Kiállítás

Szüts 2017

  • Gadó Flóra
  • 2017. április 15.

Képzőművészet

A Kiscelli Múzeum templomterében kiállítást rendezni hálás és kockázatos feladat: a különleges atmoszférájú tér majd minden munkát „megjutalmaz”, ugyanakkor kevés mű tud vele valódi, egyenrangú kapcsolatra lépni. Most viszont ez történik: Szüts akvarelljei afféle kortárs oltárképként lebegnek, és a remek installációnak és világításnak köszönhetően úgy magasodnak a látogató fölé, hogy közben megőrzik az akvarelltechnikából fakadó éteriségüket. A főhajó közepén egy panelekből álló szerkezet lebeg: míg kívülről puritán, fekete falakat látunk, belépve a sokkal koncentráltabb, sűrű rendezés révén nehezen tudnánk kivonni magunkat a művek hatása alól.

Szüts, aki már korábbi munkáiban is előszeretettel eredt egy-egy nagy előd nyomába, most Caspar David Friedrich festményét, az 1809-es Szerzetes a tengerpartont választotta kiindulópontnak. Az első kép a Friedrich-festmény parafrázisa, amelyről eltűnt a szerzetes kiszolgáltatott, magányos alakja. Szüts az eltűnt szerzetest követve, a német festő „egzisztencialista” tájképeihez nyúl vissza és azokat dekonstruálva alkotja meg saját, 21. századi változatait. A fekete, szürke, piszkosfehér, barna foltokból építkező tájak érzéki szépsége az embertelen magányról vall, anélkül, hogy elmerülne a melankóliában.

A művek megidézik az absztrakt festészet nagy alakjait, Rothkót, a művész houstoni kápolnáját, Soulage-t vagy akár Sean Scully-t is, de emellett világosan kijelölik Szüts ezektől eltérő, saját útját, ami a kiüresedett külvárosi terektől ehhez a nyomasztó tájhoz vezetett. Ahogy az a művésszel készült, a kiállításon is elhangzott interjúból kiderül, Szüts tudatosan nem lép át a teljes absztrakcióba: egyre kevésbé felismerhetően, de megjelennek művein a japán tusrajzokat is idéző erdők, fák, ágak vagy a sötét víz(tükör), a horizont és az égbolt.

Kurátor: B. Nagy Anikó, látvány: Szüts Nóra, fény: Haász Ferenc. Kiscelli Múzeum, nyitva március 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.