Lemez

Sólstafir: Ótta

  • V. Á.
  • 2014. október 11.

Zene

Az izlandi Sólstafir az utóbbi évek európai undergroundjában az egyik legfontosabb zenekar. Igazi öntörvényű csapat, amely magasról tesz mindenféle mainstream elvárásra: korábban képesek voltak például egy majd’ húszperces, instrumentális dallal indítani az aktuális lemezüket, az utóbbi néhány anyagukon már kizárólag az anyanyelvükön énekeltek – ez mondjuk a Sigur Rósnak is bejött –, legutolsó lemezük, a Svartir Sandar pedig egy minden kompromisszumot nélkülöző, irgalmatlanul hosszú, mégis csodaszép és magával ragadó dupla anyag volt.

Az Ótta, amelynek dalai az izlandi háromórás időegységekről, az eyk­tirekről kapták a címüket, gyakorlatilag a Svartir Sandaron, illetve a korábban a Köldön kitaposott úton megy tovább azzal a különbséggel, hogy ezúttal tömörebben és kompaktabban fogalmazták meg dalaikat az izlandiak. Most csak az utolsó dal, a Náttmál csúszik tíz perc fölé, a legrövidebb Miðdegi pedig már-már olyan, mintha egy Smashing Pumpkins-feldolgozás lenne, és a maga pulzáló ritmikájával teljesen jól áll a csapatnak. A Sólstafir persze most sem szakított a terjengős, hosszú témákkal: óriási klisé, de az Ótta néhány dala pont olyan, mintha egy rockosabb Sigur Róst hallanánk. A végeredmény azonban most is hibátlan, s így át is tudták vinni a Svartir Sandar által nagyon magasra tett lécet. A Sólstafir novemberi turnéja Budapestet is eléri: ezek után kötelező megnézni őket élőben.

Seasons Of Mist, 2014; a Sólstafir november 19-én játszik a Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében.