Felforgatja-e a művészet világát az NFT?

Digitális zsákbamacska

A világ nagy aukciósházainak híreiben egyre többet találkozunk úgynevezett NFT-kkel, vagyis blokklánc technológiával egyedivé tett alkotásokkal, amelyek ráadásul sorra rekordáron kelnek el. Megnéztük, hogyan vált az NFT rövid idő alatt a művészet kikerülhetetlen fogalmává.

Egy évvel ezelőtt, 2021 márciusában rekord­áron, 69 millió dollárért kelt el a Christie’s aukcióján Beeple, azaz Mike Winkelmann számítógépes illusztrációkból álló, NFT-ként hitelesített kollázsa. Az Everydays hatalmas sikere új keletű aranylázat generált, amelynek lényege a művészeti alkotások non-fungible tokenként, azaz digitálisan előállított, s blokklánc technológiával egyedivé tett dologként való hitelesítése és adásvétele. (A technológia a kriptopénzek kapcsán vált ismertté, s az NFT rövidítésben szereplő token kifejezés is erre a kapcsolatra utal; egységes magyar kibontása még nincs az NFT-nek.)

Az első NFT-t Kevin McCoy nevéhez kötik. Az amerikai médiaművész arra keresett megoldást, hogyan hitelesíthetné a szerzői jogot és a tulajdonjogokat az eladott digitális alkotásain. Ekkor jött rá, hogy a blokkláncok egyfajta virtuális trezorként is funkcionálhatnak. 2014-ben fel is töltötte az egyik blokklánc platformra a világ első NFT-műveként jegyzett Quantum című alkotását, amelyet a Sotheby’s 2021-ben 1,47 millió dollárnak megfelelő összegért árverezett el.

A kriptopénzekhez is használt blokkláncok egy olyan adatbázist alkotnak, amelybe egyedi és másolhatatlan bejegyzéseket készíthetünk. Az NFT ilyen bejegyzésként, blokként van rögzítve ebben a láncolatban, ezáltal a műalkotás olyan hitelesítést kap, ami biztosítja eredetiségét, hozzárendeli egy adott tulajdonoshoz, később pedig követhetővé teszi az adásvételét. „Ez megoldja a digitális műalkotások évtizedes problémáját: hiszen hiába másoljuk, képernyőfotózzuk az adott művet, arról már egyértelműen megállapítható, hogy nem eredeti” – magyarázza Györfi András, a Kripto Akadémia szakértője.

 

Az okos kódsor

A NFT-alapú művek tavaly március óta közel 44 milliárd dollárnyi forgalmat hoztak, és ez még mindig csak a kezdet. A metódus alapjaiban változtatta meg a digitális műalkotások kezelésének mikéntjét.

NFT nemcsak műalkotás lehet, hanem bármi, amiről valaki úgy gondolja, hogy eladható. Így a jelenség hatalmas hozadéka a zaj, egyelőre ugyanis az NFT-ként létező digitális tárgyaknak csak egészen kicsi százalékáról vélhető, hogy megüt művészetileg és esztétikailag is elismerhető értéket. Éppúgy megtalálhatók NFT-ként a kosaraskártyák digitális másai, a Nike 3D cipői vagy a számítógépes játékokhoz szükséges virtuális kiegészítők, mint Damien Hirst alkotásai. Hirst tavaly nyáron indította el a Nifty digitális piacterén elérhető The Currency című projektjét. Egy 10 ezer darabos NFT-kollekciót árul, amelynek a különlegessége, hogy a digitális mellett a fizikai eredetijük is elkészült. A megvétel után egy évvel a vásárlónak azonban döntenie kell, hogy a fizikailag létező vagy az NFT-alkotást tartja-e meg, a másik példányt ugyanis megsemmisítik. Ezzel a kísérlettel a művészeti alkotások valutává válásának hatá­rait térképezi fel. Quentin Tarantino azzal próbálkozott, hogy eladja a Ponyvaregény egyes jeleneteit, de a jogokat birtokló filmstúdió gyorsan megvétózta az ötletet. A londoni Royal Ballet egyik sztárja, Natalja Oszipova híres fellépéseit tette fel NFT-ként, Jack Dorsey, a Twitter vezérigazgatója pedig a világ első tweetjét adta el 2,9 millió dollárnak megfelelő ethereumért (ez a bitcoin után a második legnagyobb forgalmú kriptopénz, használják a rövidebb ether elnevezését is).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.