A Fesztiválzenekar autizmusbarát kakaókoncertje

Esőember zenét hallgat

  • Csengery Kristóf
  • 2015. március 26.

Zene

A tömegtársadalmakban a nagy, közös problémákra egy sikeres film, musical, regény olykor hamarabb hívja fel a figyelmet, mint száz rádió- vagy tévéműsor, ezer szakszerű ismeretterjesztő előadás.

A nyolcvanas-kilencvenes években ezt a jelenséget kétszer is meg­ta­­pasz­tal­hat­tuk. 1993-ban készült el Jonathan Demme filmje, a Philadelphia, Tom Hanksszel és Denzel Washingtonnal a főszerepekben, Bruce Springsteen dalával – ez a mozi a melegek és az AIDS-ben szenvedők iránt igyekezett megértésre hangolni az ellenséges társadalmat, sok millió ember nézeteit változtatva meg. Hasonló funkciót töltött be pár évvel korábban, 1988-ban Barry Levinson Rain Manje, Tom Cruise-zal és Dustin Hoffmannal a főszerepekben. Ha mást nem említünk, csak azt, hogy a film magyarországi bemutatása előtt hazánkban valószínűleg mindössze pár ezren ismerték az autizmus fogalmát, a film sikerét követően azonban az egész ország tudta, miről van szó, és részvéttel gondolt azokra, akiknek ez a megpróbáltatás jutott osztályrészül, máris érzékeltettük egy effajta film jelentőségét.

Fischer Iván a Budapesti Fesztiválzenekar élén már sok éve várja rendszeresen kakaókoncertekre a gyerekeket. Fontos misszió ez, hiszen ezek az események a jövő közönségét avatják be a hangversenyre járás kultuszába, megismertetve a kicsikkel a komolyzene szépségeit. Azok a hajdani hat-hét­ évesek, akik a kezdet kezde­tén jöttek el szüleikkel az akkori kakaókoncertekre, ma már a saját gyerekeiket hozzák el ugyanezekre az eseményekre. Most a régi hagyomány új elemmel gyarapodott: február 8-án a három vasárnap délutáni kakaókoncert közül az utolsót így hirdették meg: ­autizmusbarát előadás. Kíváncsi lettem, milyen lehet egy effajta foglalkozás, elmentem tehát, hogy megnézzem-meghallgassam.

A Selmeci utcai BFZ-székház földszinti előterében szép számmal gyűlt össze a közönség. Sok gyereket láttam, de nekem, kevéssé tájékozottnak nem tűnt úgy, hogy ezek a gyerekek mások volnának, mint az átlagosak. Megkérdeztem tehát a zenekar egyik munkatársát, valóban jöttek-e autisták az eseményre, s a válaszból megtudtam: nyolcvan százalékban autista gyerekek alkotják a fél hetes koncert közönségét. De olyanok is jelen voltak szép számmal, akik teljesen hétköznapiak, nem szenvednek semmilyen idegfejlődési rendellenességtől. Vagyis a Fesztiválzenekar nem szegregál: együtt hallgatják a zenét autisták és nem autisták – és ez nagyon jó.

Fischer Iván úgy vezette a hét számból álló műsort, hogy egyrészt érzékelhetővé vált: itt nem „ismeretterjesztés” folyik, nem a zenei formák, műfajok mibenlétébe avatják be a gyerekeket, nem is arról szól a műsorvezetés, hogy milyen típusokba sorolhatók és milyen elvek szerint működnek a hangszerek. Szinte semmilyen „szakmai” magyarázat nem hangzott el. Sokkal inkább arról szólt Fischer műsorvezetői tevékenysége, hogy a Fesztiválzenekar tagjaiból alakult különféle kamaraegyüttesek által előadott hét rövidke szám (Kreisler, Léonard, Albéniz, Ágay, Saint-Saëns, Gluck, Csajkovszkij) között a hangversenyre járás szokását, a hangversenyen levés közérzetét megszerettesse a gyerekekkel. És Fischer tudja, hogy ezt nem tanítva és nem tudálékosan kell tenni, hanem mint egyenlő az egyenlővel, kedvesen, barátságosan, játékosan.

És ami a legfontosabb: a módszerben, a stílusban sem volt szegregáció. Fischer a főként autista gyerekekből álló közönséghez ugyanúgy szólt, mint az egészségesekhez. Semmi kompromisszum. A végén még közös táncra is sor került. Vagyis várakozáson felül könnyen és gördülékenyen működött minden. Magam, aki valami „speciálisra” számítottam, megértettem, mekkorát tévedtem. Nem kell ide különleges módszer, csak szeretet és türelem, sugallja Fischer Iván. Csak annyi kell, hogy ők, a mások is itt legyenek, velünk: hogy együtt legyünk. Ennyi az egész.

BFZ-székház, február 8.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.