Törekvések az emberi túlfogyasztás mérséklésére

Kabinláz

Lokál

Kulipintyó, viskó, vityilló, kunyhó, kalyiba – a magyar nyelv végtelenül gazdag, ha a trendi „őrület”, az Amerikából eredeztethető tiny house mozgalom névadó objektumára, a kicsi házra kell szavakat találnia.

Nem csoda: az időjárás viszontagságai elől menedéket nyújtó egyszerű hajlék nélkülözhetetlen kelléke a nomád életformának, melyhez őseink meglehetősen sokáig ragaszkodtak. Freisingi Ottó püspök a XII. század közepén még azt írja, hogy „a magyarok egész nyáron és ősszel sátrakban laknak”.

A természet erőitől védelmező házikókhoz egyrészt a privát tér fogalmát, másrészt a primitív szükségletek szegényes kielégítését asszociáljuk. A város ezzel szemben a művelt Nyugat civilizációs vívmányaként az egyre nagyobb kényelmet és az egyre bővülő kapcsolati hálót jelentette. Amikor elfogytak a meghódítatlan szűzföldek, a népvándorlás szüntelenül hömpölygő folyama a városok felé fordult: becslések szerint 2030-ra a világ lakosságának kétharmada városlakó lesz. Azzal azonban a kényelmet kereső emberiség nem számolt, hogy a városi lét a komfort növekedésével arányosan válik pszichésen elviselhetetlenné, az ökológiai lábnyom pedig vetekszik egy sugárfertőzött mutáns jeti tappancsával. Szabadság, privát szféra és minimális ökológiai lábnyom – a tiny house elkötelezettjeinek ezt ígéri az újfajta életforma. Cserébe a fogyasztási szokások gyökeres átalakítását (értsd: „szegénységet”), kevesebb kényelmet (azaz olykor izzadsággal végzett munkát) és törődő odafordulást követel a természet felé – mely utóbbit kis merészséggel az „imádság” lényegével azonosíthatju. Mintha a szerzetesi közösségek szigorú és egyszerű élete menthetné csak meg a világot attól, hogy felzabálja önmagát. Számos történelmi példa mellett és nyomán számtalan kortárs formáció kísérletezik a természettel harmóniában működő, önfenntartó, szelíd közösségek kialakításával. A kényelem ördöge azonban ravasz jószág, kicselezi a naiv embert, és a fenntarthatóság almájával kecsegteti. Rafinált – és mérhetetlenül drága – technológiák ígérik a globális ökológiai katasztrófa elkerülését úgy, hogy közben nem kell lemondanunk a megszokott civilizációs vívmányokról. Aki próbált már fogyókúrázni, annak az áldozat nélkül elért eredmény ígérete hallatán minimum gyanakodnia illene. Egyelőre mégis ez a megoldás tűnik széles körben a leginkább rokonszenvesnek – annyira macerás esővizet gyűjteni, trágyával fűteni…

 

Passzívház, aktív élet

Az építészet is kiveszi a részét a fenntarthatóságért folytatott küzdelemből. Sehol másutt nem jelentkezik olyan szembetűnően a pazarlás, mint a gazdag városok sztárépítészetében, ikonikus épületcsodáinak egymásra licitáló méretében és szerkezeteiben. Ma már a megaépületek zöme fenntartható energiagazdálkodással büszkélkedik, megújuló forrásokból fedezi őrülten túlméretezett szükségleteit. Ezzel párhuzamosan világszerte terjed a felfogás, amely szerint minden építés durva beavatkozás a természet rendjébe, és az építésznek az a kötelessége, hogy szaktudásával ezt a káros hatást minimalizálja. A szerény építészet terepe magától értetődően az egyre aktuálisabb szociális építés. Az egyszerű anyaghasználat és -formálás pedig ettől függetlenül is stílussá nőtte ki magát.

A személyes élettér kialakításában is kettősség jellemzi a progresszív hozzáállást. Az egyik irány a csúcstechnoló­giás gépészetet felvonultató, nemzetközi szabványnak engedelmeskedő passzívház, ahol a korszerű hőszigetelési megoldásoknak köszönhetően csak minimális, ha nem épp nulla energiabevitelre van szükség. Ablakot nyitni viszont nem lehet… A passzívházak esetében a hagyományos építés – egyszerű geometriájú épülettömeg, megújuló energia használata, jó tájolás – tanulságaival társítják a 21. századi technológiát. De ettől függetlenül is egyre népszerűbb a hagyományos építőanyagok és praktikák újrafelfedezése, szaporodnak a földházak, a szalmabálából, vályogból természetes anyagú falazattal épült otthonok, ahol a vízellátást, fűtést és minden egyéb szükségletet is a természetből igyekeznek a lakók kielégíteni. Az ősi tanulságok mellett számtalan egyedi, kreatív megoldásra sarkallja ez az életforma azokat, akik vállalják, hogy szakítanak a városi léttel – mert a passzívházzal szemben az utóbbiaknak kizárólag természeti környezetben van értelme, és értelemszerűen gyökeres személetváltással jár együtt.

A harmadik út egyfajta hibrid: a megszokott civilizációs vívmányok nélkülözése nélkül, mégis egyszerűbb fizikai környezetben, kisebb méretű, természetes anyagokból épült házak – a nemzetközi szakirodalomban kabinok – megtestesítik a környezetéért felelősséget érző civilizált (világ)polgár életfilozófiáját. 
A kis méret kisebb fogyasztást és ökológiai lábnyomot garantál, gazdaságosabbá teszi a megújuló energiák használatát, és közvetve visszahat az élet minden területére jellemző túlfogyasztásra. Az építészek számára pedig kifejezetten csemege a redukált alapterületen minden igényt kielégítő funkció és komfort biztosítása és az ennek megfelelő új esztétika kialakítása. Ez a műfaj is számos történeti előképpel bír; nemcsak a természeti népek építményei, illetve a népi építészet, de a szociális elkötelezettséget elsőként az építészet látóterébe emelő modernizmus példái is ide tartoznak. A magyar építészettörténetből elég csak a Lupa-sziget vagy a Balaton harmincas években épült nyaralóira gondolni, de kis jóindulattal ide sorolhatók a szocializmus sufnituningolt Erdért-faházai is.

A nyári szezon kiváló alkalom arra, hogy fesztiválok és építőtáborok népszerűsítsék a környezettudatos szemléletnek megfelelő életformát és építészetet. Az egyik szélső pólust a hagyományos módszerekre támaszkodó, önfenntartó vidéki életforma követőinek találkozója, a Gyüttment Fesztivál képviseli, amelyet idén már negyedszerre rendeztek meg, ezúttal egy Zebegény melletti réten. Az ökonomikus és ökologikus szemlélet nyilvánvaló: a fesztivál szemétmentes, azaz nincsenek kukák, mindenki maga gondoskodik róla, hogy ne termeljen vagy hagyjon maga után szemetet. A vécé faforgácsra pottyantós, komposzt rendszerű, a felszereléseit mindenki maga hozza, és naponta csak korlátozott számú résztvevőt engednek a helyszínre – amennyit a terep károsodás nélkül el tud tartani. A cél az egyelőre egymástól elszigetelten próbálkozó csoportok közti tapasztalatcsere, hiszen tagadhatatlanul számtalan nehézség és zsákutca várja azt, aki belevág effajta kalandba. Hosszú távon nem a 21. századi életforma tagadása, hanem a meglévő épített és szellemi értékek értelmes hasznosítása a cél. Ez az alternatív személet feltételezi a közösségi létformát, hiszen a teljes önfenntartás nyilvánvaló illúzió, és nincs is rá szükség.

 

Nomád hipszterek

A külföldi példák inkább a környezettudatos életmód másik pólusán elhelyezkedő összkomfortos kis kabinokról szólnak, melyek otthonosan bújnak meg a természetben, rafináltan egyszerű dizájnjuk kis alapterületen is minden kényelmet biztosít, energiaszükségletüket megújuló forrásokból fedezik, és akár fel is kaphatók vagy odébb guríthatók, ha valamilyen okból szednünk kell a luxussátorfát. A dizájnerek kreativitása itt aztán magasan szárnyalhat, az újrahasznosított alapanyagból készített, borostyánlevél alakú, sorolható napelemektől a mindentudó minikonyhákig. A kortárs faépítészet mellett elkötelezett magyar Hello Wood formáció az idén szintén erre az útra lépett, ahogy azt nyári táboruk mottója, a „Cabin Fever” is jelezte. Az eredetileg szeparációs szorongást jelentő „kabinláz” átlényegült a szuperkényelmes víkendházak iránti lelkesedéssé. Nyári táboraikban eddig különféle tematikus installációk készültek fő támogatójuk, a JAF Holz által rendelkezésre bocsátott faanyagból, az idén azonban 30 ország fiatal építészei hét dizájnvíkendházat húztak fel egy hét alatt Kapolcs közelében, a Hello Wood saját telephelyén.

A számos hasonló, többnyire hátrányos helyzetű településeket célba vevő, szociális indíttatású építőprojekttől a Hello Wood tevékenységét a tudatos brandépítés és üzletpolitika különbözteti meg. Sokszoros win-win és rengeteg háttérmunka jellemzi összetett üzleti modelljüket, amelyben a szociális, oktatási és üzleti célok harmonizálására törekszenek. Esetükben szó sincs idealizmusról, az évről évre gyarapodó támogatók mellett cégként is működnek, a hazai és a nemzetközi piacon értékesítik szétszerelhető és szállítható építményeiket, így finanszírozzák az oktatási projekteket és a szociális figyelemfelhívó akciókat, illetve a Csóromföldén három éve épülő campusuk fejlesztését. A tősgyökeres városlakó sem kerülhette el a találkozást velük: évről évre feltűnik Budapesten adakozásra buzdító karácsonyfájuk, hol szánkókból, hol tűzifából építve. Míg a hazai egyetemek hallgatóinak szervezett táborok részvételi díja az itthoni jövedelmekhez igazodik, a külföldi építészek meglehetősen borsos árat fizetnek azért, hogy a papíron/monitoron megjelenő tervek a saját kezük munkája nyomán váljanak kézzelfogható valósággá. Cserébe persze minőség dukál, komposztvécé itt szóba sem jöhet. A Tokaj környékén hét kistelepülésen lebonyolított hazai hallgatói táborban a helyben élő közösségek életéhez illeszkedő projektek valósultak meg, Csóromföldén viszont a cég választékának filozófiájához illeszkedő kabinok épültek külföldi és magyar mesterek vezetésével. 
A prototípusok alapján a házak rendelhetők lesznek, amellett, hogy a campus szálláshelyeit gyarapítják.

Az egyszerű kalyibákat, amelyekben a tábor résztvevői laktak, faipari szakközépiskolások ácsolták nyári gyakorlat keretében. Ezek a csiki-csuki építmények sem nélkülözik a szellemes szerkezeti megoldásokat, de plebejusnyájukból messze kiemelkednek az egyedi dizájn-alkotások, amelyek között az egyszemélyes, gyapjúval burkolt anyaméh ugyanúgy megtalálható, mint a két hálószobás komplett apartman forgóajtóval és napelemmel. A Hello Wood saját stábja Grand Cabin néven egy kifejezetten bulizásra szánt, közös térrel és szeparált hálórészekkel egyaránt rendelkező házat épített a készházakat kínáló Berger cég előre gyártott fapaneljeinek felhasználásával. A meredek tetőzet „A” betűt formázó tömegére „akasztott” piros, kék és sárga dobozok rejtik az intim funkciókat. Az épület egyszerre idézi a szocializmus idejéből jól ismert toposzt és a kortárs építészet additív, elvont tömegformálását. A pályázati anyagból nemzetközi zsűri által kiválasztott hét építmény mindegyike más-más filozófia mentén redukálja az életteret a legszükségesebb méretre és funkciókra, közös jellemzőjük azonban a minőségi kortárs dizájn kiemelt szerepe. Ezt azzal is hangsúlyozták a szervezők, hogy a Művészetek Völgye idején fiatal magyar tervezők munkáival rendezték be a házakat, így láthatta azokat a nagyközönség Csóromföldén, a Hello Wood „nyílt napjain”. Számomra a legőszintébbnek az a kalyiba tűnt, amelyet maradék deszkából, ajtólapból és fóliából eszkábált össze egy táborlakó saját használatára.

Akár nomád hipszterek luxusvityillóiról, akár mezítlábas „gyüttmentek” vályogépítményeiről van szó, a szándék közös: magunk mögött hagyni a felesleget, helyet teremteni a tisztább terek, tisztább gondolatok számára. Kérdés persze, hogy a luxuskunyhók lakói mennyiben válnak szabaddá a civilizáció nyűgeitől – de ezt bízzuk rájuk.

 

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.