Lemez

A szétszórás mestere

Ty Segall: Emotional Mugger

  • Lang Ádám
  • 2016. március 4.

Zene

Ty Segall a San Franciscó-i garázsrockszcénából indulva mára a műfaj egyik legfontosabb figurája lett globálisan is.

Hogy ezzel együtt sincsenek igazán ismert, hivatkozható lemezei vagy számai, annak oka a multiinstrumentalista zenész hiperaktív hozzáállásában keresendő. Anélkül, hogy száraz adatolgatással fárasztanánk a kedves olvasót, csak Segall 2015-ös éve alapján jegyeznénk meg, hogy 12 hónap alatt kiadott saját nevén egy mini albumot, egy koncertlemezt, egy T-Rex-feldolgozásokból álló gyűjteményt, készített egy nagylemezt a Fuzz nevű triójával, alapított legalább két friss bandát – és még producerkedett is. Szóval, míg egy átlagos 28 éves zenész 3-4 albumba foglalja zenéjének lényegét, addig Segallnál huszonvalahány lemezre vannak szétszórva az olyan csodálatos pillanatok, mint, mondjuk, az I Wear Black szétgerjesztett őrülete, a skizofrén Scissor People, a Sleeper pszichedelikus folkja vagy a Feel elszállós űrrockja.

A fentiek mellett ráadásul tavaly még összerakott egy nagylemezt is a Muggers nevű vadiúj kísérő zenekarával, amely rögtön 2016 elején jelent meg. Az Emotional Muggers érdekessége – amellett, hogy némiképp visszatérést jelent Segall korábbi, zajosabb anyagaihoz – az, hogy dalszövegeiben a digitális világ elidegenedését ábrázolja. Ami az ő esetében azért különös, mert a zenei inspirációi továbbra is a Black Sabbath-, a T-Rex-, a Hawkwind- és a Nuggets-válogatások által behatárolt 60-as évek végi, 70-es évek eleji időszakból jönnek. Mindennek köszönhetően kicsit B filmes, sci-fis hangulatot kapott az album – főleg úgy, hogy a fuzzos gitárok mellett az Emotional Mugger másik meghatározó hangszere a szintipunkosan horzsoló szintetizátor. S bár a második számban van egy vicces progrockos elem is, a lemez nagy részében megbízhatóan és egyenesen jönnek egymás után az erős riffek, a jóízű szólók és a fogós refrének. Az első igazi meglepetés ugyanakkor – a Squealer Two képében – csak a vége felé jön, ahol belassult funkkal keresztezik a garázsrockot, majd egy szétcsapott hangkollázs következik, végül pedig a könnyed tapsolgatással kísért Magazine zárja a lemezt. Az utolsó három szám csapongása mintegy leképezi Ty Segall nyughatatlan természetét: mintha azt mutatná velük, hogy most is megvolt neki egy koncepció, ugyanakkor kicsit már a következő projektjén is pörgött. Összességében így az Emotional Mugger, bár ismét teljesen jó lemez lett, nem sokat változtat az összképen – elsősorban azt mutatja meg, hogy Segall kedvenc korszaka továbbra is kifogyhatatlan ihletforrás.

Drag City, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében.