Kommunikáció kisbabákkal

Tudta, hogy "beszélgethet" kisbabájával, mielőtt az megtanulna beszélni?

Tudomány

A babák első szavára legalább 12 hónapot várni kell, ám aki ezt megelőzően is „beszélgetne” a gyermekével, annak ott a babajelelés. A siket jelnyelvből kialakított kommunikációs segéd­eszköz hasznos módszer – és szórakozásnak sem utolsó.

„Egy 9 hónapos baba már képes kifejezni érzelmeit, akaratát, pontosan el tudja mutogatni, mi van a kis fejében. A babák akár kétszáz jelet is képesek elsajátítani, és nagyon aktívan használják ezeket: sok szülő beszámolt arról, hogy gyermeke nagyon pontosan képes volt a tudtukra adni, mit szeretne, hogy érzi magát; például képesek elmutogatni, hogy mit kérnek vacsorára, vagy hogy rosszul érzik magukat és lázasak” – állítja Bulatovic-Hajnal Edina, akit nemcsak szülőként, de kutatóként is megragadott a babákkal való jelelés témája.

A CEU és a barcelonai Universitat Pompeu Fabra doktori hallgatójaként egyebek közt azzal foglalkozik, hogy mi módon értelmezik a kisgyerekek a vizuális nyelvi jeleket, milyen különbségek, illetve hasonlóságok lehetnek a nyelv- és gesztushasználatban.

A babajelbeszéd vagy babajelelés a siket jelnyelv kézjeleit használja, de a módszert a halló szülők halló gyerekeinek dolgozták ki. „A babák nem azért nem beszélnek, mert nem elég értelmesek, hanem a finommotorikájuk, a száj és a nyelv mozgása nem elég fejlett még. Viszont a kezüket 5-6 hónapos kortól tudják tudatosan irányítani, és természetes dolog, hogy maguktól is használnak gesztusokat. Mi csak annyit teszünk, hogy amikor a babák elkezdenek spontán jeleket használni, mi is egyre több jelet használunk, és mivel életkori sajátosságuk az utánzás, könnyen elsajátítják a jeleket, és ezáltal ki tudják fejezni a gondolataikat” – magyarázza Zentai Kata, a Beszélő Babakezek program vezetője, aki tíz éve elsőként hozta be Magyarországra a babajelelést, és azóta is rengeteg tanfolyamot tart anyáknak, apáknak és kisgyerekeiknek.

Távirati stíl

Azt, hogy a jelek segíthetnek a beszédet megelőző kommunikációban, már az 1970-es években kutatni kezdték: Joseph Garcia jeltolmács figyelte meg, hogy a siket szülők gyerekei hamarabb kezdik el a jelnyelvet használni, mint ahogy a halló szülők halló gyerekei beszélni kezdenek. „Igazából semmi újat nem talált fel ez a módszer, mert mindenki pápázik meg puszit dob, csak felismerték azt, hogy a gesztushasználatban rengeteg lehetőség rejlik” – jegyzi meg Edina.

false

 

„A babák eleinte csak a baba-mama figyelmi helyzetet tudják kezelni, és körülbelül kilenc hónapos korukban alakul ki az úgynevezett triádikus viszony, azaz, hogy egy harmadik dologra is rá tudják irányítani a figyelmüket. Nagy egyéni különbségek vannak a gyerekek között, ezért nagyon változó, hogy maga a preverbális, tehát a beszéd megindulása előtti időszak meddig tart: általánosan 12–18 hónapos kor között mondják ki az első szavakat, de gyakorlatilag 3 éves korig bármikor megszólalhatnak. Egyes gyerekek sokáig csak raktároznak, gyűjtögetik a szavakat, nem annyira kommunikatívak, mint más társaik, de hirtelen megindulhat a beszédük; mások rögtön csacsognak, gügyögnek és kézzel-lábbal kommunikálni akarnak. Amíg nincs meg a domináns verbális anyanyelvhasználat, amíg a gyerek nem tudja teljesen probléma nélkül megértetni magát, addig biztosan nagyon hasznos a jelelés, mert sem a gyerek, sem a szülő nem frusztrálódik attól, hogy nem értik egymást.”

Mindez nem kétnyelvűséget jelent. „A babajelek igazából szófüzérek, önálló szavak – például alma, lámpa, játék –, de nem állnak össze koherens nyelvvé, nincs mögöttük mondattan, grammatika. A jelnyelvben viszont minden megvan, ami egy természetes nyelvben is. Míg az utóbbinál például használnak tér­indexi­ká­lást (a térbeli viszonyok nyelvi jelölését, például határozóragokat – a szerk.), a babajeleknél nincs szintaxis, nincs más nyelvi elem, csak az önállóan megjelenő kifejező jelek vannak. Viszont a gyerekek ugyanúgy képesek összerakni ezeket a jeleket, mint később az első szavaikat: tehát a babajelek is össze tudnak állni távirati stílusú, kételemes szókapcsolatokká, például még enni, még játszani. A gyerekek nyelvi kreativitása már ilyen korai szakaszban megmutatkozhat, amikor még a finommotorikájuk nem elég fejlett a szókapcsolatok kimondásához” – magyarázza Edina.

false

 

A jelek a baba által kitalált spontán gesztusok is lehetnek, ezeket nem érdemes megváltoztatni. Olyan egyszerű dolgokról van szó, mint a pápát intés vagy a felkéredzkedés a szülő kezébe. Viszont minél több jelet szeretnénk bevezetni és használni, annál jobb, ha van egy meghatározott jelrendszer, ezért kezdték el a siket jelnyelv jeleit bevenni a módszertanba. A babajelek angolszász területről indultak, alapvetően az angol siketnyelv kézjeleit veszik át, de ezt sokszor a magyar jelekkel is kiegészíthetik, attól függően, hogy melyik jel az egyszerűbb, könnyebben mutatható.

Az extrovertáltabb babák már 9–10 hónaposan elkezdenek egy-két jelet használni, és az, hogy ez mennyire bővül, csak a babával jelelő és a gyerek lelkesedésén múlik: van, aki 20–30 jellel is elvan, vannak, akik 200–300-at is elsajátítanak. Fontos, hogy a baba (és a szülő) örömmel csinálja, fontos a következetesség és az is, hogy olyan szavakat emeljünk ki, amelyek a babának fontosak. Az első alkalmazott jel sokszor a lámpa, vagy a tej vagy a szopni. Emellett az állatjeleket is nagyon hamar meg szokták szeretni.

Titkos nyelv

A babák a megtanult jeleket addig használják, amíg teljesen el nem sajátítják a beszédet, ekkor ugyanis érzik, hogy az az erősebb, mindenki által megértett, domináns kód, és a szavak mellett használt jeleket maguktól elhagyják. Ahogy Kata mondja, a jelek általában csak akkor fordulnak elő a beszéd megjelenése után is, ha a szülők még nem értik meg a gyermek kezdeti beszédét vagy nagyon erős érzelmi töltöttsége van a gyerek mondanivalójának.

Edina is találkozott olyan esettel, amikor a nagyobbik testvér képes volt újratanulni és használni a jeleket, amikor a kistestvér megszületett, mert bár a konkrét jeleket addigra elfelejtette, maga a jelelés jó emlék maradt. Kata szintén sokat használta a babajeleket a fiával, aki mára kiskamaszként szintén kinőtt belőle, de a jelek még nagyobb korában is jól jöttek, mint egyfajta „titkos nyelv”, és a nyelvtanulásnál is hasznosnak bizonyultak, hiszen a vizuális ingerrel való társítás segíti a memorizálást. Mindezek ellenére a babajelek hatásait egyelőre csak elvétve kutatják, a személyes tapasztalatok a mérvadóak.

De vajon a jelelés nem késlelteti-e a beszéd elindulását? A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem: ha egyáltalán hatnak a jelek a beszéd elindulására, akkor is inkább pozitívan. A jelelés ugyanis növeli a babával eltöltött minőségi időt, sok ingerrel gazdagítja a baba környezetét (ez pedig fejleszti a szókincset), és a meg nem értésből fakadó hisztik és feszültségek is könnyebben elkerülhetőek.

false

 

Kritikaként szokták emlegetni, hogy a gyerekükre rendesen figyelő szülők jelelés nélkül is tökéletesen megértik a babát. Nehéz megmondani, hogy azok a hatások, amelyek a baba érzelmi, kommunikációs képességeit fejlesztik, növelik a magabiztosságát és a kreativitását, a babajelekből fakadnak-e, vagy pusztán a babára való odafigyelés áll a háttérben.

„Mondják, hogy aki nem jelel, az is ki tudja találni a saját gyereke minden gondolatát. Viszont a jeleléssel a gyerek kap egy pluszeszközt az önkifejezéshez, nagyon pontosan képes kommunikálni arról, hogy mit szeretne csinálni, például el szeretne menni sétálni, vagy mit akar játszani. Nálunk az egész család jelelt a gyerekkel, a személyes tapasztalataim és más szülők elmondása alapján is azt látom, hogy segíti a családban a kommunikációt a baba és a családtagok között. A babajelekkel a passzív szókincsből már tudunk aktiválni szavakat, tehát ez egy jó terep a beszéd előtti állapotban arra, hogy a gyerek kipróbálja, gyakorolja, hogyan kell kommunikálni” – sorolja Edina a babajelelést folytató szülőkkel végzett kérdőíves kutatása alapján.

Zentai Kata már tíz éve oktatja a jeleket a Beszélő Babakezek nevű tanfolyamán. Vannak kezdő és haladó csoportjaik, az előbbibe még akár baba nélkül is érkezhetnek az érdeklődők, először ugyanis a szülőnek kell megtanulnia a technikákat és a jeleket. Az alapok azt tartalmazzák, hogyan építheti be minél természetesebben a szülő a hétköznapi beszédhelyzetekbe a jeleket: a mondatból mindig a baba számára fontos egy-két szót kell csak jelelni, egyes esetekben a baba kezében megmutatni a jeleket, és így tovább.

Azt Edina és Kata is kiemeli, hogy a jelet mindig a kimondással együtt kell mutatni. Mindezt akár egy hathetes, heti egyalkalmas tanfolyamon is el lehet sajátítani, de kétalkalmas gyorstalpalók is vannak, a visszajelelő babákkal meg már különféle játszó-mondókázó csoportokba lehet járni.

Segítő jelek

 

A babajelek különösen sokat segíthetnek, ha valamilyen betegség, fejlődési rendellenesség miatt késik vagy nehezebb a baba beszédfejlődésének megindulása. Zentai Kata szerint nagyon jó eredményeket értek el a sajátos nevelésű igényű és a Down-szindrómás gyerekek foglalkoztatásával is.

Hamar-Szelényi Éva logopédus, fejlesztő pedagógus a munkája során kezdte használni a babajeleket. „Először siket-vak gyerekekkel foglalkoztam – meséli a szakember –, majd egyéni artikulációt segítő jeleket dolgoztam ki a középsúlyosan értelmi fogyatékos, nem érthetően, vagy még nem beszélő gyerekeknek, kiegészítve ezzel a módszerrel a logopédiai munkámat. A Down-szindrómás tanítványaim szerették a legjobban, ezért bizonyos jeleket már minden helyzetben használtunk (pl. játszunk, kérem, zene, elég volt).”

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.