Attila-napok

A szolga dolga

Tudomány

A sors különös fintoraként idén egy napra esett a gyermeknap, a hősök napja és a tápiószentmártoni Attila (Atilla)-napok második felvonása. Nyugodtan mondhatjuk: a varázsdomb aljában, a jurták körül, az ősgyepen és lóháton megtörtént a három ünnep eggyéválása, a tönkölypehelyből, kuvaszból és Vikidál Gyulából összegyúrt tömény szinergia.

Jelentős napok köszöntöttek Tápiószentmártonra, s legendás nevezetességére, az Attila-dombra: az ún. Attila (Atilla?)-napok éves rendszerességgel visszatérnek - idén speciel Eszter és Orbán napján ért minket a szerencse, hogy találkozzunk az egykor élt legendás államférfi, fejedelemős, továbbá kegyetlen hódító szellemével. A helyszínre érkezve (lásd: Feri berezonált, Magyar Narancs, 2003. május 8.) először a rendezvény névadójának bronz mellszobrával szembesülünk: a birodalomszervező nomád fejedelem szigorún nézi látogatóit, pedig illik őt megérinteni, hiszen állítólag így átadja erejét, azután már mehet is az ember rombolni és gyújtogatni. "Nem merem megfogni, olyan szúrósan néz" - suttogja egy hölgy némileg megilletődve, pedig az e helyütt egyértelműen Atillának nevezett Attila már rég halott: nászéjszakáján (Ildikó, Ildikó!) ölte meg őt saját orra vére, illetve - B verzió - belefulladt saját hányásába, mint számos magyar művész, továbbá szegény Jimi Hendrix. A szobor még további érdekességekkel is szolgál: talapzatán egy igazi, hamisítatlan Attila-idézetet találunk, mely így szól: Népem, ha úgy szeretheted önmagad, mint én szerettelek, örökké élsz. Sajnos soha nem tudjuk meg, mikor s milyen körülmények között mondta e szavakat a jelentős tömeggyilkos, vagy rosszabb esetben ezt is csak Gárdonyi találta ki.

Kopár sík, szarja

Utunk további állomásait valósággal kicövekelik a tájékoztató feliratok: az egyik szerint Gabonaételek a borozónál, míg egy másikból megtudjuk, hogy Honfoglaláskori édességünk és Főzés (a Törteli üstben) a jurtánál. Mehetnénk másfelé is, elvégre balra őshonos állatok és Wass Albert-kötetek várakoznak, ám mi ezek helyett is az Attila-napi kutyasót választjuk. Bemelegítésként három komondor és gazdájuk mutat be lélegzetelállító gyakorlatokat: a komondorokat előbb felállítja egy képzeletbeli sakktáblán, majd tisztáldozat árán három lépésben mattot ad magának. A komondorok eközben önfeledten henteregnek, alkalmanként átugorják egymást és gazdájukat, lehetőség szerint magyar zászlóval a pofájukban. A következő feladat, ha lehet, még mókásabb. Az ebeknek ezúttal egy ellenszenves, bottal hadonászó bácsit kell kézvédőjénél fogva a földre rántaniuk, mindezt tuvai dorombének-aláfestésre: a vad düh már akkor rátör a kiválasztott kuvaszra és a két harcias mopszra, mikor feltűnik a viador a láthatáron - a szakember alighanem napokon át ingerelhette az ebeket gonosz gyerek módjára, a kerítés túloldaláról.

A kutyákat elunván jöhetnek a lovak: egy derék ördöglovas a sorban utolsó lovak hátán bemutatja az ún. pusztatízest, mely egyenes leszármazottja az ún. Koch-ötösnek, viszont lebutított, béta-verziója a tizenkettesnek, mely a maga nemében egyben világcsúcs is. Csalódottan kell értesülnünk az igazságról: amit eddig az egyedülálló magyar virtusból fakadó ősi leleménynek véltünk, azt valójában egy Koch nevű svarcgelb piktor ötölte ki, s ötletét utóbb nyilván az aufklér abszolutista labanc adminisztráció kényszerítette véreinkre, akárcsak az angolvécét és a tisztiorvosi hálózatot. Némi megnyugvást hoz számunkra, hogy ezt a kunsztot Toldi Miklós is bemutatta egykoron, ennek értékéből alig-alig von le az a tény, hogy említett irodalmi hőst, legalábbis ma ismert formájában, Arany (no és Ilosvay Selymes) találta ki. Az ő személye már csak azért is beleillik a képbe, mivel a mezőn konkrétan és szó szerint megtalálható a lószarral borított kopár sík, továbbá a tikkadt szöcskenyájak.

A honfoglalás kori tárgyi kultúra rekonstrukcióját szolgálják az oktatójurták, ahol a sátorfalra tűzött fantasy-képeken megjelennek a fontosabb nomád népek Conanra, a barbárra hajazó harcosai: az arcukon tükröződő elszántság jelzi, hogy hamarost megint lesújtanak az európai kultúra és civilizáció viperafészkére, mely, mint tudjuk, amúgy is csak hamis és hazug álomvilág. A tegezek, íjak, nyilak, második világháborús kitüntetések, ezoterikus és obskúrus ismeretterjesztő és irodalmi művek halmain túl vár ránk a valódi felfedezés: tönkölypelyva töltésű biopárna formájában, melyek állítólag valóban csodákat tesznek gazdájukkal.

Igencsak vakarja

Mint látható, az Attila-nap rendezvényei csupán áttételesen kapcsolódnak az érdemdús hun fejedelem személyéhez - ellenben a csődület annál sikeresebben zavarja meg a feltöltődni vágyó csodavárókat, akik körben állva éppen okkult kapcsolatra lépnének egy bodzabokorral, vagy éppen egy cölöpnek támaszkodva szemeznek a belülről feltörő semmivel. Hamar megelégeli ezt a nagyszínpadon sujtásos portáskabátban feszítő konferanszié, és szólítja a nap hőseit, a rettenetes Sasvári-Vikidál duót. Sasvári Sándor megjelenése osztatlan döbbenetet vált ki a közönségből: az énekes lóháton, a nézők közt nyargalászva, a kezében tartott URH-mikrofon segedelmével nyilvános, zenés vallomást intéz a derék pacihoz. A látvány egyenesen diabolikus: csak az múlhatná felül, ha a Slayer teveháton adná elő a Raining Blood című klasszikust. Vikidál Gyula ehhez képest kifejezetten decens: néhány keresetlenül ostoba megjegyzés után - mint Attila idejében - minősíti pályatársa bravúros produkcióját, pedig jól tudja, hogy a hun időkben még ismeretlen volt a lóhátról performált fél playback - rázendít egy kevéssé ismert Szörényi-szerzeményre. Ebben egyáltalán nem zavarja, hogy nyelve egy kicsit már bizonytalanul forog, s hogy egyszerűen képtelen megtalálni a megfelelő tónust - a hamis hangokat viszont röcögtetéssel próbálja kompenzálni. Két számot még kibírunk, de a harmadik után menekülőre fogjuk: kiszáradt szarkupacok között a parkoló felé botorkálva érezzük, hogy testté lett az ige, s megtudtuk, milyen az, amikor (az egykori szerzőtárs szavaival élve) tényleg fáj minden szó.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.