Narancslista – Az év legjobb tévésorozatai

  • narancs.hu
  • 2012. december 10.

Film

Flúgos nyomozók, eleven csajok és sokat szexelő törpe: ezek voltak az év legjobb tévésorozatai a Narancs szerint. Önnek melyik okozott gyógyíthatatlan függőséget? Szavazzon, hogy megtudhassuk!

1. Homeland


A magyar tévékbe valamiért még nem jutott el, de a letöltések korában ez már rég nem akadály a rajongótáborhoz vezető úton. Az iraki fogságból Amerikába visszatérő, gyanús katona és a bipoláris zavarral megvert CIA-ügynöknő kalandja a feszültségszintet folyamatosan magasan tartó fordulatosság és a kimagasló színészi játék miatt nagyon gyorsan képes nehezen gyógyítható sorozatfüggőséget okozni.

2. Csajok


Valószínűleg senki sem számított arra, hogy az első, felületes pillantásra csupán a Szex és New York indie-verziójának tűnő sorozat az idény egyik legintelligensebb és legszellemesebb produkciójává képes válni. Mégis ez történt. Lena Dunham sorozata olyan, mint a legjobb popszámok: könnyűnek könnyű, de benne van egy egész korszak.

3. A híd


Flúgos nyomozó? Kipipálva. Borongós hangulat? Megvan. Tragédia a múltban, amely megmérgezi a jelent? Hát persze! A halálosan népszerű skandináv krimiirodalom receptjéből kifőzött svéd–dán sorozat pont úgy szórakoztat, mint Nesbo, Indridason és Larsson regényei.

4. Treme


A tévésorozatok Keresztapáját, vagyis a Drótot alkotó David Simon nyakig süpped New Orleans, vagyis a világ egyik legizgalmasabb városa különös bugyraiban. Ezer szín, ezer hang, ezer szál, fantázia és dokumentarizmus az ínyencek számára.

5. The Killing


Egyfelől lásd, amit fentebb A hídról írtunk. Másrészt ez a sorozat (a dán Forbrydelsen remake-je) még a politikai korrupcióról és a családi gyászmunkáról is fájdalmasan sokat megtanít körmüket tövig rágó nézőinek.

6. Trónok harca


Fekete varázslat, hódémonok, sokat szexelő törpe, sárkányok, árulás, lefejezés: az áradó fantasybe oltott sötét királydrámáról biztosan kiderült, hogy több évadra elegendő spiritusz van benne.

7. Egyszer volt, hol nem volt


A régi mesék kortárs olvasata, a Grimmek sokadik mennybe menesztése ma mozgóképes főprogram, Edward Kitsis és Adam Horowitz sorozata pedig ott nyomul a menet élén. Legalábbis így volt ez az első évaddal. Nagy kérdés, hogy a széria jövőre is fel tudja-e majd varázsolni magát a listára.

8. A törvény embere


Timothy Olyphantet az isten is arra teremtette, hogy westernhőst játsszon. A Deadwood seriffje a jelenkor Kentuckyjában lép fel (hanyag eleganciával és méltósággal viselt Stetson-kalapban) botcsinálta drogcsempészek és egyéb veszélyes kutyaütők, vagyis leginkább a menthetetlen hülyeség ellen. Egyelőre megunhatatlanul.

9. Sherlock


Conan Doyle ezerszer megfilmesített mesterdetektívje nem hiányozhatott a kortárs tévésorozatok univerzumából. Mi nem a Lucy Liu-s Elementaryt, hanem a kiváló brit modernizálást díjaztuk.

10. Terápia


„A Terápia hosszú idő óta a legjobban sikerült honi tévés (és nem mellékesen filmes) vállalkozás, ami megkíméli nézőjét a magyar produkciók túlnyomó többségéből áradó bénázás és véletlenszerűség érzetétől” – állította kritikusunk. Kicsit remake, kicsit egyszerű, de nagyon a miénk.

A Narancs filmkritikusai által megszavazott legjobb játékfilmeket soroló cikk itt található. A legjobb férfi és női színészek listája itt és itt, az év csalódásaié pedig itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.