Baán László szerint a Szépművészeti Múzeum nem adott kölcsön festményeket Habony Árpádnak

  • narancs.hu
  • 2016. március 30.

Villámnarancs

Ez sajnos nagyon rossz hír.

Megszoktuk már, és mindennap tovább szokjuk, hogy Magyarországon a politikusok tevékenységének jelentős részét lefedi a hazudozás. Rengeteg munkaórát emészt fel, hogy megpróbálják magukat jobb színben feltüntetni, letagadni a nyilvánvalót, eltitkolni a közérdekű információt.

Baán László azonban nem politikus. Volt már számos politikai pozíciója, jelenleg is kormánybiztos, mégis múzeumigazgatóként, kulturális menedzserként gondolunk rá, és valószínűleg ő is magára. A kulturális szférában pedig szokatlan és mellbevágó az a szemérmetlenség, amellyel Baán a Mandiner mai interjújában Habony Árpádról beszélt.

Igen, arról a Habonyról, akinek az esküvői tanúja volt, és aki ingyen tartotta lagziját a Szépművészeti Múzeumban. Erről azt bírja mondani Baán, hogy a „múzeumnak semmilyen kiadása nem származott ebből, s bevételkiesése sem, hiszen ha nem hívom őket, máshol lett volna a rendezvény, s bevétel akkor se lett volna”.

Már ez is bántóan demagóg szöveg valakitől, aki nem politikus. Még rosszabb azonban a másik Habony-sztori kezelése. Az eset mindenki előtt ismert: a Szépművészeti Múzeum képeket kölcsönzött egy Brand Lab nevű cégnek. Ennek formálisan semmi köze Habony Árpádhoz, de ha tekintetbe vesszük, hogy azt Habony húgától vásárolta meg a Habonyhoz számos szálon kötődő Halkó Gabriella, akkor lehet egy erős sejtésünk. Némi pereskedés után kiderült az is, hogy a Brand Lab által kölcsönzött képek pont egy olyan lakásban voltak, amelyet Habony volt anyósa bérel. Ebből is következik egy sejtés.

Vagyis a francokat sejtés – mindenki pontosan tudja, miről van szó. Persze, azt senki nem várja Baántól, hogy részletes feltáró jellegű vallomást tegyen és megbánja bűnét, azon a ponton ő már rég túl van. De az még most is megdöbbentő, ahogy ebbe beleáll:

„De a tények kedvéért: Habony Árpádnak semmiféle képet nem kölcsönzött a Szépművészeti, azokat filmforgatásra kérte kölcsön egy cég, amelyek három hónap elteltével – immár két éve – sértetlen visszakerültek a raktárainkba, fél millió forint ellenértéket hozva ez idő alatt a múzeumnak. Érdemes tudni, hogy a Szépművészeti és a Nemzeti Galéria több ezer képe évtizedek óta, egyfajta szokásjog alapján, ingyen került letéti kihelyezésre. Mindazonáltal, levonva az esetből a konzekvenciákat, a jövőben az államháztartáson kívüli szervezetek számára nem kölcsönzünk képeket, bérleti díj ellenében sem.”

Szomorú, tényleg nagyon szomorú, hogy egy ilyen kvalitású ember ide jutott. Habony Árpád és az a rendszer, amit szimbolizál, bemocskol mindenkit. A felismerhetetlenségig.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.