Baán László szerint a Szépművészeti Múzeum nem adott kölcsön festményeket Habony Árpádnak

  • narancs.hu
  • 2016. március 30.

Villámnarancs

Ez sajnos nagyon rossz hír.

Megszoktuk már, és mindennap tovább szokjuk, hogy Magyarországon a politikusok tevékenységének jelentős részét lefedi a hazudozás. Rengeteg munkaórát emészt fel, hogy megpróbálják magukat jobb színben feltüntetni, letagadni a nyilvánvalót, eltitkolni a közérdekű információt.

Baán László azonban nem politikus. Volt már számos politikai pozíciója, jelenleg is kormánybiztos, mégis múzeumigazgatóként, kulturális menedzserként gondolunk rá, és valószínűleg ő is magára. A kulturális szférában pedig szokatlan és mellbevágó az a szemérmetlenség, amellyel Baán a Mandiner mai interjújában Habony Árpádról beszélt.

Igen, arról a Habonyról, akinek az esküvői tanúja volt, és aki ingyen tartotta lagziját a Szépművészeti Múzeumban. Erről azt bírja mondani Baán, hogy a „múzeumnak semmilyen kiadása nem származott ebből, s bevételkiesése sem, hiszen ha nem hívom őket, máshol lett volna a rendezvény, s bevétel akkor se lett volna”.

Már ez is bántóan demagóg szöveg valakitől, aki nem politikus. Még rosszabb azonban a másik Habony-sztori kezelése. Az eset mindenki előtt ismert: a Szépművészeti Múzeum képeket kölcsönzött egy Brand Lab nevű cégnek. Ennek formálisan semmi köze Habony Árpádhoz, de ha tekintetbe vesszük, hogy azt Habony húgától vásárolta meg a Habonyhoz számos szálon kötődő Halkó Gabriella, akkor lehet egy erős sejtésünk. Némi pereskedés után kiderült az is, hogy a Brand Lab által kölcsönzött képek pont egy olyan lakásban voltak, amelyet Habony volt anyósa bérel. Ebből is következik egy sejtés.

Vagyis a francokat sejtés – mindenki pontosan tudja, miről van szó. Persze, azt senki nem várja Baántól, hogy részletes feltáró jellegű vallomást tegyen és megbánja bűnét, azon a ponton ő már rég túl van. De az még most is megdöbbentő, ahogy ebbe beleáll:

„De a tények kedvéért: Habony Árpádnak semmiféle képet nem kölcsönzött a Szépművészeti, azokat filmforgatásra kérte kölcsön egy cég, amelyek három hónap elteltével – immár két éve – sértetlen visszakerültek a raktárainkba, fél millió forint ellenértéket hozva ez idő alatt a múzeumnak. Érdemes tudni, hogy a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria több ezer képe évtizedek óta, egyfajta szokásjog alapján, ingyen került letéti kihelyezésre. Mindazonáltal, levonva az esetből a konzekvenciákat, a jövőben az államháztartáson kívüli szervezetek számára nem kölcsönzünk képeket, bérleti díj ellenében sem.”

Szomorú, tényleg nagyon szomorú, hogy egy ilyen kvalitású ember ide jutott. Habony Árpád és az a rendszer, amit szimbolizál, bemocskol mindenkit. A felismerhetetlenségig.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.