Cigányok ki! – A vízcsapbotrány után most a Roma Központot fúrta meg Ózd

  • Kovács István
  • 2013. szeptember 20.

Kis-Magyarország

Visszavonta az ózdi képviselő-testület pénteken a Roma Kulturális és Oktatási Központ létrehozásáról hozott korábbi határozatát. Ezzel a döntéssel a fideszes többség a borsodi kohászvárosban alávetette magát a Jobbik akaratának.

Az egyhangú testületi szavazás után Fürjes Pál polgármester a pénteki rendkívüli képviselő-testületi ülésen bejelentette, hogy a 2013. május 8-án hozott határozatot – amiben a MaNDA programhoz csatolták a romaközpont 1,7 milliárdos beruházását – visszavonják. Egyúttal közölte, hogy a politikai felelősséget áthárítja azokra, akik a tiltakozást kezdeményezték. Szerinte a városban kiéleződtek a politikai ellentétek, és ezáltal tovább romlott Ózd megítélése. Az ózdi polgármester szerint a társadalmi feszültségek jelenléte miatt döntöttek a határozat visszavonása mellett. Fürjes hangsúlyozta: a „Kultúrgyár” néven ismertté vált MaNDA-projekt ettől függetlenül is folytatódik.

Ózd már a negyedik város, ahol lemondanak az 1,7 milliárd forint értékű beruházásról.

Az Új Széchenyi Terv Társadalmi Infrastruktúra Operációs Programja által támogatott projekt a 2011. évi kormányhatározat után indult el, és első körben Székesfehérvár lett volna a befutó. Az önkormányzat gazdasági bizottságának többsége meg is szavazta a központ befogadását, helyszínként a bőrgyár területét jelölték ki. A Jobbik 2012 januárjában tüntetést szervezett a roma központ fehérvári építése ellen, majd a fideszes Cser-Palkovics András polgármester vezette önkormányzat úgy határozott, mégsem adják át a területet. Ezután jött Miskolc, ahol a testületi többség először támogatóan állt a projekthez. A Jobbik azonban aláírásgyűjtésbe kezdett, és rövid időn belül 25 ezer ellenző adta a nevét ahhoz, hogy ne Miskolcon valósuljon meg a roma központ: nem is lett belőle semmi, mert a városi önkormányzat ott is visszatáncolt, ahogy később Sárospataknak sem kellett az intézmény.

Ekkor került szóba Ózd, ahol a két éve beharangozott és digitális központként ismertté vált megaberuházással akarták összekapcsolni a Nemzetiségi és Roma Kulturális és Módszertani Központ megépítését. Az egykori, ma már független jobbikos képviselők mindezt a kezdetektől ellenezték, és egykori párttársaikkal aláírásgyűjtésbe kezdtek, ami végül eredményes volt: augusztus közepén eldőlt, népszavazás lesz az ügyben. Értesüléseink szerint annak ellenére is meg kell tartani a kiírt népszavazást, hogy roma központ biztosan nem lesz Ózdon.

Sivatagi nyár

Pár hónapja épp a legnagyobb melegben korlátozta a közkutakon történő vízfogyasztást az ózdi önkormányzat a város romatelepein. Erről szóló cikkünket itt olvashatja.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.