rendezvényét is.

„Azt gondolom, hogy a politikánál sokkal fontosabb az élet, no meg a szex” – nyilatkozta nekünk Bozsik Yvette tavaly, miután Szőcs Géza a parlamentben el találta szólni magát, hogy szívesen látná őt a Trafó élén. Aki ilyen határozottan viszonyul a politikához (no meg a szexhez), vajon miért szállt be egy színtisztán politikai történetbe? E kérdést legalább utólag feltehetné magának a sértődött művésznő, mert mostanra sokaknál betelt a pohár. Több álomkóros rombolás nem kéne.

Jaj, a szelek

Miután (pont egy éve) bekerült a neve a köztudatba, fel-felröppent, hogy el sem akarja vállalni, aztán, hogy visszaadja. És tényleg visszaadta. Ennyire futotta a felelősségérzetéből. Az sem menti, ha külső nyomás nehezedett rá, ha tényleg gyermekei apja tolta őt bele, mint ahogy beszélik. Vagy ha tényleg a szakma, mint ahogy ő nyilatkozott a Népszavának. („A szakma beszélt rá. Nekem személyesen ez rengeteg áldozattal jár. Alkotóként másként éltem, mint ahogy ezt egy intézmény vezetője teheti. Háttérbe kell szorítanom a művészi munkásságomat. Más művészek munkáit kell szolgálnom, figyelnem. Ez személyesen nekem inkább teher. Szakmailag viszont egy olyan ügyet szolgálok ezzel, amit fontosnak tartok.”) Persze mondott ő ennél durvábbat is ugyanebben az interjúban: jobban örült volna, ha Szabó György nyer. Ah, szakmai alázatból és önfeláldozásból adj nekünk mintát! Nos, ezen a ponton kellett volna kihátrálnia az egész hacacáréból a Fővárosi Önkormányzatnak. Pardon, a NEFMI-nek. Mert a szél onnan fúj.

Nem vállalom

„Nem neki való” – mondják a művésznő ismerői, s most már a vak is látja, hogy bizony, Bozsik nem az a menedzseralkat. Beírni a Trafó-pályázatba Tom Waitset és Nick Cave-et, az a nagyot álmodás tipikus esete. Bozsik majdnem beszállt a Szikra átalakításába is, aztán mégsem. Annak a történetnek a súlya, átpolitizáltsága nem fogható a Trafóéhoz, de ki érti, hogy miért nem tanult belőle. Hacsak úgy nem érthető, hogy ha jobban hajtja vágy a hírnév, a hatalom után, mint amennyire kötik saját határai és a felelősségérzete. Ha hajlítható. Alighanem jól megtalálta őt a politika. Hisz’ az a tévelygőket keresi, a felhasználhatókat, majd eldobhatókat. Bozsik Yvette ékesítette már Demszky valamelyik rendezvényét is.

Csakhogy az a kommunikációs stílus, amivel a Trafó körül közlekedik, minden együttérzést kiöl az emberből. Kezdődött azzal, hogy pályázatát csak az eredményhirdetés után hozta nyilvánosságra (a pályamű ismeretében kitalálható, hogy miért), szemben Szabó Györggyel, az aktuális igazgatóval, aki a bizottsági meghallgatás másnapján nyilvánossá tette, mit is akar csinálni. Aztán folytatódott a két „Trafó – Hálózatba kötve” című konferenciával: az elsőre (amelyet tavaly december közepén, az igazgatójelöltek bizottsági meghallgatása előtt rendeztek) a menedzserét küldte, a másodikra meg már csak egy e-mailt, annak ellenére, hogy a szervezők felajánlották neki az időpontválasztást. „Leendő felelős vezetőként jelenleg nem az a dolgom, hogy az önökben felmerülő kételyeket eloszlassam, hanem konkrét, elvégzendő feladatok állnak előttem” – írta a rendezvény előtt fél nappal elküldött levelében. De akkor miért maradt el a konkrét, elvégzendő feladatok megoldása?

Merthogy pályázatok maradtak beadatlanul (néhány milliós NKA-támogatástól máris elesett az intézmény), lejárt szerződések megkötetlenül, munkatársak a pácban.  Egy kinevezett vezető igenis felelőssé válik – hiába nem hatályos még a szerződése –, s be kell(ett volna) szállnia a következő évad előkészítésébe. Ő nem vette fel a telefonokat, nem kommunikált a Trafó dolgozóival, e-mailben sem.

A sajtóval sem. Hiába hívtuk, amikor megírtuk, hogy beadta lemondását, nem nyilatkozott senkinek, csak egy közleményt küldött a szinhaz.hu-nak egyes szám harmadik személyben. Még saját nevét, személyét sem vállalta.

Bozsik utat nyit

Amennyire passzív volt az igazgatói feladatok előkészítésében, annyira aktív most a támadások visszaverésében, Tarlós Istvánnal együtt. A főpolgármester – tőle nem szokatlanul – hisztérikusan kelt Bozsik védelmére. Hogy „az önmagát liberálisnak nevező gondolkodói kör” (legalább a gondolkodó minősítéstől nem lettünk megfosztva) támadása – a főpolgármester jelzőivel: brutális és nemtelen támadása – Bozsikot kikészíti, az nem ezt a bizonyos kört minősíti, hanem sztárallűr: ha nem sikerült a diadalmas bevonulás, akkor inkább megyek.

Most a Trafóban Szabó György menti a menthetőt, sokakkal együtt talán abban bízva, amiről tudván tudja, hogy nem lesz úgy: ismét ő lehet az igazgató. Vélhetőleg a következő bohózatig (újabb pályázat) engedik őt ténykedni, aztán lapát. Hisz előbb-utóbb jön úgyis valaki Káel Csaba, Dörner György, Ókovács Szilveszter vagy Rákay Philip útján.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.