kulthírek

  • .
  • 2010. május 27.

Trafik

PANAHI ÉHSÉGSZTRÁJKOL 85 iráni filmes írta alá a Dzsafar Panahi szabadon bocsátását követelő nyílt levelet. A március óta letartóztatásban lévő, nemzetközi hírű filmrendező a legújabb hírek szerint éhségsztrájkot kezdett a teheráni börtönben: tiltakozik fogva tartásának feltételei ellen, követeli, hogy ügyvédje és családtagjai meglátogathassák, és hogy bírósági tárgyalásáig helyezzék feltétel nélkül szabadlábra.
(Lapzártánkkor ez megtörtént!)

EX SYMPO Választókká értek a rendszerváltás tájékán született gyerekek. Az ő emlékeik, tapasztalataik köré épült az Ex Symposion legújabb tematikus száma: Rendszerváltás gyerekszemmel. A lapbemutató estet június 3-án, csütörtökön 19 órakor rendezik a Sirályban (Király u. 50.).

A ZENE ÜNNEPÉN Száznál többen jelentkeztek a bukaresti, párizsi és varsói magyar kulturális intézet pályázatára: Bukarest választása a Djabe együttesre, Párizsé DJ Bootsie-ra, Varsóé pedig a Babám zenekarra esett, így ők léphetnek fel e helyeken június 21-én, a zene ünnepén. Mellettük Bukarest még Király Martinát, Párizs pedig - a másnapi Nyári Éjszakák Fesztiválra - Takáts Esztert hívta meg. A nyertesek június 19-én a Gödörben hangolódhatnak rá a külföldi szereplésre.

EUROVÍZIÓ Miután tavaly Moszkvában a Norvégiát képviselő Alexander Rybak nyerte az Eurovízió dalfesztiválját, most Oslo ad helyet a show-nak: a május 25-én és 27-én rendezendő elődöntőkből továbbjutók a 29-i döntőn próbálják elhódítani a kontinens tévénézőinek szívét. Magyar versenyző nincs a mezőnyben.

MANDELSTAM EMLÉKE Szentpétervárott emlékművet állítottak Oszip és Nagyezsda Mandelstam tiszteletére: a kezdeményezés Hanneke de Munck holland szobrásztól ered, aki a költő és felesége emlékművének mását szeretné felállítani a holland egyetemek valamelyikében is. A kényszermunkatáborra ítélt költő 1938-ban halt meg, ez az első emlékműve a volt Szovjetunióban.

CANNES, MAGYAR DÍJJAL Miközben Bangkokban vérbe fojtották a tiltakozó megmozdulást, Cannes-ban Arany Pálmával jutalmazták Apichatpong Weerasethakul alkotását. Az angol címen futó Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives egy haldoklóról szól, akinek vízióiban megjelenik elhunyt feleségének és rég elvesztett fiának a szelleme. A rendező Cannes-ban nyilatkozva emlékeztetett a thaiföldi cenzúrára: bármit betilthatnak, ami úgymond veszélyezteti a nemzetbiztonságot. A fesztivál nagydíját a francia Xavier Beauvois filmje nyerte: a Des hommes et des Dieux az 1996-os algériai polgárháború idején lefejezett francia szerzetesek történetén alapul - a fesztivál ökumenikus zsűrije is ezt a produkciót tüntette ki. A harmadik helyezésnek megfelelő elismerést, a zsűri díját is polgárháborús történet érdemelte ki, a csádi Mahamat-Saleh Haroun műve: Un home qui crie. A legjobb rendező díját a francia Mathieu Amalric kapta: Turnée című filmje amerikai sztriptíztáncosnők kalandjaival szórakoztat, a legjobb forgatókönyv díjával kitüntetett koreai Lee Chang-dong alkotása, a Poetry pedig egy nagymama küzdelmét mutatja be az Alzheimer-kórral és zűrös unokájával. A legjobb alakítások díját a fesztivál plakátján is ragyogó Juliette Binoche (Abbas Kiarostami: Copie conforme), illetve megosztva Javier Bardem (Alejandro González I–árritu: Biutiful) és Elio Germano (Daniele Luchetti: La nostra vita) nyerte. A közönség kedvezően fogadta Mundruczó Kornél versenyfilmjét, a Szelíd teremtést, Kocsis Ágnes alkotása, a Pál Adrienn pedig megkapta a nemzetközi kritikusok Fipresci-díját. Az Un Certain Regard szekcióban díjat kapott még a dél-koreai Hong Sangsoo műve, a Hahaha, valamint a perui Daniel és Diego Vega filmje, az Octubre, a rövidfilmes Arany Pálmát az örmény születésű, francia Serge Avédkian vihette haza (Chienne d'histoire).

MAGYAR MÚZEUMOK KINCSEI LONDONBAN A Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria legértékesebb képeit mutatja be ősszel a Royal Academy: El Greco, Gauguin, Goya, Leonardo, Manet, Monet, Picasso, Pissarro, Rafaello, Rembrandt, Rubens, Schiele, Veronese és mások Londonban még nem látott mesterművei szeptember 25-től december 12-ig a jövő évi magyar EU-elnökséget harangozzák be - Munkácsy Liszt-portréja révén pedig a komponista születésének bicentenáriumát is.

FRANCIA KÉPRABLÁSOK Az Interpol 188 országra kiterjedő körözést adott ki arra az öt festményre - Picasso, Matisse, Modigliani, Braque és Léger egy-egy művére -, melyeket keretükből kivágva loptak el a párizsi Musee d'Art Moderne-ből. Értéküket kb. százmillió euróra becsülik, de ez a pénz a nyílt műkereskedelmi piacon nem beszedhető, ahhoz túl ismertek a képek. Röviddel korábban Marseille-ben egy magángyűjtemény néhány darabját rabolták el - köztük egy Picasso-litográfiát -, itt ráadásul a tulajdonost is összeverték, s ez mintha egy sorozat része volna: decemberben és januárban is történt képrablás a délfrancia városban.

ART COBAIN Nirvana, Pearl Jam, Soundgarden, Mudhoney, Melvins, Alice in Chains - ők tették a 90-es évek grunge-fővárosává Seattle-t, mely most egy kiállítás képeivel reflektál mindarra, amit e szcéna ikonikus figurája, Kurt Cobain jelenthet. A Seattle Art Museumban szeptember 6-ig nyitva tartó, s a lehető legegyszerűbb, Kurt címmel megjelölt kiállításon közel nyolcvan alkotás idézi fel az 1994-ben öngyilkosságot elkövetett énekes alakját. Festmények, szobrok, fotók, videók, zömmel a halálát követő időszakból, tematikus elrendezésben. Popularitás és a művészi integritás megőrzése, a privát szféra és a média kreálta személyiség konfliktusa, érzékenység és erőszak, tudatosság és zűrzavar - az ismeretlenségből világsztárrá válás folyamatát megörökítő dokumentumok mellett a portréábrázolás hagyományát továbbvivő vagy konceptuális művek alkalmat adnak a Cobain sorsa és személyisége által felszínre hozott kérdések végiggondolására is. Illusztrációinkon Scott Fife kartonszobra és Douglas Gordon önarcképe Kurt Cobain alakjában.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?