Január 29. – Törésvonalak

  • Körner Gábor
  • 2014. január 29.

Ukrajna mindennap

A ma már az ukránság erős bástyájának számító Kijevre az oroszok mindig is úgy fognak tekinteni, mint az identitásukat meghatározó Kijevi Rusz központjára, az oroszok szent városára.

Visszakanyarodom az első posztomban érintett kérdéshez, amit mostanában Európa-szerte feltesznek a látszólag káoszba süllyedt ország láttán: Széteshet-e Ukrajna? Egyben tartható-e egy nyelvileg, történelmileg, kulturálisan ennyire megosztott ország?

Az ember hajlamos bináris oppozíciókban gondolkodni, az egyszerűség kedvéért én is nyugati és keleti ukránságról írtam az előző cikkekben. Az élet azonban – hál' istennek? – sokkal bonyolultabb ennél. Ukrajna megosztott ország, de nem lehet megrajzolni, hogy egész pontosan hol is húzódnak a törésvonalak.

false

 

Fotó: Nemes János – MTI

A II. világháború előtt Lengyelországhoz tartozó galíciai és volhíniai megyék (Lemberg, Ternopil, Ivano-Frankivszk, Voliny, Rivne) döntően ukrán nyelvűek és kultúrájúak, a történelmi Ukrajnához sosem tartozó Krím és a donyeci régió (Donyeck, Luhanszk) pedig színorosz, amiképp többé-kevésbé Odessza vidéke is. Ez eddig világos, ezt a megosztottságot tükrözik a politikai térképek is.

Csakhogy a felsorolt „egyértelmű” megyék alig egyharmadát teszik ki Ukrajna területének. A többiben, nagyjából északnyugatról délkelet felé haladva, általában csökken az ukrán és nő az orosz lakosság aránya. (Kivétel ez alól a legnyugatabbi Kárpátalja, amely politikailag is elkülönül Nyugat-Ukrajnától.) Illetve, egészen pontosan az orosz ajkú lakosság aránya nő, mert az orosz anyanyelvű, a magát oroszként definiáló vagy éppen a politikai értelemben orosz orientációjú polgárok halmaza távolról sem fedi egymást. Az internetet böngészve millió orosz nyelvű cikket és kommentet találunk, amely a világ legtermészetesebb módján ekézi az oroszbarát ukrán politikusokat, és élteti a független Ukrajnát. (Másfelől: galíciai ukránok tömegei oroszul olvasnak, és egyáltalán nem ritkaság, hogy az orosz kultúrát jobban ismerik az ukránnál.)

Az ország területének kétharmadán tehát változó arányban, de keverten élnek ukránok és oroszok. Sok a vegyes házasság, sokan beszélik az orosz–ukrán keverék nyelvet, a „szurzsikot”, és milliós tömegek vannak, amelyeket nehéz kulturálisan ide vagy oda sorolni, mert leginkább: szovjetek.

Vannak területek, ahol a 19. századig még az ukránok voltak túlsúlyban, és az ukrán nemzettudat bölcsőjének számítanak, mint a kozák múltjukra büszke közép-ukrajnai megyék, ahol azonban az ukránok nagy része eloroszosodott, illetve a népirtások következtében (például Holodomor) kicserélődött a lakosság. Ettől függetlenül ezek a régiók és városok olyan fontos szerepet töltenek be az ukrán nemzeti emlékezetben, hogy senkinek se jutna eszébe oroszként gondolni rájuk. (Az ukrán irodalom is itt alakult ki, és csak a cári tiltások miatt helyeződött át az ukrán kultúra s vele az identitás fókusza a 19. század végére a lengyel területekre.) Vagy hova soroljuk Harkivot? Az ukrán romantika szülőhelyét, ahol ma már szinte csak orosz szót hallani, és ahol – újabb csavar – mégis az egyik legkiválóbb kortárs ukrán író, Szerhij Zsadan él? De ellenkező irányú folyamatok is kételyeket ébresztenek Ukrajna feloszthatóságával kapcsolatban: a hagyományosan orosz dominanciájú Kijev az utóbbi két évtizedben rengeteg ukrán értelmiségit, hivatalnokot, üzletembert vonzott az új centrumba, a nyelvtörvény is megtette hatását. A ma már az ukránság erős bástyájának számító Kijevre ugyanakkor az oroszok mindig is úgy fognak tekinteni, mint az identitásukat meghatározó Kijevi Rusz központjára, az oroszok szent városára.

Vagy nagyhatalmak osztanak fel egy országot (ehhez Oroszország most nem fog találni partnert), vagy maga az ország szakad szét valamilyen törésvonal mentén. De Ukrajnában rengeteg törésvonal van, képtelenség olyan határt húzni, amely ellen ne tiltakoznának sok millióan. Másfelől, amint korábban írtam, amennyire fontos az orosz ajkú lakosság számára az oroszokkal ápolt jó viszony, annyira nem vonzó perspektíva – talán a Krím kivételével – a csatlakozás Moszkvához. A nyugati területek pedig – ritka jelenség – történelmi-kulturális fejlettségük ellenére gazdaságilag életképtelenek az ipart leszámítva minden más tekintetben elmaradottabb Kelet nélkül, és a lengyel Nemesi Köztársaság vagy a Monarchia felé már nincs visszaút. Akárki kerül hatalomra Ukrajnában, nem lesz könnyű lavíroznia a régiók és nagyhatalmi érdekek között, de abban a biztos tudatban teheti: jobbat nem fog ajánlani senki.

Eddigi bejegyzések: január 25., január 26. első és második, január 27. első és második, január 28.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.