Attila-napok

A szolga dolga

Tudomány

A sors különös fintoraként idén egy napra esett a gyermeknap, a hősök napja és a tápiószentmártoni Attila (Atilla)-napok második felvonása. Nyugodtan mondhatjuk: a varázsdomb aljában, a jurták körül, az ősgyepen és lóháton megtörtént a három ünnep eggyéválása, a tönkölypehelyből, kuvaszból és Vikidál Gyulából összegyúrt tömény szinergia.

Jelentős napok köszöntöttek Tápiószentmártonra, s legendás nevezetességére, az Attila-dombra: az ún. Attila (Atilla?)-napok éves rendszerességgel visszatérnek - idén speciel Eszter és Orbán napján ért minket a szerencse, hogy találkozzunk az egykor élt legendás államférfi, fejedelemős, továbbá kegyetlen hódító szellemével. A helyszínre érkezve (lásd: Feri berezonált, Magyar Narancs, 2003. május 8.) először a rendezvény névadójának bronz mellszobrával szembesülünk: a birodalomszervező nomád fejedelem szigorún nézi látogatóit, pedig illik őt megérinteni, hiszen állítólag így átadja erejét, azután már mehet is az ember rombolni és gyújtogatni. "Nem merem megfogni, olyan szúrósan néz" - suttogja egy hölgy némileg megilletődve, pedig az e helyütt egyértelműen Atillának nevezett Attila már rég halott: nászéjszakáján (Ildikó, Ildikó!) ölte meg őt saját orra vére, illetve - B verzió - belefulladt saját hányásába, mint számos magyar művész, továbbá szegény Jimi Hendrix. A szobor még további érdekességekkel is szolgál: talapzatán egy igazi, hamisítatlan Attila-idézetet találunk, mely így szól: Népem, ha úgy szeretheted önmagad, mint én szerettelek, örökké élsz. Sajnos soha nem tudjuk meg, mikor s milyen körülmények között mondta e szavakat a jelentős tömeggyilkos, vagy rosszabb esetben ezt is csak Gárdonyi találta ki.

Kopár sík, szarja

Utunk további állomásait valósággal kicövekelik a tájékoztató feliratok: az egyik szerint Gabonaételek a borozónál, míg egy másikból megtudjuk, hogy Honfoglaláskori édességünk és Főzés (a Törteli üstben) a jurtánál. Mehetnénk másfelé is, elvégre balra őshonos állatok és Wass Albert-kötetek várakoznak, ám mi ezek helyett is az Attila-napi kutyasót választjuk. Bemelegítésként három komondor és gazdájuk mutat be lélegzetelállító gyakorlatokat: a komondorokat előbb felállítja egy képzeletbeli sakktáblán, majd tisztáldozat árán három lépésben mattot ad magának. A komondorok eközben önfeledten henteregnek, alkalmanként átugorják egymást és gazdájukat, lehetőség szerint magyar zászlóval a pofájukban. A következő feladat, ha lehet, még mókásabb. Az ebeknek ezúttal egy ellenszenves, bottal hadonászó bácsit kell kézvédőjénél fogva a földre rántaniuk, mindezt tuvai dorombének-aláfestésre: a vad düh már akkor rátör a kiválasztott kuvaszra és a két harcias mopszra, mikor feltűnik a viador a láthatáron - a szakember alighanem napokon át ingerelhette az ebeket gonosz gyerek módjára, a kerítés túloldaláról.

A kutyákat elunván jöhetnek a lovak: egy derék ördöglovas a sorban utolsó lovak hátán bemutatja az ún. pusztatízest, mely egyenes leszármazottja az ún. Koch-ötösnek, viszont lebutított, béta-verziója a tizenkettesnek, mely a maga nemében egyben világcsúcs is. Csalódottan kell értesülnünk az igazságról: amit eddig az egyedülálló magyar virtusból fakadó ősi leleménynek véltünk, azt valójában egy Koch nevű svarcgelb piktor ötölte ki, s ötletét utóbb nyilván az aufklér abszolutista labanc adminisztráció kényszerítette véreinkre, akárcsak az angolvécét és a tisztiorvosi hálózatot. Némi megnyugvást hoz számunkra, hogy ezt a kunsztot Toldi Miklós is bemutatta egykoron, ennek értékéből alig-alig von le az a tény, hogy említett irodalmi hőst, legalábbis ma ismert formájában, Arany (no és Ilosvay Selymes) találta ki. Az ő személye már csak azért is beleillik a képbe, mivel a mezőn konkrétan és szó szerint megtalálható a lószarral borított kopár sík, továbbá a tikkadt szöcskenyájak.

A honfoglalás kori tárgyi kultúra rekonstrukcióját szolgálják az oktatójurták, ahol a sátorfalra tűzött fantasy-képeken megjelennek a fontosabb nomád népek Conanra, a barbárra hajazó harcosai: az arcukon tükröződő elszántság jelzi, hogy hamarost megint lesújtanak az európai kultúra és civilizáció viperafészkére, mely, mint tudjuk, amúgy is csak hamis és hazug álomvilág. A tegezek, íjak, nyilak, második világháborús kitüntetések, ezoterikus és obskúrus ismeretterjesztő és irodalmi művek halmain túl vár ránk a valódi felfedezés: tönkölypelyva töltésű biopárna formájában, melyek állítólag valóban csodákat tesznek gazdájukkal.

Igencsak vakarja

Mint látható, az Attila-nap rendezvényei csupán áttételesen kapcsolódnak az érdemdús hun fejedelem személyéhez - ellenben a csődület annál sikeresebben zavarja meg a feltöltődni vágyó csodavárókat, akik körben állva éppen okkult kapcsolatra lépnének egy bodzabokorral, vagy éppen egy cölöpnek támaszkodva szemeznek a belülről feltörő semmivel. Hamar megelégeli ezt a nagyszínpadon sujtásos portáskabátban feszítő konferanszié, és szólítja a nap hőseit, a rettenetes Sasvári-Vikidál duót. Sasvári Sándor megjelenése osztatlan döbbenetet vált ki a közönségből: az énekes lóháton, a nézők közt nyargalászva, a kezében tartott URH-mikrofon segedelmével nyilvános, zenés vallomást intéz a derék pacihoz. A látvány egyenesen diabolikus: csak az múlhatná felül, ha a Slayer teveháton adná elő a Raining Blood című klasszikust. Vikidál Gyula ehhez képest kifejezetten decens: néhány keresetlenül ostoba megjegyzés után - mint Attila idejében - minősíti pályatársa bravúros produkcióját, pedig jól tudja, hogy a hun időkben még ismeretlen volt a lóhátról performált fél playback - rázendít egy kevéssé ismert Szörényi-szerzeményre. Ebben egyáltalán nem zavarja, hogy nyelve egy kicsit már bizonytalanul forog, s hogy egyszerűen képtelen megtalálni a megfelelő tónust - a hamis hangokat viszont röcögtetéssel próbálja kompenzálni. Két számot még kibírunk, de a harmadik után menekülőre fogjuk: kiszáradt szarkupacok között a parkoló felé botorkálva érezzük, hogy testté lett az ige, s megtudtuk, milyen az, amikor (az egykori szerzőtárs szavaival élve) tényleg fáj minden szó.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.