Narancslista – Az év csalódásai

  • narancs.hu
  • 2012. december 12.

Film

Nagy nevek pocsék próbálkozásai: ezek voltak számunkra az év filmes csalódásai. Ön melyiket húzná deresre? Szavazzon!

1. Prometheus


Ridley Scott nagy ívű emberi eredetmítosznak szánt Alien-előzményfilmjét türelmetlenül vártuk a roppant hangulatos előzetesek alapján. Az igénytelenül zavaros, unalmas és sok helyen röhejes végeredmény felért egy arculcsapással.

2. Cosmopolis


David Cronenberg nem is annyira régen még eredményesen próbált bekerülni a legvadabb zsenik elithalmazába. Az utóbbi években azonban elveszítette a fonalat, idén pedig mélypontra ért: perverz hússzimfóniák helyett egy altatót (lásd szégyenlistánk 8. helyezettjét!) és a Cosmopolist, Don DeLillo regényének adaptációját sikerült magából kiizzadnia, mely, ahogy kritikusunk is állította, kis híján nézhetetlen.

3. Éjsötét árnyék


Szomorúan állapítjuk meg, hogy alighanem régi kedvencünk, Tim Burton nagy korszaka is lezárult. Már az Alice Csodaországban sem volt valami nagy szám, idei tévésorozat-feldolgozásáról viszont már egyenesen ezt kellett írnunk: „Humortalan viccek, viccesnek ható rémisztgetés, zéró feszültség, semmi.”

4. Fékezhetetlen


Nick Cave és John Hillcoat párosa néhány éve, az Ajánlat című westernnel aranyat csinált vérből és homokból. Az amerikai szeszcsempészekkel azonban nem tudtak megbirkózni: a Fékezhetetlen elveszik valahol az öntudatlan paródia és a lélektelen leckefelmondás közötti homályzónában.

5. Rómának szeretettel


Woody Allen „példás férj és családapa, aki – ez lehet a Rómának szeretettel tanulsága – mindenre kész szerettei nyaraltatásáért". Csak filmet rendezni felejtett el az idős mester a kellemes kikapcsolódás közben.

6. Híradósok


Az elnök emberei alkotójának új sorozatától valahogy nem azt vártuk, hogy olyan legyen „mintha egy családtagunk elragadná tőlünk a távkapcsolót, miközben mi a Drótot nézzük, és átváltana a Barátok köztre".

7. Merida, a bátor


A Pixar Stúdió számos felejthetetlen pillanatot adott nekünk az utóbbi évtizedben, ezért is oly csüggesztő, hogy idei művük alig volt több másodrangú Disney-verziónál, ami a Toy Story vagy a WALL-E cipőjét sem kötheti meg.

8. Veszélyes vágy


Cronenbergé a kétes dicsőség, hogy kétszer is feljutott idei szégyenlistánkra. Ahogy lesújtó, ám igazságos kritikánkban írtuk: „Freud és Jung ül a Café Sperlben – így viccek szoktak kezdődni; Cronenberg filmje is az.”

9. Az ajtó


A két Szabó, István és Magda találkozása a filmvásznon papíron nyerő vállalkozásnak tűnt. A végeredményt azonban a kiváló színészek hadserege (Helen Mirrentől Andorai Péterig) sem tette érdekfeszítővé.

10. A Vaslady


„Az igazi kérdés az, hogy akik egy válságverte korszakban megfilmesítik egy kiemelkedően sikeres politikai vezető életét, aki nevet adott a thatcherizmusnak, miért nem érzik szükségét annak, hogy legalább megpróbáljanak gondolni valamit a jó kormányzás mibenlétéről" – bosszankodott kritikusunk. Szegény Maggie többet érdemelt volna!

A Narancs filmkritikusai által megszavazott legjobb színésznőket és férfi színészeket soroló cikk itt és itt, a legjobb filmek és tévésorozatok listája pedig itt és itt található.

A Narancslisták szavazói voltak: Baski Sándor, Bori Erzsébet, Greff András, Iványi Zsófia, Kovács Bálint, Köves Gábor, Szabó Ádám, Turcsányi Sándor, Tóth Péter Pál.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.