Orbán: A Sargentini-jelentés abszurd hazugsággyűjtemény

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 17.

Belpol

Orbán Viktor a gazdaságpolitika értékelésével kezdte az őszi szezont. Majd persze a Sargentini-jelentéssel folytatta.

(Cikkünk folyamatosan frissül.)

A nemzeti kormány 2010-ben egy új gazdaságpolitikát indított újra, ami olyan mértékben különbözik a 2010 előtti szocialista-liberális gazdaságirányítástól, hogy a miniszterelnök szerint ez egy új modell, amit „magyar modellnek” nevezett. Orbán Viktor a gazdaságpolitika értékelésével kezdte az őszi szezont.

false

 

Fotó: MTI

Ezt követően arról beszélt, hogy 800 ezerrel nőtt a foglalkoztatottak száma, ebből 600 ezer piaci alapú munkahely. Rekordalacsony a munkanélküliség, a harmadikak vagyunk e tekintetben Európában. Megemlítette, hogy hat éve folyamatosan nőnek a bérek, de ezzel Orbán elégedetlen, szerinte van még hova fejlődni. Szerinte szép és biztató időszak következik a magyar gazdaságban: 2030-ra az a cél, hogy Magyarország a legélhetőbb ország legyen.

false

 

Orbán szerint ez a fejlődés lehetővé teszi, hogy év végén újra folyósítani lehessen a nyugdíjprémiumot.

Támad a globális elit

A nemzeti kormány 2010-ben egy új gazdaságpolitikát indított újra, ami olyan mértékben különbözik a 2010 előtti szocialista-liberális gazdaságirányítástól, hogy a miniszterelnök szerint ez egy új modell, amit „magyar modellnek” nevezett.

Ezt követően tért rá az európai politikára, a jövőben várható fejleményekre, történelmi hibának minősítette a jövőre leköszönő Európai Bizottság eddigi munkáját: nem tudták bent tartani Nagy-Britanniát és nem tudták kint tartani a migrációt. Szerinte ez jövőre változhat, mert az európai politika kettészakadt: Orbán szerint a migráció támogatói és ellenzői állnak szemben egymással. Szerinte az utóbbiakat a globális elit és Soros-hálózata is támadja, hogy gyengítse a nemzetállamokat. Ezzel szerinte az a céljuk, hogy a globális elit átvehesse a nemzetállamok vezetését is.

Szerinte gyermekded a vita arról, hogy a Sargetini-jelentés a kormányról vagy az országról szól. Orbán azt mondta, el kell olvasni a címét, amiben benne van, hogy az országról szól. Szerinte a magyarországi antiszemitizmusról szóló mondatok hazugságok, mert az ő kormánya zéró toleranciát alkalmaz. Megismételte, amit pénteken is mondott a rádióban: a modern kori antiszemitizmus központja Brüsszelben van, onnan támadják például Izraelt. Azt mondta, a jelentés egy hazugsággyűjtemény.

Orbán azt monda, felkérte Gulyás Gergely minisztériumát, tegyenek jogi lépéseket a jelentéssel szemben.

Brüsszel menedzselni akarja a migrációt

Arról is beszélt, hogy Brüsszel el akarja venni Magyarországtól a határvédelem jogát. Hozzátette, fontos a határvédelem megerősítése, fontos, hogy ehhez segítséget adna az EU, de az nem helyes, hogy Brüsszel irányítsa a magyar határ védelmét.

Szerinte nem megállítani, hanem menedzselni akarja a migrációt, át akarja venni a kapuk őrzését, be akarják engedni a bevándorlókat. De Magyarország nem akar keveredni más civilizációkkal. Szerinte a magyarok jobban értenek a határvédelemhez, mint a brüsszeli bürokraták.

Megint egyenlőségjelet tett a migráció és a terrorizmus között, azt hangsúlyozva, hogy az elkövetők „valahogy csak bejutottak Európába”.

Bár a beszéde elején azt mondta, beszélni fog a kormánya belpolitikai terveiről is, ezek végül mégsem kerültek szóba.

Elöljáróban:

Nem kell jóstehetség ahhoz, hogy megtippeljük: Orbán Viktor a Sargentini-jelentést ostorozva kezdi majd a parlament őszi szezonját. Ugyanis a szokásjognak megfelelően a legfőbb közjogi méltóság, a miniszterelnök expozéjával indul az Országgyűlés újabb, de decemberig tartó idénye, amely – ha hinni lehet a nyáron kiszivárgott, sajtóban megjelent információknak – olyan kényes ügyekről fog szólni, mint a sajtókamara vagy a kultúrharc.

Több mint kétharmad: Megszavazták a Sargentini-jelentést

Elindul a 7-es cikk szerinti eljárás Magyarország ellen. Elfogadta az Európai Parlament szerdán Judith Sargentini holland zöld párti képviselőnek a jogállamiság magyarországi helyzetéről szóló jelentését. Ezzel elindul az úgynevezett 7-es cikk szerinti eljárás Magyarország ellen, amelynek végén az Európai Tanács akár a kormány uniós szavazati jogának megvonásáról is dönthet.

És persze a kormány örökzöld témája a migráció, amelyre Orbán kommunikációs stábja a Fidesz mélyrepülése idején, 2015-ben „talált rá”, és azóta – több tízmilliárd közpénzt elköltve a nagyszabású kampányokra – másról sem szól a belpolitika. Ugyan a múlt hét szerdán az Európai Parlament kétharmada által megszavazott Sargentini-jelentés mindössze egy pontja szól arról, hogyan kezeli hazánk a migrációt, a vereség kommunikációja is arról szól a kormány részéről, hogy az EP-ben a migráció támogatói, Soros György emberei szavaztak az „ország ellen”. Biztosak lehetünk benne, hogy a 2019-es EP-választásokig ez lesz a fideszes kommunikáció fő csapásiránya.

A beszédre reagálnak majd a frakcióvezetők, illetve még előtte a nemrég elhunyt Bethlen István volt MDF-es országgyűlési képviselőre és Heinek Ottóra, a Magyarországi Németek Országos Önkormányzatának elnökére emlékeznek. A vitát követően dönthetnek a jegybank felügyelőbizottságáról, amelynek új elnöke és tagjai esküt is tesznek.

Papcsák újrázhat

Annyira jól teljesített, hogy ismét őt javasolják az MNB Felügyelőbizottságának élére.

A testület élére továbbra is a volt zuglói polgármestert, egykori fideszes képviselőt, Papcsák Ferencet javasolják.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.