Feminista galéria a VIII. kerületben

„Megkaptam ezt a lepukkant helyet”

Képzőművészet

Humor, önirónia, kritikai gondolkodás és női szempontok alakítják a józsefvárosi FERi, vagyis az első feminista galeri profilját.

A Rákóczi tér egykor rossz hírű, „szobáztató” utcáiról ismert környéke ma más arcot mutat. Józsefváros csendben „megtisztítja” tereit: kiszorítja a társadalom nehezebben élő, problémákkal küzdő, szegény rétegeit, és ezt rehabilitációnak hívja. Mindeközben üres üzlethelyiségeit, jobb-rosszabb állapotban lévő házait alsó középosztálybeliek veszik birtokba. Bár azt túlzás állítani, hogy virágzik a nyócker kulturális élete, de egyre több újító kezdeményezés veti meg itt a lábát, és ezek közül a legjobbak a helyi adottságokat használva, az ott élőkhöz alkalmazkodva működnek. Ilyen a Sirály utódja, az Auróra közösségi ház és szórakozóhely, a Gallery8 roma kortárs művészeti tér, illetve a szintén saját közösséget teremtő Gólya és Müszi.

Oltai Kata művészettörténész és kurátor Bencsik Barnabás távozása után otthagyta a Ludwig Múzeumot, szabadúszóként szervezett kiállításokat, majd megelégelte a kiszolgáltatottságot a kultúrpolitikának, az intézményrendszeri tétlenséget, és saját erőből hozott létre egy befogadóhelyként, közösségi térként és galériaként definiálható helyet a Német utcában. A korábban autószerelő műhelyként funkcionáló, majd évekig üresen álló, 16 négyzetméteres helyiségben nyílt meg a FERi, a „feminista galeri”. „Nem vágytam explicit módon egy galériára, de annyira beszűkültnek érzem a lehetőségeket, a magamét és sok művészét, de leginkább a téma értelmezésének lehetőségét, hogy muszáj volt lépni valamilyen irányba. Bementem a vagyonkezelésre, megnéztem egy listát, kellett időpontot kérni valakinél, aki aztán eljött a kulcsokkal az adott helyekre, volt egy nyomtatvány, amit be tudtam adni, az volt a pályázat, amit elbírált egy zsűri. Két hónap leforgása alatt – ami a magyar bürokráciában fénysebességnek számít – megkaptam ezt a lepukkant helyet.”

A galéria októberben nyílt, előtte hónapokig dolgoztak a felújításán, figyelve arra, hogy ne veszítse el korábbi jellegét a tér. Oltai érzékeltetni akarta, hogy „FERi autószerelő volt, és feminista lett”. A tizenötezer forintos bérleti díjért megszerezhető helyiség önmagában komoly kánonkritika is. „Saját pénzemből finanszírozom, fontos volt, hogy az első évet mindenképp így próbáljam meg. Egyrészt nagyon rossz, megöröklött minta, hogy ezt is szívességből csinálja mindenki, másrészt hátha ösztönzőleg hat, hogy minél több önszerveződő hely jöjjön létre, ami a szakmai és kulturális kánon, mainstream vagy status quo ellen megy, vagy legalább árnyalja azt. Fontos volt, hogy ne szigorúan képzőművészeti platform legyen – magyarázza Oltai. – Néha elegem van abból, hogy az én – harmincas évei közepén járó – generációm totálisan mintakövető, ezért nem történt vele semmi. Nincs semmi. Nem lett olyan, hogy elindult az underground, hogy valaki nem azt választotta, hogy akkor mégiscsak elfogadok egy havi fixet és hallgatok. Van ezzel problémám, nagyon sok.” (Ehhez lásd a fiatal kurátorok helyzetéről írt cikkünket: „Mindenki hozzászokott az ingyenmunkához”, Magyar Narancs, 2017. február 9.)

„Az, hogy a FERi feminista galériaként definiálja magát, radikálisabb, átfogó kritikát és folyamatos rákérdezést tesz lehetővé a művészet intézményeit, kanonizációs eljárásait illetően, szemben azokkal az esetekkel, amikor a női téma kis színesként jelenik meg” – fogalmazott Schuller Gabriella, az Artpool munkatársa. Oltai szerint a „feminizmus sokrétű, olyan gyűjtőszemlélet, ami sok mindent csoportosíthat, de mindenképpen kritikai attitűd, ami a jelenhez is tud viszonyulni, a múlthoz is van köze, és nem korlátozódik csak a képzőművészetre.” Minél több mindent szeretne bevonni a galéria keretei közé: zenetörténetet, építészetet, dizájnt, helytörténetet, mert ezeket ugyanúgy lehet női szempontok szerint vizsgálni.

A kiállítások négy-hat hetente frissülnek. A FERi létrehoz és befogad kiállításokat, vagy bemutat egy-egy már ismert munkát, aminek az értelmezése vitatott, vagy nincs olyan kiállítási kontextus, amiben újra megmutatható lenne, pedig fontos, hogy látható legyen. Olyan szemléletű dolgok bemutatására vállalkozik Oltai, amelyeknek máshol lehet, hogy nincs helye. Az angolszász menyasszonyi babonára utaló Some­thing Old, Something New, Some­thing Borrowed, Something Blue című nyitó kiállításon Ana Bezelga, Gáldi Vinkó Andi, Farkas Júlia és Vékony Dorottya, Mare Tralla fotó- és videómunkái voltak láthatók, ezt a Lilith öröksége csoport Terhelt has installációja követte, legutóbb pedig Chilf Mari Saját mintás II. című munkájának a művészettörténeti emlékezetbe történő visszakapcsolását segítette a FERi. Március 24-én Fáskerti Zsófia és Kirsten Fredericks szobrász munkáiból nyílik kiállítás, egyikük márvánnyal, másikuk angóragyapjúval dolgozik, de hasonló dolgokról szólnak a műveik. Kilátásban van az együttműködés Eperjesi Ágnessel, Nagy Krisztával, Göbölyös Lucával, Szépfalvi Ágnessel, Benczúr Emesével vagy Ujj Zsuzsival is.

„Ahogy a feminizmusé, úgy a FERi fogadtatása is szélsőséges: van, aki örül, mások pedig egyáltalán nem értik, miért kell ezzel foglalkozni, mi a létjogosultsága. De ez rendben van így, engem sosem zavart, hogy megosztó dolgot csinálok, sőt, szerintem minden érdekes dolog megosztó” – mondta a FERi gazdája. „Nagyon fontosnak tartom, szuper jó példának, ami frissíti az eléggé rigid, sokszor felesleges megfontolásoktól sújtott közeget – mondta el kérdésünkre a FERiről Topor Tünde művészettörténész, az Art­magazin főszerkesztője. – Tetszik az ötlet, a helyszín, remek a név, és az is, hogy olyan méretű vállalás, ami lehetővé teszi a ma Magyarországon ideálisnak tekinthető, minden állami és intézményi forrástól független működést. És nyilván az is tetszik, hogy vállalja az itthon nagy fenntartásokkal kezelt feminizmust.” Topor szerint a feminista szempontrendszer itthon még nem számít bevettnek, de a körülötte kavargó indulatok és az olykor meglepő belharcok szerencsére pont a közös fogalomhasználat kialakítása felé lökik a szereplőket.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.