Gyurcsány levele Tarlósnak

  • Kálmán C. György
  • 2013. szeptember 2.

Első változat

Gyurcsány Ferenc levelet írt antiszemita megjegyzése miatt Tarlós Istvánnak. Fölösleges volt, a levél rossz.

Budapest székesfőváros lakossága 2010-ben úgy döntött, hogy neki egyszerű észjárású, műveletlen, faragatlan ember kell a város élére, aki előítéletes, semmi köze a kultúrához, nehézkesen fogalmaz és konfrontatív.

Nem akarnék Klinghammer akadémikus nyomdokaiba lépni, hogy tudniillik aki tudásában, értelmileg kihívásokkal küzd, az menjen óvónőnek vagy védőnőnek  – kiver a hideg víz, ha csak arra gondolok, hogy a következő önkormányzati választások után Tarlós István óvodában helyezkedne el, vagy a csecsemővédelem területén keresne állást. Nem, biztosan van olyan terület, ahol kibontakoztathatja képességeit, van neki szakmája is, a közmunkaprogram dübörög – egyébként is, késő bánat, nyugodtan elmehet élvezni a gondtalan nyugdíjas éveket. Biciklizhet az unokájával, mint maga Klinghammer.

Most még mindenesetre Budapest főpolgármestere, s mint ilyen, elég félreérthetetlenül zsidózott egyet az egyik televízió beszélgetős műsorában. (Erről l. még: itt) Azt állította, hogy a Demokratikus Koalíciónak valahogy mindig az Ószövetségnél nyílik ki a Biblia, s nyilván úgy gondolta, hogy ez rendkívül cizellált és ironikus módja annak, hogy kifejezze a DK zsidó kötődését. Ekként gondolkodik Tarlós István a finom és csipkelődő humorról – de hát különbözőek vagyunk. Még az is lehet, hogy Tarlós valóban nem érti, mikor és mit lehet mondani.

Ahelyett, hogy egyszerre felhördült volna minden párt és civil mozgalom, és felháborodva követeltek volna – ha nem is lemondást, de – legalább magyarázatot és bocsánatkérést, csak a DK válaszolt, élesen, tömören – igen jól. Vitathatatlanul elegánsan és vitriolosan – bárki bármit gondoljon is a DK-ról. Azután megérkezett Tarlós teljesen érthetetlen és értelmetlen mosakodása, s ekkor Gyurcsány Ferenc, a DK elnöke úgy gondolta, meg kell szólalnia.

Nem kellett volna.

Lehet néha csendben maradni – különösen, ha egy válasz már született –, és ha mégis annyira kikívánkozik az az írás, át lehet gondolni, kijavítani, formára hozni.

Pontokba szedem, hogy a logika illúzióját keltsem.

1. Tarlós Istvánt nem tegezzük és nem pistázzuk. (Erről írtam már.) Ha valaha valóban ilyen volt a személyes viszony, az egyrészt nem tartozik ránk, olvasókra, másrészt régen ideje volt már, hogy ez megváltozzék. Tessék összemagázódni.

2. Nem kedélyeskedünk, messziről kerüljük az alpári fogalmazásnak még a környékét is – nem idézünk fel kocsmahangulatot és bensőséges, közvetlen beszólásokat, higgadtan és racionálisan érvelünk, nem a megszólított (macsó-) szintjén.

3. Tarlós antiszemitizmusának nem az a lényege, hogy utálja a zsidókat, hanem hogy akit utál, azt zsidónak nevezi. Hogy ebből az következik, hogy akkor nyilván nincs jó véleménnyel a zsidókról – ez logikus lépés ugyan, de ne tételezzük fel, hogy a főpolgármester gondolkodása (már ha ez a szókapcsolat nem contradictio in adiecto) idáig terjed. Valami csúnyát akar mondani – ezért zsidózik. A zsidókkal nem foglalkozik. Ezért értelmetlen a zsidókról bármit állítani válaszképpen.

4. De ha már igen: Semmelweis nem volt zsidó. Semennyire. Gondosabban át kell gondolni, kit hozunk fel a „kiemelkedő zsidók” példájaként.

5. És egyáltalán: ha mindazok a kiváló emberek, akiket Gyurcsány felsorol, nem lettek volna zsidók; vagy – továbbá – ha nem tudnánk kiváló embereket felsorolni, egyet sem, a zsidók köréből; akkor lehetne zsidózni? Megfelelő ellenérv-e az antiszemitizmussal szemben, hogy a zsidók között is vannak remek tudósok? Micsoda baromság.

Nem kell Tarlóssal levelezésbe bocsátkozni. Vagy ha már igen, elég négy szótag: Nem. Zsi. Dó. Zunk. (Vagy másik négy – ezt már az olvasó fantáziájára bízom.)

Új fejlemény.

A blogban belinkelt Gurcsány-írás nem nyílik meg – nem véletlenül. Úgy tudni ugyanis, a szöveget, amiről a bejegyzés szól, nem Gyurcsány Ferenc írta. Ha valóban így van, természetesen elnézést kérek tőle, és mindazoktól, akiket így – szándéktalanul – megtévesztettem.

Ugyanakkor a (már nem olvasható, és – ezek szerint – nem Gyurcsány Ferencnek tulajdonítható) szöveggel szembeni minden kritikámat fenntartom.

K.C.Gy.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.