Kiállítás

Szüts 2017

  • Gadó Flóra
  • 2017. április 15.

Képzőművészet

A Kiscelli Múzeum templomterében kiállítást rendezni hálás és kockázatos feladat: a különleges atmoszférájú tér majd minden munkát „megjutalmaz”, ugyanakkor kevés mű tud vele valódi, egyenrangú kapcsolatra lépni. Most viszont ez történik: Szüts akvarelljei afféle kortárs oltárképként lebegnek, és a remek installációnak és világításnak köszönhetően úgy magasodnak a látogató fölé, hogy közben megőrzik az akvarelltechnikából fakadó éteriségüket. A főhajó közepén egy panelekből álló szerkezet lebeg: míg kívülről puritán, fekete falakat látunk, belépve a sokkal koncentráltabb, sűrű rendezés révén nehezen tudnánk kivonni magunkat a művek hatása alól.

Szüts, aki már korábbi munkáiban is előszeretettel eredt egy-egy nagy előd nyomába, most Caspar David Friedrich festményét, az 1809-es Szerzetes a tengerpartont választotta kiindulópontnak. Az első kép a Friedrich-festmény parafrázisa, amelyről eltűnt a szerzetes kiszolgáltatott, magányos alakja. Szüts az eltűnt szerzetest követve, a német festő „egzisztencialista” tájképeihez nyúl vissza és azokat dekonstruálva alkotja meg saját, 21. századi változatait. A fekete, szürke, piszkosfehér, barna foltokból építkező tájak érzéki szépsége az embertelen magányról vall, anélkül, hogy elmerülne a melankóliában.

A művek megidézik az absztrakt festészet nagy alakjait, Rothkót, a művész houstoni kápolnáját, Soulage-t vagy akár Sean Scully-t is, de emellett világosan kijelölik Szüts ezektől eltérő, saját útját, ami a kiüresedett külvárosi terektől ehhez a nyomasztó tájhoz vezetett. Ahogy az a művésszel készült, a kiállításon is elhangzott interjúból kiderül, Szüts tudatosan nem lép át a teljes absztrakcióba: egyre kevésbé felismerhetően, de megjelennek művein a japán tusrajzokat is idéző erdők, fák, ágak vagy a sötét víz(tükör), a horizont és az égbolt.

Kurátor: B. Nagy Anikó, látvány: Szüts Nóra, fény: Haász Ferenc. Kiscelli Múzeum, nyitva március 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Ha nem látom, nincs

Sok barátság, családi kapcsolat ment 2010 óta gajra politikai vitákon, mostanában már leginkább csak a „lopásról” zajlik a süketek párbeszéde. A szándékos vagy motivált tudatlanság jelenségének több oka is lehet, de ennek stratégiai változata Orbán Viktor gazdaságpolitikai döntéseinél is érzékelhető.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.