Scarlett Johansson házassági drámáját már farkasok elijesztésére is használják

Mikrofilm

A Házassági történet drámai veszekedős jelenete már korábban mémmé vált, most egészen új felhasználási módját fedezték fel.

Hat éve mutatták be a Netflixen Noah Baumbach Házassági történetét, amely a streamingplatform egyik legnagyobb díjsikere lett: 6 Oscarra, köztük a Legjobb film díjára is jelölték, de kapott jelölést a két főszereplő, Scarlett Johansson és Adam Driver is. Díjat viszont egyedül a nevető harmadik, a női mellékszereplők között induló Laura Dern vihetett haza.

A film egy házasság széthullását mutatja be: Johansson egy színésznőt, míg Driver egy színpadi rendezőt alakít, akiknek kapcsolata tíz évvel az esküvő után zátonyra futott, és ezen még a terápia sem tud segíteni. Valahogy azonban muszáj megegyezésre jutniuk, hiszen van egy közös gyerekük is. A pszichológiai dráma tele van intenzív és érzelmes jelenetekkel, a főszereplők (na meg az ügyvédi szerepéért Oscart nyert Dern) játéka mellett elsősorban Baumbachot dicsérik érte, aki nemcsak a rendezésért, de a remek forgatókönyvért is felelt. Ihlet gyanánt szülei, valamint Jennifer Jason Leigh színésznőtől való 2013-as válása szolgált. A filmet mi is szerettük, be is válogattuk 2019 legjobbjai közé.

A Házassági történet néhány képe és jelenete már röviddel a bemutató után mémmé vált: amint azt a Time magazin saját mémválogatásának bevezetőjében megjegyezte, az internet csak tette a dolgát, és igyekezett egy olyan fájdalmas élményt, mint a válás, humorral feldolgozni – és az akkor épp csúcsra járatott Baby Yodától kezdve az örök klasszikus Carrie & Lowell című Sufjan Stevens-lemezig mindenre ráhúzni. A legnagyobbat természetesen a már akkor ikonikussá váló nagy veszekedési jelenet ment, ennek minden egyes részlete – a sírás határán billegő Johansson és Driver arcának közelije, a kifjező gesztusok, vagy épp az a pillanat, mikor Driver dühében lyukat üt a falon – külön-külön is saját életre kelt az internet különböző bugyraiban.

Most pedig új szerepben éled fel a hatéves film: az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma állatok védelmére használja. A fenti veszekedős jelenet ugyanis bekerült azok közé a hangminták közé, melyeket arra használnak, hogy távol tartsák a vadállatokat – többségében farkasokat – a farmoktól, így védve a szarvasmarha- és egyéb állatállományt.

A „farkasriasztásnak” (wolf hazing) nevezett eljárásra gyakran használnak hangos zenét – különösen gyakorinak számított például az AC/DC Thunderstruck című száma. „A mentésre drónnal felszerelt cowboyok érkeznek, akik hőkamerás quadcopterrel pásztázzák a sötétséget. Ha rátalálnak egy rejtőző farkasra, reflektorfénnyel megvilágítják, a hangszóróból pedig riasztó zajokat játszanak: tűzijáték, lövések és veszekedő emberek hangjait. Az egyik ilyen felvételen Scarlett Johansson és Adam Driver vitája hallható a Házassági  történet című filmből” – olvasható a Wall Street Journal beszámolójában.

Mint egy szakértő elmondta, a farkasok jól tudják, hogy az emberek rosszat jelentenek nekik – a jelek szerint pedig kifejezetten fenyegető a számukra a civakodó házasok hangja. Azt egyelőre nem tudni, a Mezőgazdasági Minisztérium a Netflix engedélyével használja-e a hangmintát – korábban előfordult már, hogy egy MI-program feketén használta fel Scarlett Johansson hangját.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).