Ambrózy Miklós

  • Ambrózy Miklós

Ambrózy Miklós cikkei

A szunnyadó monstrum (A közoktatás tervezett reformjának visszhangjáról)

  • Ambrózy Miklós
Az Országos Közoktatási Értékelési Vizsgaközpont április végén látja el a középiskolákat a jelentkezők eredményeinek adataival. Az igazság pillanata rendkívüli felvételi eljárás során május 20-ig megismétlődhet, amennyiben nem sikerült az első körben az 1157 iskola 4611 tagozatának valamelyikébe bejutni. Ez könnyen előfordulhat a legnépszerűbb intézményeknél, ahol akár hétszeres túljelentkezéssel is számolhatnak a diákok. Mindazonáltal idén is több a férőhelyek száma, mint a felvételizőké, így valamilyen iskolába szinte bizonyosan bekerül a versenyző.

Egyetem-begyedem: Verseny a javának

  • Ambrózy Miklós
Az elmúlt években felmérések, tanulmánykötetek, újságcikkek, esszék, viták sora árasztotta el a hazai médiát; ezek egymás szavába vágva elemzik a magyar oktatás nyavalyáit a Nyugattól való lemaradástól kezdve a huzatos tantermeken át. Szó esik persze a szakmai-politikai konszenzus hiányáról, a túlképzés minden nyűgéről, a diploma devalválódásáról - hogy csak néhány tényezőt említsünk. Az egész kórság a legnyilvánvalóbban a bölcsészképzésben - a felsőoktatás afféle állatorvosi lován - jelentkezik.

A fiatalok és a politika: A jövő urai

  • Ambrózy Miklós
A fiatalok egy része a jelek szerint mostanra úgy döntött, hogy rápörög a 2002-es választásokra, és a véleményét is megfogalmazza. Vagy amellett érvel, hogy nincs értelme az egésznek, vagy hirtelen beáll valamelyik párt katonáinak a sorába. De honnan ez az ifjonti hév? Az Ifjúság2000 kutatás összegzése ugyanis apolitikus fiatalokat és kongó ifjúsági szervezeteket említ.

A magyar oktatás versenyképessége: Ökör lesz belőled

  • Ambrózy Miklós
A focihoz és a neveléshez állítólag mindenki ért, van is alkalmunk mindkettőt felszálló ágban szemlélni. A jövő is ígéretes: friss felmérések szerint tantárgyi ismeretekkel nem állnak rosszul leendő polgáraink, a problémamegoldó eszköztudást nézve viszont nincs mire büszkének lenni. A teljes OECD-mezőnyben második helyezést értünk el az egyenlőtlenségek újratermelésében. A lényegi teendőkről mára sem a szakma, sem a mindenkori oktatásirányítás nem hajlandó tárgyalni. A felek kölcsönös tehetetlensége miatt a szükséges paragidmaváltás elmaradni látszik. Ami annál is kínosabb, minthogy a most felmért diákoknak az EU-ban kellene majd labdába rúgniuk.

Kövess minket: