Váradi Balázs

A kriptocicák visszakarmolnak

Merre tart az NFT-k piaca?

Publicisztika

A decentralizáltan, megállíthatatlanul működő blokklánc-technológia első körben arra volt jó, hogy a működtetőinek ösztönzésül osztott saját kriptovalutájának (a bitcoinnak) mindenkori hollétét nyilvántartsa. A második körben beindított láncok az okos­szerződések leprogramozhatóságával aztán mindenféle egyéb kriptozsetonok, újfajta kvázi pénzek (tokens) nyilvántartását is lehetővé tettek.

De ezek az eszközök abban mind hasonlók maradtak a hagyományos készpénzhez vagy bankszámlapénzhez, hogy csak a mennyiségük, nem az egyes darabok egyedisége számít a tranz­akciókban. Ennek nem a kriptotechnológiához, hanem a fizetőeszközök általános tulajdonságaihoz van köze: ha valakinek kölcsönadok 10 ezer forintot, nem várhatom, hogy ugyanazt a bankjegyet adja vissza; el kell fogadnom bármelyik másik tízezrest, vagy mondjuk két ötezrest. Szaknyelven ezt hívják a pénz fungibilitásának.

A gyűjtés szenvedélye

Ám a második generációs blokkláncokon (sőt, némi ügyeskedéssel mára már a bitcoinén is) sok minden mást is nyilván lehet tartani. Egyebek közt azt is, ugyanúgy megmásíthatatlanul, hogy egyes egyedi, azaz különböző digitális tulajdonságokkal bíró digitális fájlok éppen kinek a tulajdonában állnak. Az erre vonatkozó szabványoknak megfelelő termékeket hívják – hogy a kriptopénztől meg lehessen különböztetni – nem fungibilis zsetonnak; angolul ez a non-fungible token, azaz NFT. (Az NFT-kről lásd korábbi cikkünket: Digitális zsákbamacska, Magyar Narancs, 2022. május 5.)

Hogy ez a jószág megteremti az egymásra kínáló, lelkes, sőt megszállott gyűjtők globális közösségét, az először a kriptocicák (Cryptokitties) 2017. őszi kibocsátásakor vált nyilvánvalóvá. A rajzosan is megjelenített, mindösszesen 256 bites, különböző tulajdonságokkal („cattributes”) bíró, korlátos számban kibocsátott cica-NFT-ket nemcsak birtokolni, hanem „tenyészteni” is lehet (kettőt beszerezni, majd a tulajdonságaikat véletlenszerűen kombinálni, mintha a DNS-ük lenne). Mást viszont nem lehetett csinálni a cicákkal – a játéknak, ha annak nevezhető a dolog, más célja nem is volt. Ennek ellenére, vagy éppen emiatt a kriptovilág apraja-nagyja digitális macskatenyésztésbe fogott. A gyorsan felértékelődő cicák adásvétele és tenyésztése olyan tranzakciódömpinget generált, hogy egy ideig lefoglalta az egész Ethereum-blokklánc kapacitásának negyedét, jócskán megdrágítva az összes többi műveletet.

Innentől aztán elkezdődött az újabb és újabb NFT-k áradása. A viccesen variált rajzocskák műfajában a kriptopunkok (Cryptopunks) és az unott majmok vitorlásklubja (Bored Ape Yacht Club) sorozat lett a sztár, de a műfajba az osztrák posta (kriptobélyegek) és az NBA (kosaras digikártyák) után Donald Trump is beszállt: a CollectTrumpCard NFT-k, ki mást, mint őt magát ábrázolják különböző maskarákban. A műfajban meglátták a lehetőséget a marketingesek is, akik a gondjaikra bízott termékek iránti vágyat a dundi plüsspingvinektől (Pudgy Penguins) a Ferrarikig NFT-k kibocsátásával igyekeztek felkorbácsolni és bevételre váltani. Ugyancsak rákaptak az egyedi NFT-k árusítására a digitális képzőművészek: a legnagyobb kriptobuborékot mostanában a Beeple művésznevű digitális festő aukciója fújta, akinek ötezer alkotásából összerakott digitális festményóriása NFT-formában 2021-ben 69 millió dollárért kelt el. És persze beálltak a sorba az online játékokban értéket képviselő eszközöket, fegyvereket és virtuális ingatlanokat áruba bocsátó fejlesztők is. Aztán ez a magas árakban megjelenő lelkesedés a legutóbbi kriptoárbuborék kipukkanásával érezhetően alábbhagyott. De nem is tűnt el teljesen: egy tetszetős nulladik generációs kriptocicáért vagy egy sárga, pláne piros egyszarvús első kiadású kriptobélyegért most is több száz dollárt lehet kapni, a plüsspingvin NFT-k­nek is nő az áruk, az első Trump-kártyák vevői is megtöbbszörözték a beugró 99 dollárjukat, nem is beszélve a legolcsóbb unott vitorlásmajomról, aminek ára 50 ezer dollárnál is több.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.