Mónika, Balázs: a kibeszélõshow-k kulisszatitkai: "Ha csinálni lehet"

  • Janecskó Katalin - Murrhardt Zsóka
  • 2005. február 3.

Belpol

A délutáni beszélgetõshow-król idõrõl idõre fölröppen, hogy fizetett statisztákat alkalmaznak, illetve a szereplõket különféle módszerekkel átverik.

A délutáni beszélgetőshow-król időről időre fölröppen, hogy fizetett statisztákat alkalmaznak, illetve a szereplőket különféle módszerekkel átverik.

Például hamis történetekkel csalogatják be őket a stúdióba, hogy ott megalázó helyzetbe hozzák őket. A műsorok kritikusai szerint többször megsértik a vendégek személyiségi jogait, akik nem akadályozhatják meg, hogy a rájuk nézve sérelmes részletek adásba kerüljenek. Az RTL Klubon futó Balázs és Mónika show a legnézettebb délutáni műsorok. Riportereink statisztaként a forgatáson és segédszerkesztő-válogatáson is részt vettek, ahol több kétes mozzanatnak is szemtanúi voltak. Balázs és Mónika kategorikusan tagadják a vádakat.

H

"Megcsal a férjem a legjobb barátnőmmel"; "Leszbikusként nem könnyű párt találni"; "Lásd már be, ez az ember nem hozzád való!" - íme néhány jellegzetes téma. Magyarországon e "kibeszélő" műsorokat körülbelül másfél millióan nézik nap mint nap. A főszereplők mindig hétköznapi emberek, akik valós történeteiket adják elő. Többen azonban állítják, hogy ez csak a látszat: nemegyszer fizetett statiszták prezentálják a teljesen vagy részben kitalált sztorikat. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) 2004-es, fókuszcsoportos elemzése szerint "mindenki úgy érzi, van valami kimódolt, nem valószerű, a hétköznapok valóságától távol álló a talk-show-kban - úgy a bennük megjelenő történetekben, mint a szereplőkben és a műsor-vezetők viselkedésében".

Erdélyi Mónika, a Mónika show műsorvezetője, kérdésünkre, hogy alkalmaznak-e statisztákat, úgy válaszolt: "ez a nagy magyar valóság", ami "sokkal meredekebb, mint a legvadabb forgatókönyv, amit rendező ki tud találni". "Nem kell ide statiszta, nem kell megírni, hogy mit mondjanak, mondanak ők olyat, hogy kettéáll a szemünk" - mondta. Mónika szerint a néző "megérzi, ha betanított emberek beszélnek". A műsorvezető azt is tagadta, hogy a szereplők pénzt kapnának a fellépésért. Állítása szerint csupán az útiköltséget és az aznapi kiesett munkabért térítik meg.

Az általunk megkérdezett néző-statiszták legtöbbje viszont állította: a történetek túlnyomó része megbeszélt, a szereplők pénzt kapnak. Több példát hoztak föl arra, amikor valaki felháborodva tiltakozott, hogy a műsorban nem az előre megbeszélt témáról beszélgettek vele, hanem kellemetlen vagy megalázó helyzetbe hozták. "A múltkor egy csaj kezdett ordítozni, hogy őt nem ezért hívták be. Kirohant, ordított még a folyosón is. El is maradt emiatt egy egész adás!"

A forgatás közben behívtak egy anyát, aki állítólag eltiltja a lányát a barátjától. Rögtön, miután bejött, Mónika, a műsorvezető kemény szavakkal rossz anyának nevezte a nőt. A nő ekkor felállt, és azt mondta: "Mónika, nem erről volt szó. Bocsánat, ezt nem" - majd kiment a stúdióból, és nem tudták rávenni, hogy jöjjön vissza és felvegyék újra a jelenetet. Később behívták a fiát, akit a műsorvezető úgy fogadott: "Ugye, veled lehet majd értelmesen beszélgetni?"

A kereskedelmi csatornák elsősorban azért próbálják megakadályozni az utólagos tiltakozást, mert egy-egy adás felvétele becslések szerint kétmillió forintba kerül. "Olyan nincs, hogy bemegyünk egy tévéműsorba, ott áll száz ember, leforgatjuk, sokba kerül, utána meg azt mondjuk, hogy meggondoltam magam, és fizessen érte, aki akar" - mondta lapunknak Mónika. Szerinte a szerződésekben rögzítik, hogy a szereplő számíthat meglepetésvendégre a stúdióban, és ebből szoktak lenni félreértések. "Ha valaki ezt elvállalja, akkor tudhatja, hogy aki ott lesz, az lehet, hogy kellemes meglepetés, lehet, hogy kevésbé kellemes. Ha meglepetésvendég, akkor nyilván nem mondjuk meg, hogy ki az, viszont felsorolunk egy listát, hogy ki lehet az: barát, barátnő, iskolatárs, katonatárs. Ha beül a vendég, és azt látja, hogy a volt felesége van ott, akkor elkezdi verni a palávert, hogy de mi azt mondtuk, katonatárs, miközben mi nem mondtuk, csak azt, hogy lehet. Ebből szoktak félre-értések lenni" - magyarázta Mónika. Tény: a segédszerkesző-válogatáson (ahol egyikünk inkognitóban részt vett) azt mondták: soha nem alkalmaznak statisztákat, aki ezt tenné, azt az RTL Klub kirúgja.

"Van, hogy igaz a dolog"

A Balázs show műsorvezetője, Sebestyén Balázs szerint ha valaki "aláírja a szerződést, és bevállalja, akkor utána már nyilván nem tudja letiltatni az adást". "Tehát általában azok az emberek akarnak perelni, akik rosszul jönnek ki az adásból. Csakhogy nem erőszakkal vannak a székbe ültetve, ezt nem is lehet, hiszen védi őket a törvény" - tette hozzá. A műsorvezető szerint nála is a meglepetésvendég miatt van a legtöbb probléma. "Nyilván nem mondjuk meg, ki lesz a fal mögött: szerető, elvesztett barát, soha nem vállalt fiú, apa, testvér. Az emberek nincsenek átvágva, egész egyszerűen elfeledkeztek a saját lelkiismeretükről, hiszen tudták, hogy meglepetésvendég várja őket." Balázs szerint a szereplőknek csak az útiköltséget térítik meg, a fellépésért csak az ún. sztárvendégek kapnak honoráriumot.

A Balázs show közönségének néhány tagja úgy fogalmazott: "Hát van, hogy igaz a dolog, de persze általában kamu az egész". Például egy a közönség soraiban ülő lány az egyik "szereplő" barátnőjét alakította; és csak aznap reggel derült ki, hogy mit kell csinálnia. Nem akarta elvállalni, de "elkezdtek velem balhézni, hogy aláírtam a szerződést, szóval végül megcsináltam. Nagyon gáz, mi lesz, ha meglátja valaki?" - aggodalmaskodott.

Balázs szerint a szereplők motivációja többnyire az, hogy szeretnek szerepelni, másrészt "az emberek nagy része még mindig hisz abban, hogy ez a >>nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek<< effektus remekül működik". Egy fiatal fiú, aki a fizetség kedvéért gyakran jár "tapsolós műsorokba" közönségnek, úgy véli: "Vannak abszolút hülyék, akik szerepelni akarnak, az tényleg valódi. De az elhódítottam-a-barátnőm-nőjét típusú műsorokban általában fizetett szereplők vannak. Ezt onnan tudom, hogy a szereplők ugyanott állnak sorba a pénzért a forgatás után, mint a közönség" - mondta.

Jogában áll hallgatni

Az elmúlt években többször előfordult, hogy a szereplők pert indítottak a műsorok ellen és kártérítést követeltek a rajtuk esett sérelem miatt. A történetek közös forgatókönyve a panaszosok elmondása szerint a következő: megkeresték őket a szerkesztők, hogy jöjjenek el szerepelni egy előre egyeztetett témában, amibe ők belementek. A forgatáson azonban teljesen más, kellemetlen, sőt megalázó szituációba kerültek, ugyanis az éles műsor témája nem a megbeszélt volt. A műsor adásba kerülését sikertelenül próbálták megakadályozni.

A talk-show készítői arra hivatkoznak ilyenkor: a szereplőkkel aláírtak egy szerződést a felvétel előtt, amelyben lemondanak az utólagos reklamáció jogáról. "Ez a szerződés, amit aláíratnak a Mónika-show szereplőivel, egy egyoldalú, jog-lemondó nyilatkozat" - mondta Strasser Tibor, a Mónika show ellen folyó per felperesének ügyvédje. "A lényege az, hogy a szereplő az esetlegesen sérelmes helyzeteket vállalja. Tehát beleegyezik, hogy lehetnek ilyen helyzetek, és ezekkel kapcsolatban a későbbiekben semmilyen igényt nem támaszt majd." Strasser szerint "a polgárjogban igenis jogom van hozzá, hogy azt mondjam, én márpedig nem járulok hozzá, hogy ezt közzétegyék. És ha közzéteszik, akkor ezzel jogot sértenek, ott van a polgári törvénykönyvben."

Strasser Tibor védence a show felvételét követően - a műsorban a felesége közölte vele, hogy megcsalta - háromszor is öngyilkosságot kísérelt meg. A vidéki férfi nem tudta előre, mi lesz a műsor témája. Az RTL Klub ellen indított pert a férfi első fokon elveszítette, a bíróság nem találta vétkesnek a csatornát. A sértett fellebbezett. Strasser az ügy specialitásának téves értelmezésében látja az első fokú ítélet magyarázatát, és bízik abban, hogy magasabb szinten az ő javukra döntenek.

Az ügyvéd szerint "az emberek nincsenek tisztában azzal, mit írnak alá, milyen következményekkel. Ez pedig jól jön a nagy cégeknek. A jogi analfabetizmusnak sok fajtája van, az egyik, ha valaki nem tud kitölteni kérdőívet, vagy egyszerűen nem érti a szövegét egy formanyomtatványnak. Tehát egyrészt nem értik, ami le van írva, másrészt pedig nem érdekli őket. Nem gondolják át, hogy ebből milyen sérelmes helyzetek lehetnek. Oda van írva a papírra az ellenérték, a fizetség, ami abban a pillanatban jónak hangzik, jól jön. Aztán kiderül, hogy ahhoz képest, ami történt, ez egy töredék csupán."

Sebestyén Balázs nem ért egyet az ügyvéd okfejtésével. Szerinte nem fordulhat elő probléma a szerződés értelmezésénél, a szereplőknek mindig elegendő idejük van a papírok átolvasására. Ráadásul "a szöveg egyértelműen van megfogalmazva, ez egy viszonylag egyszerű jogi szerződés, ami védi a két felet" - tette hozzá.

Tavaly a sajtót is megjárta az az eset, amikor a televízióban állatvédelmi és vegetáriánus műsorokban többször szereplő Kiss Éva pert indított a Balázs show ellen. Állítása szerint azzal keresték meg, hogy megszokott témáiról nyilatkozzon. A műsorban azonban egy régi haragosa fogadta, aki hazug és hiteltelen üzletkötőnek titulálta őt. Kiss nem járult hozzá a műsor adásba kerüléséhez - sikertelenül. Ezért pert indított az RTL Klub ellen. A Népszabadság 2001-es értesülései szerint hasonlóan járt az a férfi, akit érdekes szakmájára hivatkozva hívtak be a Mónika show-ba, sőt előzetesen még képeket is kértek tőle a munkájáról. A stúdióban viszont elhagyott barátnője várta, aki durván szidalmazta őt a műsorban.

A korábban a TV 2-n sugárzott, azóta megszűnt Claudia show körül is kisebb botrány keletkezett, amikor Fehér Anett (Anettka), a Budapest Tv műsorvezetője azt állította: a műsorban "tízezer forintért megvett statisztákat" alkalmaztak arra, hogy őt és műsorát szapulják. A felvételen Anettka televíziós, szakmai teljesítményére terelődött a szó ahelyett, hogy az előre megbeszélt témáról beszélgettek volna. A felvétel után kérte a szerkesztőket, hogy ne adják le a műsort - hiába.

A nagy kereskedelmi csatornák általában nem hajlandók peren kívüli megegyezésre. "A nézettségből származó bevétel összege jóval meghaladja a perköltségeket, kártérítéseket, így megéri nekik vállalni az ilyen helyzeteket" - mondta Strasser Tibor. Erdélyi Mónika úgy tudja, az ilyen jellgű perekből mindig a csatorna került ki győztesen. "Nekünk ebből még soha, semmilyen problémánk nem volt, minden egyes esetben megvédtük magunkat. Nem kezdő ez a televízió már, hogy szarvashibát elkövessen, hogy támadási felületet adjon" - mondta.

Janecskó Katalin

Murrhardt Zsóka

Tiszta forrásból

A talk-show műfaj hazája Amerika. Ezek a műsorok odaát változatlanul hatalmas nézettségűek és népszerűek. A legnézettebb és legbotrányosabb Jerry Springer show feliratozva Magyarországon is látható. Az amerikai talk-show-k eredetiségét - Magyarországhoz hasonlóan - kétely övezi. Időről időre vannak botrányok: ezek némelyike megkérdőjelezi a bemutatott helyzetek valódiságát, de akadnak, amelyek viszont éppen a valóságtartalmat látszanak igazolni. Utóbbiakra példák a hírhedt talk-show-gyilkosságok; három ember is áldozatul esett a sértettek bosszújának azután, hogy a ilyen műsorokban szerepelt. A Jerry Springer show szerkesztői tagadják, hogy statisztákat alkalmaznának, vagy hogy a verekedések megrendezettek lennének. Igaz, azt elismerik: sokszor maguk bátorítják, hergelik a résztvevőket.

"Értéktorzulás van"

A délután futó Balázs és Mónika show-t elsősorban a gyerekek kedvelik - derült ki az ORTT elemzéséből. "A talk-show-k nézésének motivációs tényezői között a gyerekeknél első helyen a szórakozás áll, az, hogy éppen az elítélendőnek tartott elemek: a verekedés, az agresszivitás, a trágár beszéd, az extrém, nem mindennapos történetek nevetségességük folytán kellemes kikapcsolódást jelentenek számukra" - írja az elemzés.

A műsorok a 12 éves sávba esnek, azaz tizenkét éves kor alatt szülői felügyelet ajánlott, a felett bárki nézheti a műsort. "A mindennapok tapasztalata azt mutatja, hogy a fiatalabb - tizenkét éves - gyerekek hajlamosak példaadónak tekinteni a műsorokat, elsősorban a trágár beszéd és a gyors, átgondolatlan ítéletalkotás szempontjából" - olvasható az anyagban. A megkérdezett szülők szerint a show-k rossz példát mutatnak a serdülőknek, de nem tudják megakadályozni, hogy nézzék őket, mert az adásidő alatt általában még nincsenek otthon.

Maguk a műsorkészítők is elismerik egyébként, hogy ezek a produkciók nem a délutáni műsorsávba valók. Balázs például nem engedné a gyerekeknek, hogy nézzék, mert nem nekik szól. "Valóban, én nem is ajánlom a tizenhat éven aluliaknak" - mondta a műsorvezető, hozzátéve: "Az a baj, hogy hiú ábrándokat kergetünk. Nagyon sok 16 évest látok, akik csajoznak, isznak, füveznek. Értéktorzulás van."

Mónika a pedofíliáról, a családon belüli erőszakról, a hűtlenségről mint kényes és gyakran kifogásolt témákról azt vallja: "Ha csinálni lehet, akkor beszélni is lehet róla".

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.