Saul, Saul, Rocky, Rocky!

  • - kg -
  • 2016. január 11.

Film

Lenyomtuk Hollywoodot, lenyomtuk Hollywoodot, lenyomtuk Hollywoodot – a Rocky évében! Gazdára találtak a Golden Globe-ok.

Rég kaptunk ennyit magyar filmtől: a Saul fia nem az imént megnyert Golden Globe miatt nagy film, nem a díjak – persze micsoda díjaz ezek, magyar film ennyit és ilyeneket (és alighanem a diadalmenetnek itt még nincsen vége) még sosem gyűjtött be – szóval, nem a cannes-i győzelem és az Aranyglóbusz a legnagyobb örömünk, hanem az a filmen ritkán (magyar filmen még ritkábban) tapasztalható, zsigeri érzés, ami már az első nézés során erőt vett rajtunk. Hogy valami egészen megrendítőt látunk, valami olyat, ami után a legjobb lehajtani valami igazán erőset, mert a nap csak úgy nem folytatható. De ne tovább, mert mindent elmondtunk már a filmről (interjúnk Nemes Jeles Lászlóval itt, Röhrig Gézával ott, kritikánk meg amott és emitt), amit csak tudtunk, itt most csak örülni kell és nem boncolgatni: a Saul fia immár a Hollywoodban melózó külföldi újságírók szerint is 2015 legjobb külföldi filmje. Alig várjuk Nemes Jeles második filmjét, mert – és ez is milyen már! – a Saul egy első film.

false

További híreink

Leonardo DiCaprio esete a grizzlyvel (mi a medvének drukkoltunk), vagyis A visszatérő című mély értelmű természetfilm (rendezte:  Alejandro – Tarr Béla jöjjön vissza! – González Iñárritu – interjúnk vele itt) Leónak és Alejandrónak is díjat hozott, de a bocsait oly hősiesen védelmező anyamedvét (a film legjobb szereplőjét) meg se hívták – hát, szégyelljék magukat!

false

A nők közül Brie Larson lépett több fizetési kategóriát előre, ő ríkatta meg legerősebben a díjakat osztó újságírókat A szoba című bestseller (elítélő kritikánk itt) hamarosan nálunk is látható filmváltozatában, míg vígjátéki fronton a komédiának csak erős lobbitevékenység árán (ej, azok a híresen drága utak és csecsebecsék!) nevezhető Mentőexpedíció vitte elő a legfényesebb glóbokat. Aki meglátta a Marson rekedt Matt Damonban a vígjátéki teljesítményt, írja meg szerkesztőségünknek, mit szed! Az sem kizárt, hogy a Hollywoodba szakadt skriblerek a dalbetéteket díjazták a Mentőexpedícióban, merthogy „musical és vígjáték” a kategória hivatalos neve, melyben a sci-fi és Matt Damon győzni tudott. Biztos csak mi nem hallottunk dalokat a Ridley Scott rendezte űropusban.

false

Jennifer Lawrence olyan jó fej interjúalany, hogy nyilván privát beszédkészsége és cserfes szája is szerepet játszott abban, hogy az egyébként felejthető Joyért díjat kapott – 2015 valóban a Jennifer Lawrence-interjúk éve volt.

Quentin Tarantino nemrég azt javasolta, hogy a legjobb forgatókönyvért kiosztható Oscart nevezzék a jövőben egyszerűen Tarantinónak – és a Tarantinót nyerte… Nos, kétségtelen, hogy 2015 legaranyabb köpését ezzel Az aljas nyolcas rendezője követte el, ráadásul a fentieket nem is otthon, a kandalló előtt, szűk családi körben, hanem a nagy nyilvánosság előtt pöttyintette el. Mivel Arany Köpés kategóriában csak mi osztunk díjat, QT a Globe-on hoppon maradt: helyette Hollywood másik motoros szájú nagy dumása, az ugyancsak nem a szerénységéről híres Aaron Sorkin vehette át a legjobb forgatókönyv díját. Ám ezzel még nem ért véget a Steve Jobs című, Steve Jobsról szóló Steve Jobs-film diadalmenete. Az újságírók ugyanis nagyon is helyesen ráéreztek, hogy a Steve Jobs című film szíve-lelke nem a Steve Jobsot alakító Michael Fassbender, hanem a női segéderőt alakító Kate Winslet. A helyes meglátás a majd mindenben remek színésznőnek egy legjobb mellékszereplő golóbist (még milyen szinonimái vannak a Globe-nak?) fialt.

false

És akkor következzen az est második legörömtelibb híre: magyarnak ugyan nem magyar (bár még lehet az), ám ettől még a Saul fia mellett Sylvester Stallone Golden Globe-jának örültünk ezen a glóbuszokban gazdag, kalandos estén a legjobban. A miértek boncolgatása méltatlan lenne hozzá is, hozzánk is, legyen elég annyi, hogy annyi év mellőzése után egy újabb Woody Allen-felfedezett (ki ne emlékezne a Banánköztársaság metrójelenetére!), Sylvester Stallone állhatott fel a pódiumra, hogy átvegye a Creed című majdnem Rocky-filmért a megérdemelt elismerést.

Stallone mint 2015 legjobb karakterszínésze – ez annyira jó és annyira bizarr, hogy a győztesek listáját nézegetve sokáig úgy tűnt, idén valamiért nem osztották ki a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat, Stallone neve olyannyira elhomályosított mindent, még a kategóriacímet is. Meg hát, annyira megszoktuk már, hogy Sly nem kispályázik: saját kategóriájának egyedüli indulója ő öröktől fogva.

false

Televíziós fronton Idris Elba (Luther) mellőzését Maura Tierney (The Affair) díjazása tudta csak feledtetni, Gael García Bernal (Mozart in the Jungle) és Oscar Isaac (Show Me a Hero) elismerése az újságírók széles tájékozottságáról tett tanúbizonyságot, a Mr. Robot piedesztálra emelése (lehúzó kritikánk itt) pedig úgy is értelmezhető, mint a torrentgeneráció felé tett baráti kéznyújtás (na jó, csak vicceltünk). A Wolf Hall azonban nem vicc, a Thomas Cromwell (nem azonos Thomas Crown-nal) alakját megidéző sorozat míves-mázos erényeiről mi is ódákat zengtünk (kritika itt), sőt Hilary Mantelt meg is interjúvoltuk: véleményünkhöz most, ha megkésve is, a Golden-osztók is csatlakoztak – minden jó, ha jó a vége.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.