Közbeszerzések az Orbán-kormány alatt

Közgép: túl a 200 milliárdon

  • - rpd -
  • 2012. január 24.

Belpol

Mindegy, hogy állami mamutcég vagy önkormányzat a megrendelő, sorozatban söpri be a közbeszerzési tendereket a Fidesz kedvenc építőcége.

Egymás után nyeri a milliárdos értékű közbeszerzési pályázatokat a Fidesz gazdasági hátországának egyik központi vállalata, a Közgép Zrt. A cég nem csak nagyobb beruházásokat visz el, arat az önkormányzatok, kisebb állami intézmények által kiírt olcsóbb tendereken is. Az Orbán-kormány felállása óta a Közgép vezette konzorciumok több mint 200 milliárd forint értékben nyertek el közbeszerzési tendereket.

A Közgép Zrt. – esetenként egyedül, de többnyire egy-egy konzorcium vezető cégeként – az elmúlt másfél év alatt több mint 200 milliárd forintnyi állami, illetve önkormányzati megbízást kapott közbeszerzési eljárások útján. Ez derül ki a Narancs birtokában lévő összesítésből, melynek tételei egyeznek a Közbeszerzési Értesítő online adatbázisában ellenőrizhető számsorokkal.


Fotó: MTI

A Közbeszerzési Hatóság lapunknak küldött tájékoztatása szerint a központi költségvetés alá rendelt intézmények, helyi önkormányzatok, illetve közjogi szervek 2011-ben építési beruházások megvalósítása céljából mintegy 680,5 milliárd forint összegben folytattak le érvényes közbeszerzési eljárásokat. Ennek ismeretében a Közgép másfél év alatt elnyert 200 milliárd forintja még akkor is figyelemre méltó összeg, ha belekalkuláljuk, hogy e pályázatok jelentős részét a cég nem egyedül, hanem konzorciumok vezető tagjaként nyerte el. Ismert továbbá, hogy a Közgép már a kormányváltás előtti években több tízmilliárdos megbízások megvalósításában kapott szerepet. A Margit híd konzorcium tagjaként – a híd felújítási munkálataiban – egy közel 30 milliárdos megrendelés teljesítésében vett részt, a (Strabag AG tulajdonában lévő) Szentesi Vasúépítő Kft. vezette SZCKM-2008 nevű konzorcium tagjaként pedig jelenleg is egy többéves, a főváros és Székesfehérvár közti vasút-felújítási munkálatban vesz részt. (A Budapest–Székesfehérvár vasútszakasz felújítására korábban elkülönített 119 milliárd forintos pénzkeretet tavaly márciusban egy – a miniszterelnök által szignált – kormányhatározat további 15,9 milliárddal toldotta meg.)

A mintegy negyvenöt közbeszerzési pályázat eredményét tartalmazó lista tehát csak a kormányváltást követően kihirdetett szerződéseket mutatja. Távolról sem biztos viszont, hogy a megrendelések sora teljes, ám erről sajnos nem tudunk biztos információkkal szolgálni. Hiába kértük ugyanis a Közbeszerzési Hatóságtól a közbeszerzési munkák „legfoglalkoztatottabb” cégeinek – és azok közbeszerzési bevételeinek – listáját, nem kaptuk meg, szerintük ugyanis „konkrét cégekkel kapcsolatos adatbázis kiépítése nem tartozik a hatóság alapelvei közé”. Listánk bizonyosan nem említi viszont azokat a közbeszerzéseket, amelyeket a Közgép tulajdonában vagy akár csak „vonzáskörzetében” lévő kisebb vállalkozások nyertek el.

Letölthető Közgép közbeszerzések itt.

Nagy falatok

Az elmúlt ősszel három, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) által kiírt nagy értékű pályázatot nyert el a Közgép vezette konzorcium, összesen közel 115 milliárd forint értékben. Ez a három megrendelés az ominózus „Szajol–Püspökladány vasútvonal felújítása elnevezésű nagyprojekt” részeként valósul meg, amely pályáztatás zavaros részleteiről korábban a nol.hu részletesen beszámolt.

Tavaly májusban Orbán Viktor személyesen szignálta azt a kormányhatározatot, amely a nagyprojektre előirányozható keretösszeget legfeljebb 24,4 milliárd forinttal összesen 161,8 milliárd forintra emelte. Miként arra a nol.hu cikke utal, ez a döntés egyszerre akadályozta meg, hogy a tender érvénytelen legyen, és zárta ki a versenyből a Közgép-konzorcium két versenytársát.

A szajoli nagyprojektnek 2015–2016-ra kell elkészülnie, és – a Közlekedés Operatív Program részeként – 85 százalékban uniós pénzből valósul meg. Első szakaszában a Kisújszállást és Püspökladányt összekötő vasúti pályát újítják fel, e munkálatokért az állami cég alig kevesebb mint 50 milliárd forintot fizet a Közgép–Swietelsky–Szentesi Vasútépítő triónak. Ugyanezen cégekből álló, más név alatt futó konzorcium végzi a munkákat a Szajol és Kisújszállás közti szakaszon, amiért több mint 49,5 milliárd forintot fizet a NIF. Szintén a Közgép–Swietelsky–Szentesi Vasútépítő együttműködésében valósulhat meg a záhonyi nyomtáv felújításának második üteme, összesen 14,5 milliárd forintért.

A NIF korábbi közleménye alapján a harmadik ütemben „új, korszerű biztosítóberendezést” alakítanak ki a felújított pályaszakaszokon. E pályázat eredményhirdetéséről egyelőre nincs információnk. A megtoldott keretösszegben mindenesetre még legalább 40 milliárd forintnyi tartaléknak kell lennie.

A kormányváltás után a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő vezérigazgatójának Orosz Ferencet nevezték ki, aki az első Orbán-kormány alatt a Bizományi Áruház Vállalat (BÁV) vezérigazgatója és a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) igazgatósági tagja volt. Akkoriban Orosz az MFB igazgatóságában együtt dolgozott Petykó Zoltánnal, aki később, egészen a 2010-es kormányváltás előtti hónapokig vezette a Közgépet. (A kormányváltás után Nyerges Zsolt váltotta őt a Közgép élén.) Mint ismert, Petykó Zoltán a második Orbán-kormány színre lépését követően nem sokkal az uniós pályázati pénzek elosztásáért felelős Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke lett.

(Az index.hu kormányváltás után született összegzése szerint az első Orbán-kormány ideje alatt a BÁV menedzsmentjében Orosz Ferenc együtt dolgozott Baranyay Lászlóval és Szentpétery Kálmánnal. 2010-ben – párhuzamosan azzal, hogy Orosz Ferenc a NIF élére került – Baranyay László az MFB elnök-vezérigazgatói posztját kapta meg, Szentpétery Kálmán pedig a Szerencsejáték Zrt. első embere lett.)

Feltűnően jól szerepelt a Közgép a Magyar Közút Nonprofit Zrt. (MKN) eddig meghirdetett pályázatain is. Tavaly októberben hat, az MKN által kiírt közbeszerzési tendert nyertek el különböző, Közgép vezette konzorciumok, összesen mintegy 41 milliárd forint értékben. Regionális Operatív Programok (ROP) keretében – uniós pénzből, több éven keresztül – megvalósítandó, döntően vidéki településeket érintő híd- és útfelújításokról szóló megbízásokról van szó.

Az MKN élén szintén váltás következett be a kormányváltást követően. Az új vezérigazgató, Kovács Ákos az első Orbán-éra alatt az akkori Vegyépszer Zrt. tulajdonában lévő Mahíd 2000 Zrt.-t, illetve az MFB által is tulajdonolt Középületépítő Zrt.-t vezette

Kapcsolati tőke

Önkormányzati szinten is megbízhatóan gyűjtögeti megbízásait a Közgép, de különösen a fideszes polgármesterek vezette városokban aktív.  Nyerges Zsolt szolnoki befolyását ismerve nem annyira meglepő, hogy a Közgép nyerte el a szolnoki önkormányzat által a kerékpáros-gyalogos Tisza-híd építési munkálataira kiírt 1,225 milliárd forint értékű közbeszerzési pályázatot. A székesfehérvári szennyvízcsatorna hálózatának bővítésére meghirdetett – 7,83 milliárd forintos – tendert szintén a Közgép vitte el, oldalán egy 500 ezer (!) forintos alaptőkéjű céggel, a Szabadics Építőipari Kft.-vel. Sopronban egy Közgép vezette konzorcium a helyi önkormányzat, illetve a Sopron és Környéke Víz- és Csatornamű Zrt. által kiírt tendereken egyaránt sikerrel indult, és a két címről összesen 800 millió forint felett kapott megbízásokat. Salgótarjánban, Csongrádon sok tízmilliós, Keszthelyen, Balatonfüreden közel egymilliárdos, Győrben, Nagykanizsán és Siófokon többmilliárdos helyi beruházások valósulhatnak meg Közgép vezette társulások munkájában. A mellékelt listán két független kivételével valamennyi megrendelő önkormányzat élén fideszes polgármester áll.

Az NFM és a Közgép Amint a Narancs is többször megírta már, a Közgép Zrt. elnök-vezérigazgatója Nyerges Zsolt, aki ismerten bizalmas viszonyt ápol a Fidesz gazdasági háttérbirodalmát vezető Simicska Lajossal. Olyannyira, hogy néhány nagyobb, Fidesz közeliként ismert céget – mint például a Class FM-et üzemeltető Advenio Zrt.-t és az Infocenter.hu Zrt.-t – már jó ideje Nyerges igazgat. Nemrég arról számoltunk be, hogy Nyergessel üzleti kapcsolatban áll az a rejtélyes holland üzletember, akinek a cége a Médiatanács által kiírt pályázaton elnyerte a legnagyobb hallgatószám elérésére alkalmas, 89.5-ös rádiófrekvencia használati jogát, amelyen eddig a Juventus szolgáltatott műsort.

Orbán Viktor hátországáról szóló cikkünkben írtunk arról is, hogy az új közbeszerzési törvény a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közelségében íródott, megfogalmazásában pedig mások mellett  közreműködött – a Nyergeshez hasonlóan szolnoki illetőségű – Hegmanné Nemes Sára, az NFM kiemelt állami szerződéseket és támogatásokat vizsgáló államtitkára, valamint Gajdos Róbert, a Közbeszerzési Tanács elnöke is. Szintén említettük, hogy a Közgép egykori vezetőségéből nem csak Petykó Zoltán kapott pozíciót kormányzati, illetve állami cégnél; Schváb Zoltán például a kormányváltás előtt még a Közgép igazgatóságának tagja volt, ma már helyettes államtitkárként dolgozik az NFM-ben. Nem mellékes, hogy a tavaly márciusban iktatott 46/2011. kormányrendelet értelmében 50 millió forintnál nagyobb pénzmozgást érintő közbeszerzés csak a fejlesztési miniszter aláírásával tekinthető érvényesnek. A nemrég leköszönt fejlesztési miniszter, Fellegi Tamás – aki a kormányváltás előtt Nyerges Zsoltnak adta el részesedését az Infocenter.hu Zrt.-ben – eddig minden alkalommal eredményesnek nyilvánította a Közgép-konzorciumok által elnyert nagy értékű pályázatokat.  E téren valószínűleg Fellegi utódjával, a hosszas casting végén kiválasztott Németh Lászlónéval sem lesz gond. Mint arról nemrég az origo.hu beszámolt, a jövőben Nyerges Zsolt öccse, Nyerges Attila politikai tanácsadóként „segíti” az új fejlesztési miniszter munkáját.

 

 

 

 

 




 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Közgép közbeszerzések listája:

 

 




 



 


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.