Kiállítás

Szüts 2017

  • Gadó Flóra
  • 2017. április 15.

Képzőművészet

A Kiscelli Múzeum templomterében kiállítást rendezni hálás és kockázatos feladat: a különleges atmoszférájú tér majd minden munkát „megjutalmaz”, ugyanakkor kevés mű tud vele valódi, egyenrangú kapcsolatra lépni. Most viszont ez történik: Szüts akvarelljei afféle kortárs oltárképként lebegnek, és a remek installációnak és világításnak köszönhetően úgy magasodnak a látogató fölé, hogy közben megőrzik az akvarelltechnikából fakadó éteriségüket. A főhajó közepén egy panelekből álló szerkezet lebeg: míg kívülről puritán, fekete falakat látunk, belépve a sokkal koncentráltabb, sűrű rendezés révén nehezen tudnánk kivonni magunkat a művek hatása alól.

Szüts, aki már korábbi munkáiban is előszeretettel eredt egy-egy nagy előd nyomába, most Caspar David Friedrich festményét, az 1809-es Szerzetes a tengerpartont választotta kiindulópontnak. Az első kép a Friedrich-festmény parafrázisa, amelyről eltűnt a szerzetes kiszolgáltatott, magányos alakja. Szüts az eltűnt szerzetest követve, a német festő „egzisztencialista” tájképeihez nyúl vissza és azokat dekonstruálva alkotja meg saját, 21. századi változatait. A fekete, szürke, piszkosfehér, barna foltokból építkező tájak érzéki szépsége az embertelen magányról vall, anélkül, hogy elmerülne a melankóliában.

A művek megidézik az absztrakt festészet nagy alakjait, Rothkót, a művész houstoni kápolnáját, Soulage-t vagy akár Sean Scully-t is, de emellett világosan kijelölik Szüts ezektől eltérő, saját útját, ami a kiüresedett külvárosi terektől ehhez a nyomasztó tájhoz vezetett. Ahogy az a művésszel készült, a kiállításon is elhangzott interjúból kiderül, Szüts tudatosan nem lép át a teljes absztrakcióba: egyre kevésbé felismerhetően, de megjelennek művein a japán tusrajzokat is idéző erdők, fák, ágak vagy a sötét víz(tükör), a horizont és az égbolt.

Kurátor: B. Nagy Anikó, látvány: Szüts Nóra, fény: Haász Ferenc. Kiscelli Múzeum, nyitva március 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.