A Fesztiválzenekar autizmusbarát kakaókoncertje

Esőember zenét hallgat

  • Csengery Kristóf
  • 2015. március 26.

Zene

A tömegtársadalmakban a nagy, közös problémákra egy sikeres film, musical, regény olykor hamarabb hívja fel a figyelmet, mint száz rádió- vagy tévéműsor, ezer szakszerű ismeretterjesztő előadás.

A nyolcvanas-kilencvenes években ezt a jelenséget kétszer is meg­ta­­pasz­tal­hat­tuk. 1993-ban készült el Jonathan Demme filmje, a Philadelphia, Tom Hanksszel és Denzel Washingtonnal a főszerepekben, Bruce Springsteen dalával – ez a mozi a melegek és az AIDS-ben szenvedők iránt igyekezett megértésre hangolni az ellenséges társadalmat, sok millió ember nézeteit változtatva meg. Hasonló funkciót töltött be pár évvel korábban, 1988-ban Barry Levinson Rain Manje, Tom Cruise-zal és Dustin Hoffmannal a főszerepekben. Ha mást nem említünk, csak azt, hogy a film magyarországi bemutatása előtt hazánkban valószínűleg mindössze pár ezren ismerték az autizmus fogalmát, a film sikerét követően azonban az egész ország tudta, miről van szó, és részvéttel gondolt azokra, akiknek ez a megpróbáltatás jutott osztályrészül, máris érzékeltettük egy effajta film jelentőségét.

Fischer Iván a Budapesti Fesztiválzenekar élén már sok éve várja rendszeresen kakaókoncertekre a gyerekeket. Fontos misszió ez, hiszen ezek az események a jövő közönségét avatják be a hangversenyre járás kultuszába, megismertetve a kicsikkel a komolyzene szépségeit. Azok a hajdani hat-hét­ évesek, akik a kezdet kezde­tén jöttek el szüleikkel az akkori kakaókoncertekre, ma már a saját gyerekeiket hozzák el ugyanezekre az eseményekre. Most a régi hagyomány új elemmel gyarapodott: február 8-án a három vasárnap délutáni kakaókoncert közül az utolsót így hirdették meg: ­autizmusbarát előadás. Kíváncsi lettem, milyen lehet egy effajta foglalkozás, elmentem tehát, hogy megnézzem-meghallgassam.

A Selmeci utcai BFZ-székház földszinti előterében szép számmal gyűlt össze a közönség. Sok gyereket láttam, de nekem, kevéssé tájékozottnak nem tűnt úgy, hogy ezek a gyerekek mások volnának, mint az átlagosak. Megkérdeztem tehát a zenekar egyik munkatársát, valóban jöttek-e autisták az eseményre, s a válaszból megtudtam: nyolcvan százalékban autista gyerekek alkotják a fél hetes koncert közönségét. De olyanok is jelen voltak szép számmal, akik teljesen hétköznapiak, nem szenvednek semmilyen idegfejlődési rendellenességtől. Vagyis a Fesztiválzenekar nem szegregál: együtt hallgatják a zenét autisták és nem autisták – és ez nagyon jó.

Fischer Iván úgy vezette a hét számból álló műsort, hogy egyrészt érzékelhetővé vált: itt nem „ismeretterjesztés” folyik, nem a zenei formák, műfajok mibenlétébe avatják be a gyerekeket, nem is arról szól a műsorvezetés, hogy milyen típusokba sorolhatók és milyen elvek szerint működnek a hangszerek. Szinte semmilyen „szakmai” magyarázat nem hangzott el. Sokkal inkább arról szólt Fischer műsorvezetői tevékenysége, hogy a Fesztiválzenekar tagjaiból alakult különféle kamaraegyüttesek által előadott hét rövidke szám (Kreisler, Léonard, Albéniz, Ágay, Saint-Saëns, Gluck, Csajkovszkij) között a hangversenyre járás szokását, a hangversenyen levés közérzetét megszerettesse a gyerekekkel. És Fischer tudja, hogy ezt nem tanítva és nem tudálékosan kell tenni, hanem mint egyenlő az egyenlővel, kedvesen, barátságosan, játékosan.

És ami a legfontosabb: a módszerben, a stílusban sem volt szegregáció. Fischer a főként autista gyerekekből álló közönséghez ugyanúgy szólt, mint az egészségesekhez. Semmi kompromisszum. A végén még közös táncra is sor került. Vagyis várakozáson felül könnyen és gördülékenyen működött minden. Magam, aki valami „speciálisra” számítottam, megértettem, mekkorát tévedtem. Nem kell ide különleges módszer, csak szeretet és türelem, sugallja Fischer Iván. Csak annyi kell, hogy ők, a mások is itt legyenek, velünk: hogy együtt legyünk. Ennyi az egész.

BFZ-székház, február 8.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.