A Fesztiválzenekar autizmusbarát kakaókoncertje

Esőember zenét hallgat

  • Csengery Kristóf
  • 2015. március 26.

Zene

A tömegtársadalmakban a nagy, közös problémákra egy sikeres film, musical, regény olykor hamarabb hívja fel a figyelmet, mint száz rádió- vagy tévéműsor, ezer szakszerű ismeretterjesztő előadás.

A nyolcvanas-kilencvenes években ezt a jelenséget kétszer is meg­ta­­pasz­tal­hat­tuk. 1993-ban készült el Jonathan Demme filmje, a Philadelphia, Tom Hanksszel és Denzel Washingtonnal a főszerepekben, Bruce Springsteen dalával – ez a mozi a melegek és az AIDS-ben szenvedők iránt igyekezett megértésre hangolni az ellenséges társadalmat, sok millió ember nézeteit változtatva meg. Hasonló funkciót töltött be pár évvel korábban, 1988-ban Barry Levinson Rain Manje, Tom Cruise-zal és Dustin Hoffmannal a főszerepekben. Ha mást nem említünk, csak azt, hogy a film magyarországi bemutatása előtt hazánkban valószínűleg mindössze pár ezren ismerték az autizmus fogalmát, a film sikerét követően azonban az egész ország tudta, miről van szó, és részvéttel gondolt azokra, akiknek ez a megpróbáltatás jutott osztályrészül, máris érzékeltettük egy effajta film jelentőségét.

Fischer Iván a Budapesti Fesztiválzenekar élén már sok éve várja rendszeresen kakaókoncertekre a gyerekeket. Fontos misszió ez, hiszen ezek az események a jövő közönségét avatják be a hangversenyre járás kultuszába, megismertetve a kicsikkel a komolyzene szépségeit. Azok a hajdani hat-hét­ évesek, akik a kezdet kezde­tén jöttek el szüleikkel az akkori kakaókoncertekre, ma már a saját gyerekeiket hozzák el ugyanezekre az eseményekre. Most a régi hagyomány új elemmel gyarapodott: február 8-án a három vasárnap délutáni kakaókoncert közül az utolsót így hirdették meg: ­autizmusbarát előadás. Kíváncsi lettem, milyen lehet egy effajta foglalkozás, elmentem tehát, hogy megnézzem-meghallgassam.

A Selmeci utcai BFZ-székház földszinti előterében szép számmal gyűlt össze a közönség. Sok gyereket láttam, de nekem, kevéssé tájékozottnak nem tűnt úgy, hogy ezek a gyerekek mások volnának, mint az átlagosak. Megkérdeztem tehát a zenekar egyik munkatársát, valóban jöttek-e autisták az eseményre, s a válaszból megtudtam: nyolcvan százalékban autista gyerekek alkotják a fél hetes koncert közönségét. De olyanok is jelen voltak szép számmal, akik teljesen hétköznapiak, nem szenvednek semmilyen idegfejlődési rendellenességtől. Vagyis a Fesztiválzenekar nem szegregál: együtt hallgatják a zenét autisták és nem autisták – és ez nagyon jó.

Fischer Iván úgy vezette a hét számból álló műsort, hogy egyrészt érzékelhetővé vált: itt nem „ismeretterjesztés” folyik, nem a zenei formák, műfajok mibenlétébe avatják be a gyerekeket, nem is arról szól a műsorvezetés, hogy milyen típusokba sorolhatók és milyen elvek szerint működnek a hangszerek. Szinte semmilyen „szakmai” magyarázat nem hangzott el. Sokkal inkább arról szólt Fischer műsorvezetői tevékenysége, hogy a Fesztiválzenekar tagjaiból alakult különféle kamaraegyüttesek által előadott hét rövidke szám (Kreisler, Léonard, Albéniz, Ágay, Saint-Saëns, Gluck, Csajkovszkij) között a hangversenyre járás szokását, a hangversenyen levés közérzetét megszerettesse a gyerekekkel. És Fischer tudja, hogy ezt nem tanítva és nem tudálékosan kell tenni, hanem mint egyenlő az egyenlővel, kedvesen, barátságosan, játékosan.

És ami a legfontosabb: a módszerben, a stílusban sem volt szegregáció. Fischer a főként autista gyerekekből álló közönséghez ugyanúgy szólt, mint az egészségesekhez. Semmi kompromisszum. A végén még közös táncra is sor került. Vagyis várakozáson felül könnyen és gördülékenyen működött minden. Magam, aki valami „speciálisra” számítottam, megértettem, mekkorát tévedtem. Nem kell ide különleges módszer, csak szeretet és türelem, sugallja Fischer Iván. Csak annyi kell, hogy ők, a mások is itt legyenek, velünk: hogy együtt legyünk. Ennyi az egész.

BFZ-székház, február 8.

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.