Gazprom-Fradi-szponzoráció: marketing vagy a hála ára?

Publicisztika

Az orosz állami vállalat már nincs abban a helyzetben, mint a háború előtti években: a cég majdnem teljes piaczárással szembesül Európában.

Meg nem erősített hírek szerint két-hárommilliárd forint pluszpénzt hozhat a Ferencváros labdarúgó csapatának a Gazprommal kötendő szponzori szerződés. Ezzel a Fradi éves kerete bőven húszmilliárd fölé lendülhet. De valódi üzleti célú szponzorációról van-e szó? Mert az nem kérdés, hogy ez bizony „véres pénz”, aminek aligha lesz jó visszhangja, különösen, ha a magyar csapat mezén európai stadionokban fog virítani az orosz gázióriás emblémája. A magyar külügyminisztérium mindenesetre nem lát kivetnivalót: „Minél több nemzetközi nagyvállalat fektet be a magyar sportba, az annál jobb, és a Gazprom nem szerepel a szankciós listán” – ezt közölték.

A Gazprom valóban nincs a büntetőintézkedésekkel sújtott intézmények, vállalatok, magánszemélyek jegyzékein. Ezzel együtt az egyébként nem túl finnyás Európai Labdarúgó-szövetség (UEFA) és a német Schalke 04 azonnal szerződést bontott a Gazprommal (előbbinél főszponzor volt a cég). A jelenleg a Bundesliga 2-ben játszó csapat is pár nappal Ukrajna 2022. februári lerohanása után szakított az orosz állami vállalattal. Az egyik legnépszerűbb német klub 2007 óta viselte mezén a Gazprom nevét; a hosszú távú szerződés értelmében a Deutsche Welle tudósítása szerint 2025-ig 3-6 milliárd forintnak megfelelő összeget kapott volna attól függően, hogy marad a másodosztályban vagy visszakerül az élvonalba.

A Schalke-üzlettel kapcsolatban a Cornell Egyetem tavaly decemberi elemzése már arról ír, hogy ez része volt a putyini soft power európai kiépítésének.

A tanulmány ezt a szponzorációt beilleszti abba a folyamatba, amelyben előbb Gerhard Schröder, majd Angela Merkel kancellársága idején kibontakozó Ostpolitik meglehetősen barátságos kapcsolatokat ápolt Oroszországgal. (Schröder később a Gazprom igazgatóságának tagja lett, az ukrajnai háború kitörése után csak tetemes idő elteltével mondott le erről, miután az SPD kizárta soraiból.)

Érdemes megnézni, hogy Magyarország esetében beszélhetünk-e szokványos üzleti alapú szponzorációról, amelynek célja a támogató piaci részvételének erősítése. Nos, a Gazprom – amely a háború talán legnagyobb belső finanszírozója – európai piacát majdnem teljesen elvesztette 2022 februárja után. Addig a sokszereplős itteni gázimport legfontosabb résztvevője volt. Az EU importjának nagyjából 40 százalékát, a németekének több mint felét szállította. A háború miatti uniós leválás következtében ez 10-12 százalékra zuhant. Az Északi Áramlat felrobbantásával már csak délről (Török Áramlat) és Ukrajnán keresztül érkezik gáz mifelénk, de Magyarország, Ausztria és Szlovákia kivételével lényegében megszűnt az orosz gáz (legalábbis a vezetékes) beérkezése Európába. Az EU 2027-re nullára akarja levinni az orosz gáz importját. Az Európai Tanács jelentése szerint 2023-ra az LNG-vel együtt is 15 százalék alá esett az orosz import. Ez 2021-ben még 150 milliárd köbméter volt, a háború első évében már kevesebb, mint 80 milliárd, tavaly pedig mindössze 43 milliárd köbméter.

Mindebből levonható az a következtetés, hogy a Gazprom jelenleg nem abban a helyzetben van, mint a háború előtti években: képes-e az évi 150-160 milliárd köbméter gázmennyiséget a konkurensek (Egyesült Államok, Norvégia, Észak-Afrika) rovására növelni, amelynek egyik eszköze a megfelelő árazás mellett például a reklám/marketing. Az UEFA-val ennek megfelelően 2012-től volt főszponzori megállapodása a labdarúgó Bajnokok Ligájában. Ezzel szemben lényegében a majdnem teljes piaczárulással néz szembe a társaság, nem látszik olyan körülmény, amely erőteljes – például szponzorációs – marketinggel együtt is üzleti alapú megrendelésnövekedéshez vezethetne. Az idézett Cornell egyetemi tanulmányban a Schalke-szponzorációjáról – a németországi választási eredmények áttekintése után is – a szerző egyenesen kifejezetten „megvásárolt lojalitásról” ír.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?