A kizsákmányolás internacionáléja

Már rabszolgaként érkeznek

Belpol

Történetünk főszereplői indonéz vendégmunkások, akik pár nappal ezelőttig Magyarországon keresték a boldogulás útját. Feltérképeztük, hogy milyen közvetítőkön keresztül érkeztek ide, ki mindenki keresett rajtuk, és hogyan éltek vissza kiszolgáltatott helyzetükkel a hazájukban és Magyarországon. Tudósítás a magyarországi munkaerő-kölcsönzés sötét zugaiból.

Ez a cikk a 2024. március 14-i Magyar Narancsban megjelent írás bővített változata. 

Míg a 2000-es évek elején csak pár tucat indonéz ember élt és dolgozott hazánkban, mára meghaladja számuk a 2 ezer főt. Túlnyomó többségük vendégmunkás – családjukat hátrahagyva próbálkoznak az otthoniak terhein enyhíteni, és gyermekeiknek jobb jövőt biztosítani. A külföldi, így a magyarországi állásokra is legtöbbször indonéziai toborzóirodák közvetítésével érkeznek. Ezek a leendő munkavállaló számára kétéves munkaszerződést kínálnak, és bejáratott kapcsolatrendszerükön keresztül minden szükséges dokumentumot beszereznek a nagy úthoz. A leggyakrabban európai munkaerő-kölcsönzők számára verbuválnak, s velük állnak szerződéses viszonyban; ez utóbbiak a célországban intézik a beutazáshoz és munkába álláshoz szükséges okmányokat. Megérkezésekor a munkavállaló a helyi kölcsönzővel köt munkaszerződést, ez a cég lesz a munkáltatója, onnan kapja a fizetését is. E vállalkozás dolga, hogy a friss munkaerőt a kint meghirdetett és oly áhított állásra kikölcsönözze. A dolgozó ekkor kapja meg a munkaszerződéshez kötött tartózkodási engedélyét is.

Ám ez a folyamat számos csapdát tartogat a vendégmunkás számára.

Lépre csalva

A bajok már a kibocsátó országban kezdődhetnek. Az, hogy a helyi toborzócég a külföldi álláslehetőségért, a közvetítésért és az ezzel járó adminisztráció intézéséért pénzt kér a leendő munkavállalótól is, önmagában még nem skandalum – ha ezt a helyi törvényeknek megfelelően teszi. Ám gyakran előfordul, hogy az álomkondíciókkal csábító toborzó – a helyi jövedelmi viszonyokhoz képest – valóságos vagyont kér a külföldi állásért; a munkavállaló pedig, abban a hiszemben, hogy a hirdetésben megígért magas fizetést kapja meg, nem csak a maga vagy a családja megtakarítását áldozza erre, de kölcsönt is felvesz. Még el sem hagyta az otthonát, már el is indult az adósrabszolgaság felé vezető úton.

S ez csak az első lépcsőfok.

Lapunk több olyan esetről is tudomást szerzett, amikor az indonéziai toborzó nem tájékoztatja egyértelműen az állásra jelentkezőket arról, hogy a hirdetésében bruttó összeg szerepel. A közép-jávai kétkezi munkás számára fantasztikusan magasnak tűnik az ígért 12 millió rúpiás fizetés – ez ma a magyar bruttó minimálbér –, mivel otthon negyedennyit se keres. A túlórák és hétvégi munkanapok pluszdíjazása pedig egyenesen álomszerű a hat­napos munkahetű ország lakójának.

A leendő vendégmunkás a toborzóval kötött szerződésről nem kap példányt, pedig forintban is milliós összegek cserélnek gazdát. Az pedig már az első magyar fizetéskor kézhez kapott bérlapjából derül ki, hogy a dolgozó – akit nem valódi nevén, hanem Arifnak fogunk nevezni – a számára elképzelhetetlenül magas levonások után csak a nettó összeget kapja kézhez (a 177 ezer forintos nettó minimálbér 7,8 millió rúpiának felel meg). Arifot az is meglepetésként éri, hogy nincs min­denhol túlóra meg hétvégi munka – jóllehet, a többletmunka és -kereset lehetősége ugyancsak szerepelt a toborzócég, a Pt Ficotama Bima Trampil ajánlatában. Márpedig ennek híján legfeljebb a minimálbért kaphatja meg, s ismereteink szerint a legtöbb esetben épp ez történik. Az általunk látott, meglehetősen lakonikus munkaszerződésekben ráadásul a minimál órabér szerepel. Arifnak és társainak se a bérezése, se a pozíciója nem fog változni két éven át, függetlenül attól, hogy hogyan teljesítenek. Több fizetés kizárólag túlórákkal, a ledolgozott órák számának növelésével lehetséges – ha a kijelölt munkahelyükön van rá lehetőség, és ha ezt nekik kínálják fel.

Magyarországon a legtöbb ágazatban, ahol a vendégmunkásokat foglalkoztatják – a feldolgozóiparban, a mezőgazdaságban, az építőiparban – amúgy is alacsony a bérezés, és még a hazai kölcsönzött munkavállalók esetében is magas a munkavállalói jogok megsértésének kockázata. A kölcsönzött vendégmunkások még inkább kitettek a visszaélé­seknek és a kizsákmányolásnak, hiszen nem ismerik a nyelvet, a szokásokat, a jogaikat, nincs stabil státuszuk, nem férnek hozzá hatékony jogorvoslathoz. Túlórákhoz – és ezzel pluszkeresethez – akkor jutnak, ha a belső munkaerő-állomány nem él a lehetőséggel. A munkahelyükön alapvetően hátrányos megkülönböztetésből indulnak, egyenlő bánásmódban nem részesülnek, az azonos versenyfeltételek minimális szintje sem teljesül. A toborzót, miután megkapta a jussát, már nem érdekli sorsuk; a munkaerő-kölcsönzőnek pedig jól jön ugyan minden ledolgozott óra (hiszen többet kap a vállalattól, ahová a munkást kiközvetíti, mint amennyit ő a munkásnak fizet: a különbözet az ő haszna), de az alkalmazásában álló vendégmunkások kar­rierjét segíteni nem feladata. A kizsákmányolás rendszerszintű, az alapállapot része. Ez a munkaerő-kölcsönző univerzum alapdinamikája – nemcsak Magyarországon, hanem számos további EU-tagországban is.

 
 
Akkugyár helyett vetőmagzsákolás 

Róka fogta csuka

És a csapdák sorának koránt sincs vége.

Lapunk tudomására jutott, hogy ez a Magyarországra is toborzó indonéziai munkaközvetítő külön nyilatkozatot írat alá az általa verbuvált munkásokkal arról, hogy az általuk vállalt két évre leadják útlevelüket a magyar munkaerő-kölcsönzőnél vagy a munkavégzésre kijelölt vállalatnál. A jó hír az, hogy egészen biztosan állíthatjuk, hogy a nyilatkozatban szereplő magyar minősített munkaerő-kölcsönző cég határozottan nem veszi el egyetlen munkavállalójától sem az útlevelét, és legjobb értesüléseink szerint más munkáltató sem, tudván, hogy ez súlyos következményeket vonna maga után. 

A nyilatkozatban viszont a munkások azt is vállalják, hogy a munkavállalás két évére az összes hivatalos személyes okmányukat letétbe helyezik a Ficotama indonéz irodájában: a születési és házassági anyakönyvi kivonatukat, az iskolai végzettséget igazoló okmányaikat és a családi kártyájukat. (Ez utóbbi tartalmazza az egy háztartásban élő családtagok személyazonosságát, s ez szükséges a személyes adatokkal kapcsolatos ügyintézésekhez, például a lakóhely igazolásához vagy a szociális juttatások igénybevételéhez). Arif a nyilatkozatban kötelezi magát arra is, hogy két éven át – azaz annyi ideig, amíg a munkavállalási vízuma szól – a toborzóval szerződésben álló munkaerő-kölcsönző kötelékében fog dolgozni, s vállalja, hogy ha elhagyja a munkára kijelölt helyét (és ezzel a munkaerő-kölcsönzőt) vagy „elszökik” (értsd: az országból), 5000 euró kártérítést fizet a magyar munkaerő-kölcsönző és az indonéziai toborzó számára. Arif a nyilatkozattal azt is tudomásul veszi, hogy az összeg átterhelhető a családjára.

 
A vendégmunkásokkal az indonéz ügynökség által aláíratott nyilatkozat
Fotó: Narancs.hu  

A nyilatkozat egyértelmű célja, hogy mindenáron megelőzze és megakadályozza a munkás „elszökését” a munkáltatójától, azaz a magyar minősített munkaerő-kölcsönzőtől. (Itt tegyük hozzá: bár munkavállalójának megtartása a magyar munkakölcsönző érdeke is, és a birtokunkban lévő nyilatkozat említi is a magyar cég nevét, nincs tudomásunk arról, hogy a magyar félnek a nyilatkozathoz bármi köze lenne, vagy akár tudna róla.) Arról, hogy mi történik Ariffal, ha azért nem tud – önhibáján kívül – dolgozni és pénzt keresni, mert a kölcsönző nem tudja elhelyezni, a dokumentum semmiféle utalást nem tartalmaz. Arról sem tesz említést a nyilatkozat, hogy ha egy otthon maradt családtagnak szüksége van a dokumentumok bármelyikére valamilyen hivatalos ügyintézés során, mi a teendő.

De vajon mi oka lehetne Arifnak a „szökésre”?

Például a fent sorolt sérelmek: csak kétharmadát kapja meg a beígért bérezésnek, és többletmunkára (következésképp többletkeresetre) sincs lehetősége. Vagy napokig, hetekig nem kölcsönzik ki munkára, adott esetben a munkakölcsönző hibájából – és ilyenkor csak a ledolgozott órákat fizetik ki neki, hisz a szerződése órabérre szól. Arif akkor sem reklamálhat, ha konkrétan éhezik, mert nem kap elég munkát, vagy ha csalárd módon az ő kárára számolják el a ledolgozott és a le nem dolgozott óráit, ahogy zokszó és jogorvoslat nélkül kell tűrnie azt is, ha alantas vagy veszélyes munkavégzésre utasítják. Nem követelhet új munkahelyet a kölcsönzőtől, és nem kereshet másik munkáltatót, új kölcsönzőt sem, hiszen köti az indonéziai toborzónak tett nyilatkozata. Pedig váltani akarna: esetleg azért, mert nagyvárosi akkumulátorgyári munkára szól minden kezében lévő dokumentum, mint az előzetes megállapodás és a szálláshely-igazolás, ám az érkezésekor a reptérről falusi mezőgazdasági munkára szállítják kukoricát zsákolni és tehenészetet takarítani.

Arif, a távol-keleti vendégmunkás nem hétköznapi, egyszerű munkavállaló, hanem jogfosztott, tehetetlen kényszermunkás. Részben a magyar szabályozás teszi azzá, részben a fent ismertetett nyilatkozata: hiszen kizárt, hogy 5000 eurót ő vagy a családja ki tudna fizetni, ahogyan az is, hogy ezt az összeget megkeresse vendégmunkásként és kiváltsa magát.

Ezt a nyilatkozatot indulásuk előtt egy nappal íratták alá Ariffal és társaival. Ekkor már kifizették a toborzónak járó teljes összeget (több mint egymillió forintnak megfelelő rúpiát), és felvették őket a magyar gyári munkahelyükre. Már a kezükben volt a repülőjegy, már önszántukból eladósították magukat az európai állásért – így nem volt más választásuk. Vagy aláírod, vagy nem szállsz fel a repülőre. A nyilatkozatból saját példányt nem kaptak.

Arif és társai tudatában vannak annak, hogy megfosztották őket a szabad mozgástól, a munkahelyváltás szabadságától, hogy adósrabszolgaságba csúsztak, hogy otthon és külföldön is kizsákmányolják őket. Ha megkérdezzük őket, hogy mit szeretnének, két dolgot válaszolnak. Az egyik: dolgozni, és még többet dolgozni, akár a magyar minimálbérért is. Ám leginkább azt sérelmezik, hogy a személyes okmányaikat odahaza túszul ejtették, és elsősorban azokat szeretnék visszakapni. Indonéziában ugyanis észvesztően bonyolult és költséges a bürokrácia. A 270 milliós, több ezer szigetből álló országban szinte minden hivatalos iratnak meg kell járnia a fővárosi hivatalokat; a gazdagabbak lefizetik a megfelelő hivatalnokot gyorsított ügyintézésért, a sze­gények hosszú hónapokig várnak a sorukra. A tartományi vagy megyei szintű ügyintézéshez, a kérvényezéshez, a beadványok iktatásához is várakoznak, oda is kell utazni több száz kilométerre, ami ugyancsak költségekkel jár. Bizonyos okmányok hiányában – mint az iskolai végzettséget igazoló iratok – még egyszerű gyári munkára sem veszik fel őket, szinte kizárólag építőipari segédmunkásként vagy alkalmi munkásként tengődhetnek.

Az Indonéz Köztársaság alkotmánya által szavatolt állampolgári jogok része a személy­azonossági és jogi dokumentumok birtoklásához fűződő jog is. Az indonéz törvények – és a nemzetközi jogi egyezmények, amelyeket Indonézia ratifikált – kimondják, hogy bármilyen állampolgár dokumentumainak visszatartása jogellenes. A külföldön elhelyezkedő indonéz munkavállalók egyik leggyakoribb és visszatérő problémája mégis a személyes okmányaik elkobzása.

 
Szökésben
Fotó: Narancs.hu  

Garantált jogfosztottság

A Pt Ficotama Bima Trampil székhelye a főváros, Jakarta egyik körzetében, a hárommilliós lélekszámú Bekasiban van. Weboldaluk nincs, az online térben mégis jelen vannak. A tulajdonos Andrew Pandu Sembiring szívesen számol be videókban birodalmának történetéről, ezekből kiderül, hogy 26 éve foglalkozik munkások külföldre közvetítésével.

A videóban Andrew Pandu Sembiring két szlovák munkaerő-kölcsönzőnek mesél a birodalmáról a házában.

Ahogy Indonézia lépésről lépésre hagyta maga mögött a diktatúrát, és kiépítette nemzetközi kapcsolatait a szomszédos országokon túli világgal, úgy tágult Andrew Pandu Sembiring vállalkozásának felvevőpiaca is. Nyolc fiók­irodáján keresztül ma már több kontinens számos országba küld szakképzetlen humánerőforrást. A cégvezető fontos figura Nyugat-Bekasi városrész közösségi életében, ahol a félig-meddig informális helyi önkormányzati hatalmi struktúrában húsz év alatt pénztárnokból alelnöki tisztre emelkedett.

Egy 2005-ös tanulmány egyebek közt épp a Ficotama gyakorlatát vizsgálva jutott arra a megállapításra, hogy a vendégmunkások számára erősen ajánlott a szerződéskötés előtti tájékozódás a jogaikról. Az Antaranews hírportál 2008-ban arról számolt be, hogy egy malajziai szállodába kiközvetített masszőz a vendégmunkásokat segítő indonéziai civil szervezet, a Migrant Care segítségét kérte a hazajutáshoz, mert a fizetéséből csak tengődött, az útlevelét visszatartotta a helyi munkaerő-kölcsönző, és az őt toborzó cég, a Ficotama Bima Trampil az általunk látott irathoz hasonló, 5000 ringgitre (mintegy 400 ezer forint) szóló büntető nyilatkozatot íratott alá vele; s a tetejébe a masszőzt még illegálisan is foglalkoztatták, mert az országban vendégmunkást nem lehet masszőrként alkalmazni. Végül a masszőz és sorstársai csak az indonéz követség közvetítésével kerülték el a büntető szankciókat Malajziában. De a Ficotama a munkaerő-szolgáltatáson túl más üzletágban is kipróbálta magát. Több indonéziai hírportál is beszámolt arról 2019-ben, hogy a kelet-jávai Malang városának lakói tiltakoztak a városvezetés ellen, mert az bizonyos útfelújítási tendereket gyanús cégeknek tervezett leosztani; ezek között volt a Ficotama is.

A többmilliónyi vendégmunkás ügyes-bajos dolgait az indonéz munkavállalók elhelyezésével és védelmével foglalkozó nemzeti hivatal, a BP2TKI intézi. E kormányhivatal feladata lenne a munkavállalók külföldi elhelyezésének adminisztrációja, s elvileg a munká­sok jogvédelme is. A vízumkérelmek és a kiutazáshoz szükséges okmányok a BP2TKI-n keresztül szerezhetők be, a hivatal weboldalán megjelenő álláshirdetések pedig garanciát jelentenek a leendő munkavállalók számára. A BP2TKI 2010-ben listára tette azokat a toborzó- és közvetítőcégeket és személyeket, amelyekhez a legtöbb visszaélés köthető, és amelyeket különböző szankciókra javasolt. A 47 ilyen vállalkozás között volt a Ficotama is.

Ám ez a jelek szerint nem borította meg a cég üzletmenetét. Miután az indonéz kormány a BP2TKI-n keresztül a kelet-európai munkaerőpiacot is elérhetővé tette állam­polgárai számára, a hivatal 2018-ban csak Lengyelországtól 22 300 fő iránti kérelmet fo­gadott be; az igénylők között felbukkant Szlovákia, Horvátország és Magyarország is. Ebből a tortából szel magának a Ficotama is. A BP2TKI lapzártánkkor 496 szakképesítést nem igénylő magyarországi állást kínált – ebből 81 a Ficotamán keresztül volt elérhető.. (Üvegházakban való munkavégzésre és egyszerű gyári munkára keresnek munkásokat a 232 000 forintos bérért – ez kevesebb, mint a 2023. de­cember 1-jétől hivatalos bruttó minimálbér.) Az 591 szlovákiai álláshirdetésből 91, a 465 csehből 51 volt a Ficotamáé.

 
Álláshirdetések Magyarországra az indonéz kormány oldalán március 15-én 
Fotó: Narancs.hu
 

Lapzártánk óta ugyanakkor már változott is a helyzet, a jelentkezés folyamatos, elkezdtek betelni a meghirdetett állások. Megszereztük az éppen Magyarországra mezőgazdasági üvegházi munkára induló vendégmunkások listáját, ezen harminc név szerepel, vagyis a biznisz folytatódik, az érkezőkre pedig jó eséllyel ugyanaz a sors vár, mint Arifékra. A Ficotama összesen több száz, ha nem ezernél is több külföldön dolgozó munkavállaló személyes okmányait tárol­hatja az irodájában.

 
Friss lista a Magyarországra mezőgazdasági munkára induló indonéz vendégmunkásokról (a neveket és az e-mail címeket kitakartuk)
Fotó: Narancs.hu

Ha – amint arra jó okkal következtethetünk – a Ficotama minden általa toborzott vendégmunkással aláíratja ezt a nyilatkozatot, az nem pusztán magyar, hanem uniós szintű kérdéseket vet fel, és az európai munkaerő-kölcsönző szektor hiányos szabályozására, a harmadik országból érkező munkások alapvető jogvédelmének hiányosságaira utal. Az EU foglalkoztatáspolitikája az oltalmazotti státuszt kapó menekültek integrálására és esélyegyenlőségére fókuszál; a vendégmunkásként érkező, minimálbérre szerződött afri­kaiak és ázsiaiak jogait mintha garantáltnak venné azzal, hogy a tagállamok munkaügyi szabályai ugyanúgy vonatkoznak rájuk is, mint az uniós állampolgárokra.

Arról viszont, hogy mi történik akkor, ha a vendégmunkás a kibocsátó országból jogfosztottan, röghöz kötött adósrabszolgaként érkezik az EU területére, semmilyen érvényes irányelv nem fellelhető. A magyar munkaerőpiacon a legkiszolgáltatottabb álláskereső sem tudja felvenni vele a versenyt – amíg ugyanolyan kiszolgáltatottá nem válik, mint ő. Nem véletlenül nem csökken a munkanélküliség. A jogfosztott vendégmunkások nem elveszik a munkát a magyaroktól, hanem bármit megtehetnek velük, és még haza sem tudnak menekülni. És amíg ez így marad, és a minősített munkaerő-kölcsönzés a hiányos szabályozás következtében rendkívül tágra tárt kiskapu lesz, nincs az a vendégmunkástörvény, amely meg tudná védeni a „magyar munkahelyeket”.

 
Indonéz vendégmunkások pihenőben egy magyar üzemben 
Fotó: Narancs.hu

Happy end nincs?

Arif és társai a napokban mégis elhagyták Magyarországot. Miután munkáltatójuk, a magyar munkaerő-kölcsönző hosszú hetekig nem tudott munkát biztosítani számukra, keveset dolgoztak, s mert szerződésük minimál órabérre szólt, alig kerestek valamit: Arif nettó 67 322 forintot kapott kézhez februári munkabérként. Ebből kellett volna egy hónapig megélnie és törlesztenie otthoni adósságát. Ő és társai inkább minden kockázatot vállalva, utolsó pénzükön útra keltek, hogy egy másik uniós országban, egy baromfi-feldolgozó üzem alkalmazottaiként folytassák európai kalandjukat. Az órabérükben lényegi változás nincs, de a folyamatos munkaviszonyuk garantált. Elvileg minden uniós okmányuk, amelyeket Magyarországon adtak ki, érvényét veszíti két hét alatt, és nem vállalhatnának munkát többet uniós területen. Ám a tagállamok között nincs összehangolt rendszer a harmadik országból érkező munkavállalók ellenőrzésére, és a gyakorlatban minden, Magyarországon kizsákmányolt ázsiai munkaerőt tárt karokkal fogadnak a szomszédos országok tisztességesebb munkaerő-kölcsönzői és munkáltatói. A Ficotama által gyártott nyilatkozat semmissé tételéhez pedig Arifék az indonéz Migrant Care segítségét kérték – hiszen Európától ilyen segítséget hiába is reméltek volna.

 

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.