Fekete György aranyéremmel jutalmazta a fideszes oligarchát

  • narancs.hu
  • 2015. május 29.

Villámnarancs

Tavaly Széles Gábor kapta a közpénzekkel kitömött milliárdosoknak fenntartott díjat, de idén az MMA még magasabbra tette a lécet.

Nagy Elek neve sokáig díszelgett a leggazdagabb magyarok listáján. Az ezredforduló Simicskáját az irányított privatizáció segítette vagyonhoz, és az első Orbán-kormány tette igazán naggyá cégbirodalmát, a sok egyéb mellett autópálya-építésben is verhetetlen Vegyépszert. Azóta leáldozott a csillaga, de a hatása még mindig jelentős: a csődeljárásból alig kimenekült Vegyépszer után „kifizetetlen számlák, befejezetlen építkezések, személyes és céges drámák maradtak”, miután „sokmilliárdos kárt okozott beszállítóinak, hitelezőinek, partnereinek” (így összegzett a Figyelő 2012-ben, cikküket lásd itt).

A Magyar Művészeti Akadémia úgy látta jónak, hogy az MMA Aranyérmét Széles Gábor után Nagy Eleknek adományozza „kivételes vállalatvezetői eredményeiért”.

false

 

Fotó: MTI

No meg persze „az elmúlt évtizedekben folytatott mecénási tevékenységéért, a magyar kulturális és történelmi értékek megőrzésének támogatásáért”. Mi eddig csak arról hallottunk, hogy egy Orbán Viktornak küldött levéllel a kedves papáját segítette Kossuth-díjhoz, de az indoklás szépen felsorolja, mennyi jót tett az emberiséggel: támogatott gyermekkórházat, egyházi intézményeket és így tovább.

Ha valaki felhorgadna, hogy némi adakozás azért nem feledteti Nagy Elek életútját, vagyis az elmúlt negyedszázad magyar gazdaságának legsötétebb üzelmeit, a közpénzek gátlástalalan elszipkázását és ami ebből következik, a fideszes pártsajtó támogatását és a többit – nos, ezeket a háborgókat meg kell nyugtatnunk.

A Magyar Művészeti Akadémia tökéletes döntést hozott: egy ilyen velejéig romlott szervezethez éppen ilyen mecénás illik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.