Feminista galéria a VIII. kerületben

„Megkaptam ezt a lepukkant helyet”

Képzőművészet

Humor, önirónia, kritikai gondolkodás és női szempontok alakítják a józsefvárosi FERi, vagyis az első feminista galeri profilját.

A Rákóczi tér egykor rossz hírű, „szobáztató” utcáiról ismert környéke ma más arcot mutat. Józsefváros csendben „megtisztítja” tereit: kiszorítja a társadalom nehezebben élő, problémákkal küzdő, szegény rétegeit, és ezt rehabilitációnak hívja. Mindeközben üres üzlethelyiségeit, jobb-rosszabb állapotban lévő házait alsó középosztálybeliek veszik birtokba. Bár azt túlzás állítani, hogy virágzik a nyócker kulturális élete, de egyre több újító kezdeményezés veti meg itt a lábát, és ezek közül a legjobbak a helyi adottságokat használva, az ott élőkhöz alkalmazkodva működnek. Ilyen a Sirály utódja, az Auróra közösségi ház és szórakozóhely, a Gallery8 roma kortárs művészeti tér, illetve a szintén saját közösséget teremtő Gólya és Müszi.

Oltai Kata művészettörténész és kurátor Bencsik Barnabás távozása után otthagyta a Ludwig Múzeumot, szabadúszóként szervezett kiállításokat, majd megelégelte a kiszolgáltatottságot a kultúrpolitikának, az intézményrendszeri tétlenséget, és saját erőből hozott létre egy befogadóhelyként, közösségi térként és galériaként definiálható helyet a Német utcában. A korábban autószerelő műhelyként funkcionáló, majd évekig üresen álló, 16 négyzetméteres helyiségben nyílt meg a FERi, a „feminista galeri”. „Nem vágytam explicit módon egy galériára, de annyira beszűkültnek érzem a lehetőségeket, a magamét és sok művészét, de leginkább a téma értelmezésének lehetőségét, hogy muszáj volt lépni valamilyen irányba. Bementem a vagyonkezelésre, megnéztem egy listát, kellett időpontot kérni valakinél, aki aztán eljött a kulcsokkal az adott helyekre, volt egy nyomtatvány, amit be tudtam adni, az volt a pályázat, amit elbírált egy zsűri. Két hónap leforgása alatt – ami a magyar bürokráciában fénysebességnek számít – megkaptam ezt a lepukkant helyet.”

A galéria októberben nyílt, előtte hónapokig dolgoztak a felújításán, figyelve arra, hogy ne veszítse el korábbi jellegét a tér. Oltai érzékeltetni akarta, hogy „FERi autószerelő volt, és feminista lett”. A tizenötezer forintos bérleti díjért megszerezhető helyiség önmagában komoly kánonkritika is. „Saját pénzemből finanszírozom, fontos volt, hogy az első évet mindenképp így próbáljam meg. Egyrészt nagyon rossz, megöröklött minta, hogy ezt is szívességből csinálja mindenki, másrészt hátha ösztönzőleg hat, hogy minél több önszerveződő hely jöjjön létre, ami a szakmai és kulturális kánon, mainstream vagy status quo ellen megy, vagy legalább árnyalja azt. Fontos volt, hogy ne szigorúan képzőművészeti platform legyen – magyarázza Oltai. – Néha elegem van abból, hogy az én – harmincas évei közepén járó – generációm totálisan mintakövető, ezért nem történt vele semmi. Nincs semmi. Nem lett olyan, hogy elindult az underground, hogy valaki nem azt választotta, hogy akkor mégiscsak elfogadok egy havi fixet és hallgatok. Van ezzel problémám, nagyon sok.” (Ehhez lásd a fiatal kurátorok helyzetéről írt cikkünket: „Mindenki hozzászokott az ingyenmunkához”, Magyar Narancs, 2017. február 9.)

„Az, hogy a FERi feminista galériaként definiálja magát, radikálisabb, átfogó kritikát és folyamatos rákérdezést tesz lehetővé a művészet intézményeit, kanonizációs eljárásait illetően, szemben azokkal az esetekkel, amikor a női téma kis színesként jelenik meg” – fogalmazott Schuller Gabriella, az Artpool munkatársa. Oltai szerint a „feminizmus sokrétű, olyan gyűjtőszemlélet, ami sok mindent csoportosíthat, de mindenképpen kritikai attitűd, ami a jelenhez is tud viszonyulni, a múlthoz is van köze, és nem korlátozódik csak a képzőművészetre.” Minél több mindent szeretne bevonni a galéria keretei közé: zenetörténetet, építészetet, dizájnt, helytörténetet, mert ezeket ugyanúgy lehet női szempontok szerint vizsgálni.

A kiállítások négy-hat hetente frissülnek. A FERi létrehoz és befogad kiállításokat, vagy bemutat egy-egy már ismert munkát, aminek az értelmezése vitatott, vagy nincs olyan kiállítási kontextus, amiben újra megmutatható lenne, pedig fontos, hogy látható legyen. Olyan szemléletű dolgok bemutatására vállalkozik Oltai, amelyeknek máshol lehet, hogy nincs helye. Az angolszász menyasszonyi babonára utaló Some­thing Old, Something New, Some­thing Borrowed, Something Blue című nyitó kiállításon Ana Bezelga, Gáldi Vinkó Andi, Farkas Júlia és Vékony Dorottya, Mare Tralla fotó- és videómunkái voltak láthatók, ezt a Lilith öröksége csoport Terhelt has installációja követte, legutóbb pedig Chilf Mari Saját mintás II. című munkájának a művészettörténeti emlékezetbe történő visszakapcsolását segítette a FERi. Március 24-én Fáskerti Zsófia és Kirsten Fredericks szobrász munkáiból nyílik kiállítás, egyikük márvánnyal, másikuk angóragyapjúval dolgozik, de hasonló dolgokról szólnak a műveik. Kilátásban van az együttműködés Eperjesi Ágnessel, Nagy Krisztával, Göbölyös Lucával, Szépfalvi Ágnessel, Benczúr Emesével vagy Ujj Zsuzsival is.

„Ahogy a feminizmusé, úgy a FERi fogadtatása is szélsőséges: van, aki örül, mások pedig egyáltalán nem értik, miért kell ezzel foglalkozni, mi a létjogosultsága. De ez rendben van így, engem sosem zavart, hogy megosztó dolgot csinálok, sőt, szerintem minden érdekes dolog megosztó” – mondta a FERi gazdája. „Nagyon fontosnak tartom, szuper jó példának, ami frissíti az eléggé rigid, sokszor felesleges megfontolásoktól sújtott közeget – mondta el kérdésünkre a FERiről Topor Tünde művészettörténész, az Art­magazin főszerkesztője. – Tetszik az ötlet, a helyszín, remek a név, és az is, hogy olyan méretű vállalás, ami lehetővé teszi a ma Magyarországon ideálisnak tekinthető, minden állami és intézményi forrástól független működést. És nyilván az is tetszik, hogy vállalja az itthon nagy fenntartásokkal kezelt feminizmust.” Topor szerint a feminista szempontrendszer itthon még nem számít bevettnek, de a körülötte kavargó indulatok és az olykor meglepő belharcok szerencsére pont a közös fogalomhasználat kialakítása felé lökik a szereplőket.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.