Verseny nélkül nem vehetnek részt a POSZT-on – Lendületben a Teátrumi Társaság

Színház

Nem léphetnek vissza a versenytől a POSZT-bojkotthoz csatlakozott előadások alkotói, ezt találta ki a Teátrumi Társaság. Aki mégis, azzal szerződést bontanak, kizárják a POSZT-ból, meg még ki tudja honnan.

Újabb fejezetéhez érkezett a POSZT-bojkott ügye, amely mára odáig jutott, hogy a kritikusok után a versenybe válogatott előadások alkotói, társulatai is kifejezték nemtetszésüket; az Örkény Színház visszalépett a versenytől, de előadásaikat, ahogyan a szintén bojkottáló fiatal színházcsinálók, Kovács D. Dániel és Boross Martin a Szputnyik Hajózási Társaság és a STEREO Akt produkcióit lejátsszák, ám az átláthatatlan megmérettetésben nem kívánnak részt venni.

Egy hónapja a POSZT szakmai tulajdonosai, a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság nyílt levélben kvázi megpróbálták jobb belátásra bírni a bojkotthoz csatlakozott művészeket, hogy ugyan, ne csináljanak már hasonló badarságot.

Ehhez képest a Magyar Teátrumi Társaság hétfői közleményében arról tájékoztatott, hogy a Vidnyánszky Attila elnökletével működő társaság felveszi a kesztyűt, és megelégelve holmi művészek szabad véleménynyilvánítását, átmegy zsarolósba. A Teátrumi Társaság közgyűlése ugyanis úgy foglalt állást, hogy „a versenykiírásnak megfelelően a POSZT versenyprogramjába beválogatott előadások csak és kizárólag úgy vehetnek részt a találkozón, hogy vállalják a megmérettetést”.

Vagyis gyakorlatilag megtiltják, hogy bárki visszalépjen a versenytől. Ennek érdekében a Teátrumi Társaság grémiumából álló közgyűlés arra szólította fel saját elnökségét – ami elég vicces fejlemény –, hogy „az elnökség azt az álláspontot képviselje, hogy azon produkciók szerződéseit, amelyek a versenybe történő beválogatás ellenére nem kívánnak részt venni a XV. POSZT versenyprogramjában, jogi szakértő bevonásával, a felbontás érdekében, vizsgálja felül”.

Vagyis körülbelül egy hónap alatt arra jutottak, hogy ha nincs verseny, nincs játék. E húzásnak azonban persze jogi akadályai lehetnek, ugyanis nem vagyunk benne biztosak, hogy csak úgy simán, hirtelen ötlettől vezérelve lehet szerződést módosítani vagy azt felbontani, főleg, hogy információink szerint nincs a mondott ürügyre utaló kikötés a szerződésekben. Jegyezzük meg, mindezt – valószínűleg – színtiszta szakmai alapon teszi a Teátrumi Társaság, amit az is bizonyít, hogy felszólította „a POSZT zsűrijét és a POSZT Kft.-t, hogy biztosítsa azt, hogy a zsűri minden versenyprogramban részt vevő előadást zsűrizzen le, és döntéseit az összes előadás megtekintése alapján hozza meg”.

A Színházi Társaság mai közleménye szerint „nem támogatja azt a megoldást, hogy a három színház egyáltalán ne jelenjen meg a POSZT-on”, kíváncsian várjuk, mi lesz ebből a véleménykülönbségből, mert ugye a szakma, mint látjuk, nem igazán számít. Kérdés nincs. Játsszák le, mérettessenek meg, zsűrizze le, osszák ki és nix ugribugri, mert irgum-burgum lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.