Felforgatja-e a művészet világát az NFT?

Digitális zsákbamacska

A világ nagy aukciósházainak híreiben egyre többet találkozunk úgynevezett NFT-kkel, vagyis blokklánc technológiával egyedivé tett alkotásokkal, amelyek ráadásul sorra rekordáron kelnek el. Megnéztük, hogyan vált az NFT rövid idő alatt a művészet kikerülhetetlen fogalmává.

Egy évvel ezelőtt, 2021 márciusában rekord­áron, 69 millió dollárért kelt el a Christie’s aukcióján Beeple, azaz Mike Winkelmann számítógépes illusztrációkból álló, NFT-ként hitelesített kollázsa. Az Everydays hatalmas sikere új keletű aranylázat generált, amelynek lényege a művészeti alkotások non-fungible tokenként, azaz digitálisan előállított, s blokklánc technológiával egyedivé tett dologként való hitelesítése és adásvétele. (A technológia a kriptopénzek kapcsán vált ismertté, s az NFT rövidítésben szereplő token kifejezés is erre a kapcsolatra utal; egységes magyar kibontása még nincs az NFT-nek.)

Az első NFT-t Kevin McCoy nevéhez kötik. Az amerikai médiaművész arra keresett megoldást, hogyan hitelesíthetné a szerzői jogot és a tulajdonjogokat az eladott digitális alkotásain. Ekkor jött rá, hogy a blokkláncok egyfajta virtuális trezorként is funkcionálhatnak. 2014-ben fel is töltötte az egyik blokklánc platformra a világ első NFT-műveként jegyzett Quantum című alkotását, amelyet a Sotheby’s 2021-ben 1,47 millió dollárnak megfelelő összegért árverezett el.

A kriptopénzekhez is használt blokkláncok egy olyan adatbázist alkotnak, amelybe egyedi és másolhatatlan bejegyzéseket készíthetünk. Az NFT ilyen bejegyzésként, blokként van rögzítve ebben a láncolatban, ezáltal a műalkotás olyan hitelesítést kap, ami biztosítja eredetiségét, hozzárendeli egy adott tulajdonoshoz, később pedig követhetővé teszi az adásvételét. „Ez megoldja a digitális műalkotások évtizedes problémáját: hiszen hiába másoljuk, képernyőfotózzuk az adott művet, arról már egyértelműen megállapítható, hogy nem eredeti” – magyarázza Györfi András, a Kripto Akadémia szakértője.

 

Az okos kódsor

A NFT-alapú művek tavaly március óta közel 44 milliárd dollárnyi forgalmat hoztak, és ez még mindig csak a kezdet. A metódus alapjaiban változtatta meg a digitális műalkotások kezelésének mikéntjét.

NFT nemcsak műalkotás lehet, hanem bármi, amiről valaki úgy gondolja, hogy eladható. Így a jelenség hatalmas hozadéka a zaj, egyelőre ugyanis az NFT-ként létező digitális tárgyaknak csak egészen kicsi százalékáról vélhető, hogy megüt művészetileg és esztétikailag is elismerhető értéket. Éppúgy megtalálhatók NFT-ként a kosaraskártyák digitális másai, a Nike 3D cipői vagy a számítógépes játékokhoz szükséges virtuális kiegészítők, mint Damien Hirst alkotásai. Hirst tavaly nyáron indította el a Nifty digitális piacterén elérhető The Currency című projektjét. Egy 10 ezer darabos NFT-kollekciót árul, amelynek a különlegessége, hogy a digitális mellett a fizikai eredetijük is elkészült. A megvétel után egy évvel a vásárlónak azonban döntenie kell, hogy a fizikailag létező vagy az NFT-alkotást tartja-e meg, a másik példányt ugyanis megsemmisítik. Ezzel a kísérlettel a művészeti alkotások valutává válásának hatá­rait térképezi fel. Quentin Tarantino azzal próbálkozott, hogy eladja a Ponyvaregény egyes jeleneteit, de a jogokat birtokló filmstúdió gyorsan megvétózta az ötletet. A londoni Royal Ballet egyik sztárja, Natalja Oszipova híres fellépéseit tette fel NFT-ként, Jack Dorsey, a Twitter vezérigazgatója pedig a világ első tweetjét adta el 2,9 millió dollárnak megfelelő ethereumért (ez a bitcoin után a második legnagyobb forgalmú kriptopénz, használják a rövidebb ether elnevezését is).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.